Autot

IS koeajossa Fiatin uusi lava-auto Fullback: Tällainen se on, hinnoittelu ja takuu yllättävät

Julkaistu:

Koeajo
Fiat on laajensi tavara-automallistoaan helpoimmalla mahdollisella konstilla.
Mitä tehdä, kun ostajia olisi myös nelivetopuolella, mutta omasta mallistosta löytyy vain kaksivetoisia versioita? No lisätään tietysti sopiva tuote. Ja jos ei omakehitelmänä, niin sitten ihan rehellisesti ostopalveluna.

Jotenkin näin lienee ajateltu Fiat Professionalilla eli Fiatin hyötyautopuolella, jossa mallivalikoimaa on laajennettu hiljattain uusvanhalla pickupilla.

Kyseessä on siis lähinnä maski-ilmeeltään muunneltu ja uusin logoin varusteltu Mitsubishi L200 pickup, joka tottelee Fiatilla nimeä Fullback. Ihan uunituoreesta laitteesta ei teknisesti ottaen ole kyse, sillä L200:n kyseinen versio julkaistiin jo vuonna 2015.


L200-Fullback eroaa varsinaisesta Mitsubishista ensimmäisenä hinnaltaan, joka on ehkä hieman yllättäen asemoitu virallista L200:sta hieman korkeammaksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Katetta korkeammalle hinnalle saa ainakin takuuna, joka on Fiatina yllättäen pidempi kuin Mitsubishilla, eli viisi vuotta tai 200 000 kilometriä. Se on rankassa työkäytössä varmasti miettimisen arvoinen etu.

Myös varusteissa on eroja, sillä Fiatina auto on tarjolla vain käsivaihteisena, vaikka tehtaalta olisi periaatteessa ollut saatavilla myös automaattivaihteinen malli.


Muilta osin tämän jutun loput tekstit voisikin sitten kopioida suoraan vanhasta L200-mallia käsittelevästä koeajosta; Fullbakin kulku on erityisesti taka-akselin osalta lava-automaisen pompottavaa, työkonemainen diesel raksuttaa kuuluvasti, maasto-ominaisuuksia löytyy, mutta kaupunkisompailuun löytyy kyllä helpompiakin vehkeitä ja niin edelleen.

Sallittua vetomassaa ei ole tarjolla aivan täysien virallisten kilogrammojen verran, mutta 3,1 tonnia kuitenkin.


Ehkä yllättävintä autossa on erityisesti Fiatiksi se tosiseikka, että nelivetojärjestelmä on lähes suoraa lainaa legendaarisesta Pajerosta!

Mielenkiintoista on sekin, että Suomen autoverojärjestelmästä johtuen miehistöohjaamoisessa koeajoyksilössä oli kolmen istuttavan takaistuimen tilalla verhoiltu vanerilaatikko, jonka ansiosta auton hankintahinnasta lähtee pois lähes 10 000 euroa.

Samalla Fullbackista tosin tulee pakettiauto ja sikaosaston virallinen matkustusmahdollisuus menetetään.


Kaikkiaan (L200-)Fullback on silti tervetullut lisä Fiat-mallistoon. Moni hyötyautolaivuetta hallinnoiva asiakas kun arvostaa sitä, ettei autoasioissa tarvitse juosta useammalla kuin yhdellä luukulla.

Ja jos firmassa on ennestään vaikkapa Ducatoja ja niihin ollaan tyytyväisiä, niin mikseipä siihen jatkoksi myös yksi Fullback.

Fiat Fullback 2.4 Double Cab Pack Premium 4x4

Moottori R4, 2442 cm³, 133 kW (180 hv)/3500 r/min, 430 Nm/2500 r/min Suorituskyky 0 – 100 km/h 10,4 s, huippunopeus 179 km/h Kulutus 6,4 l/100 km Diesel CO2-päästöt 169 g/km Voimansiirto M6, neliveto Mitat p 5285, l 1815, k 1780 mm, akseliväli 3000 mm, omamassa 1875 kg, tankki 75 l Hinta 41843 euroa

KIITÄMME:

- Fiatin hyötyautovalikoiman laajenemista fleet-asiakkaan näkökulmasta

- Mainioita maasto-ominaisuuksia

MOITIMME:

- Jo aika vanhanaikaista ohjaamo- ja varustetunnelmaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt