Autot

Suomalaisten suosikki Nissan Qashqai uudistui asiakkaiden toiveiden mukaisesti

Julkaistu:

ENSITESTI
Suomalaiset ovat hullaantuneet Nissanin katumaasturiin. Nyt se on uudistunut asiakkaiden toiveiden mukaisesti.
Vanhassa suomalaisessa sanonnassa puhutaan kärpästen mielipiteestä. Vähän samaan tapaan suomalaiset ovat valinneet Nissan Qashqain suosikikseen, sillä kahtena viimeisenä vuonna se on ollut toiseksi eniten myyty automalli neljän prosentin markkinaosuudella.

Tänä vuonna vauhti on vain kiihtynyt entisestään. Valmistaja korostikin, että uudistuneen mallin tulosta huolimatta Qashqain rekisteröinnit olivat maaliskuussa kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.

Ulkoisesti uudistuneen Qashqain muutokset ovat varsin vähäisiä. Pari uutta väriä, vanteiden uusi muotoilu ja vastaavia. Keulan kaikki pellit ovat uusia ja valoissa on uutta tekniikkaa. Puskureissa on vähemmän mustaa ja enemmän korin väriä, ja peräänkin on tehty vastaavia muutoksia.


Ei siis mitään radikaalia tai raflaavaa, vaan auto on tuolta osin periaatteessa ennallaan. Jos ostaa uuden Qashqain, kannattaa siirtyä samalla uuteen väriin, muuten naapureilta voi jäädä autonvaihto huomaamatta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ohjaamossa on tapahtunut enemmän. Qashqailla aiemmin ajanut voi nauttia korkeatasoisemmista materiaaleista. Koeajettavana oli kuudesta varustetasosta ainoastaan Teknaa ja vielä runsaammin varusteltua uutta Tekna+ -mallia. Varsinkin viime mainitun nappanahkaverhoilu ja sähkösäätöiset istuimet ovat kyllä vaikuttavat.

 

Jos ostaa uuden Qashqain, kannattaa siirtyä samalla uuteen väriin, muuten naapureilta voi jäädä autonvaihto huomaamatta.

Etuistuimet ovat nimittäin N-Connecta-varustetasosta ylöspäin aivan uudet. Istuinosa on leveämpi, joten tukevampikin ahteri asettuu siihen mukavasti ja toisaalta selkänoja antaa aiempaa paremman sivuttaistuen.

Nissanilla Qashqaista vastaava tuotepäällikkö Paul O’Neill kertoi koko uudistuksen kiteytyvän auton ohjauspyörään. Se on alalaidasta litistetty, D-muotoinen, kuten Nissan asian ilmaisee.

Uudella muodolla helpotetaan autoon nousemista ja sieltä poistumista. Lisäksi ohjauspyörä on entistä paksumpi, joten siitä saa tukevamman otteen. Perusmallia lukuun ottamatta nahkaverhoillussa ratissa on kauniit tikkaukset.


Ohjaamossa on kaiken kaikkiaan käytetty entistä parempia materiaaleja, millä korostetaan hienostuneisuutta. Siitä huolimatta niin lehdistötiedotteen kuin Nissanin edustajien puheet premium-autosta ovat vähän liioittelua.

Edes valmistaja itse ei tunnu uskovan tuohon. Ei ainakaan sillä perusteella, että tärkeimmiksi kilpailijoiksi mainitaan Renault Kadjar, Peugeot 3008 ja Hyundai Tucson – tuossa järjestyksessä.

Olin viikko sitten koeajamassa Jeep Compassia, jonka edustajat vertasivat rohkeasti omaansa Volkswagen Tiguaniin. Sen tai minkään muun Volkswagen-konsernin katumaasturin nimeä ei Qashqain esittelyssä mainittu.


Suurin loikka parempaan Qashqaissa on tehty turvavarusteiden määrässä ja mukavuudessa. Perusmalli Visiasta alkaen autossa on nyt vakiona pysäköintitutkat edessä ja takana sekä turvavarustepaketti eli jalankulkijat havaitseva hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus. Toisin sanoen ajaminen ja parkkeeraaminen on entistä vaivattomampaa. Ensi vuonna saataville tulee ProPilot, joka vie liikkumisen jo autonomiselle tasolle.

Alustan käytöstä on hiottu monin tavoin mukavampaan suuntaan ja ohjausta on kehitetty tarkemmaksi. Muutokset aistii ajossa. Ehkä Qashqai ei vieläkään ole aivan luokan parhaiden tasolla, mutta edistystä on tapahtunut. Sama pätee melutasoon, sillä äänieristysmateriaalia lisäämällä ja esimerkiksi vaihtamalla takaikkunat aiempaa paksumpiin Qashqai on hiljaisempi kuin ennen.


Vaikka Nissan korostaa tehneensä Qashqain muutokset asiakkaiden toiveiden perusteella, ovat moottorit ennallaan. Suomessa yli 80 prosenttia Qashqaista myydään 1,2-litraisella bensiiniturbolla, joka kaipaisi lisää alavääntöä. Ei ihme, että sellaista ei ollut koeajettavissa Itävallassa, vaan tarjolla oli vain suurempi bensiinimoottori ja tehokkaampi kahdesta dieselistä.

Nissan Qashqai jatkaa varmasti Suomessa myyntitilaston kärkisijoilla. Nykyisen mallin omistajat löytävät uudistuneesta versiosta paljon ilahduttavia piirteitä ja lisää varusteita. Lopullisesti suosion suuruuden määrää hinta. Heinäkuussa ilmoitettavat hinnat ovat maahantuojan arvion mukaan nykyisiä korkeammat, mutta eron luvataan olevan vähäinen. Se tarkoittaa, että parantuneen varustelun ja ominaisuuksien myötä asiakas saa rahoilleen jatkossa enemmän vastinetta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt