Autot

Jeepin rima korkealla – valmistaja vertaa Compassia Tiguaniin

Julkaistu:

Ensitesti
Jeep haluaa kunnon palan suosituimman katumaasturiluokan markkinakakusta.
Jeep on kasvattanut mallistoaan, mikä näkyy myös merkin myynnissä. Vaikka Suomessa menestys ei ole ollut kovin kummoinen, maailmalla Jeepillä on takanaan seitsemän peräkkäistä kasvun vuotta, joista viitenä viimeisenä on tehty uusi myyntiennätys. Viime vuonna toimitettiin auto yli 1,4 miljoonalle asiakkaalle. Tänä vuonna tavoitteet ovat vielä korkeammalla.

Ympäri maailmaa autonostajat päätyvät yhä sankemmin joukoin katumaasturiin, joten kansalle on tarjottava sitä mitä kansa haluaa. Edellinen Compass-katumaasturi vedettiin Euroopassa pois markkinoilta pari vuotta sitten. Hyvä niin, sillä se oli niin muotoilultaan kuin ominaisuuksiltaan yksi Jeepin historian surullisimmista tekeleistä. Onneksi uudessa Compassissa ei ole edeltäjänsä kanssa muuta yhteistä kuin nimi ja koko.


Uuden Compassin perusrakenne on pitkälti sama kuin pienemmässä Renegadessa, mutta akseliväliä on venytetty seitsemän senttiä. Vaikka ero paperilla ei ole kovin suuri, niin sekä ajettavuuden että tilojen suhteen kaksi autoa ovat melkein kuin eri planeetoilta. Siinä missä Renegade kilpailee pienten katumaasturien luokassa, taistelee Compass haastavammassa seurassa.

Jeep mainitsee tärkeimpänä kilpailijanaanVolkswagen Tiguanin, mikä nostaa arvostelun riman todella korkealle. Tilojen suhteen Compass sopii hyvin katumaasturien keskiluokkaan. Edessä kuljettajalla ja matkustajalla ei ole mitään valittamista. Takaistuimellakin kaksi matkustaa mukavasti, mikäli autossa ei ole lisävarusteena saatavaa panoraamakattoa, joka syö pääntilaa. Keskipaikka ei ole kovin mukava, sillä istuin on siinä kohdassa lyhyt ja kardaanitunneli korkea.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tavaratilaa on vähemmän kuin suurimmassa osassa tämän luokan autoista. Apua tuo Limitedin ja Trailhawkin kolmeosainen takaistuimen selkänoja, jonka ansiosta muunneltavuus on hyvällä tasolla. Kontti sinällään on hyvän muotoinen ja helppokäyttöinen. Paremmissa varustetasoissa takaluukku aukeaa ja sulkeutuu sähköisesti, joskin se tapahtuu nappia painamalla, eikä modernisti jalkaa heilauttamalla.


Compassin voimalinjavalikoima on laaja, sillä moottorin ja vaihteiston yhdistelmiä on kuusi ja varustetasoja neljä. Niistä on valittu Suomeen tuotavaksi viisi yhdistelmää.

Vaikka uusi Compass kuuluu pikemminkin bulevardeilla ja maantiellä liikkuvien katumaasturien kuin aitojen maasturien sarjaan, yhdistetään neliveto vahvasti Jeepiin. Sen takia Suomeen tuodaan vain yksi etuvetoinen versio, joka jäänee myynnissä statistiksi hinnat alkaen -mallina.

Muotoilussa Jeep on pelannut varman päälle lainaten päälinjat Grand Cherokeesta. Vaikka auton ulkonäkö on makuasia, niin silti varsinkin kaksivärisenä (lisävaruste Limitediin ja Trailhawkiin) uutta Compassia on vaikea moittia. Sama pätee sisustukseen ja varusteluun. Muovisuudesta on päästy eroon, sillä kaikki kosketeltavat pinnat ovat nyt pehmeitä.


Meille tuotavien mallien perustasona on Longitude, johon saa joko 1,4-litraisen 140-hevosvoimaisen bensiiniturbon tai saman tehoisen turbodieselin, kumpikin käsivalintaisen vaihteiston kera. Bensiinimoottorinen on etuvetoinen ja diesel nelivetoinen. Autoissa on vakiona mm. 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, älyavain, kattokaiteet, hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistavahti.

Muut kolme vaihtoehtoa ovat nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Limitedin saa joko edellä mainitulla turbodieselillä tai 170-hevosvoimaisella bensiiniturbolla. Varusteluettelo venyy Limitedissä tuumaa suuremmilla pyörillä, tummennetuilla takalaseilla, mukautuvalla vakionopeussäätimellä, kaksialueisella automaatti-ilmastoinnilla, osittaisella nahkaverhoilulla ja monella muulla autoilua mukavammaksi muuttavalla asialla.


Jeep Compass on persoonallinen katumaasturi, joka poikkeaa monella tavalla valtavirrasta. Vaikka sillä kosiskellaan suurta yleisöä, siihen on jätetty sopiva annos jenkkityyliä, jolle on aina oma ihailijakuntansa.

Jeep Compass 2,0 MultiJet Trailhawk

Moottori R4, diesel, 1956 cm3, 125 kW (170 hv)/4000 r/min, 380 Nm/1750 r/min. Suorituskyky 0-100 km/h 10,1 s, huippunopeus 196 km/h. Kulutus 5,7 l/100 km, CO2-päästöt 150 g/km Voimansiirto A9, neliveto Mitat p 4398 mm, l 1819 mm, k 1660 mm, akseliväli 2636 mm, tavaratila 368 l, tankki 50 l. Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt