Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin tutkimuksessa verrattiin sakkojen määrää vuotta aikaisempaan tilanteeseen.
Rikesakot korotettiin kaksinkertaisiksi syyskuussa 2015.
Tutkimuksessa arvioidaan, että ylinopeuksia on vähentänyt myös sakotuksen puuttumiskynnyksen alentaminen kahdeksasta seitsemään kilometriin tunnissa. Seitsemän kilometrin nopeusylityksestä kuljettajalle määrätään yleensä rikesakko, pienemmistä ylinopeuksista saa huomautuksen.
Liikennevalvonnassa tapahtui myös muita muutoksia tutkimuksen aikana.
– Automaattivalvonnan käyttö kasvoi seurantajaksolla voimakkaasti ja aihepiiriä koskeva uutisointi lisääntyi. On siten vaikea sanoa, kuinka suuri osa havaitusta muutoksesta selittyy korkeammilla sakoilla, yliopistotutkija Mikko Aaltonen arvioi tiedotteessa.