Autot

Japanilaismerkin hiljaiselo loppui nyt! Mitsubishin uusi katumaasturi paljastaa rohkeita muotoja

Julkaistu:

ensitesti
Eclipse Cross on Mitsubishin tulokas coupé-crossovereiden kerhoon.
Mitsubishi Eclipse Cross on täysin uusi auto, joka päättää uneliaan hiljaisuuden kauden pitkäikäisen japanilaisyrityksen tämän päivän tuotannossa.

Eclipse Cross sijoittuu Euroopassa nykyisin viimeisintä muotia edustavaan katumaasturi-crossover-luokkaan, jonka muodoissa voi nähdä myös selvää coupé-henkeä.

Trendin aloitti aikoinaan Range Rover Evoque, ja nyt siihen ovat tarttuneet monet muutkin autovalmistajat.

Ilta-Sanomat sai tilaisuuden tutustua upouuteen autoon tuoreeltaan, harvojen valittujen medioiden joukossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pituudeltaan 4,4-metrinen Eclipse Cross sijoittuu Mitsubishin mallistossa ASX:n ja Outlanderin välimaastoon. Auto on kuitenkin aivan omanlaisensa uutuus, eikä tipahda sellaisenaan suoraan mainittujen mallien väliin, vaan se avaa sivulinjan uudenlaisille Mitsubishi-tuotteille. Japanilaisvalmistajalle suhteellisen rohkeat muodot yhdistyvät auton takaosan vahvan määrätietoisesti laskevaan coupé-kattoon.


Ratkaisulla haetaan menevää ulkomuotoa. Siinä onkin ainakin jossain määrin onnistuttu.

Tässä ryhmässä on nykyisin yhä enemmän mielenkiintoisia kilpailijoita. Yksi niistä on tuore Toyota C-HR, mutta Mitsubishilla nähdään kirittäjinä myös Hyundai Tucson ja Kia Sportage, ja samaan kokoluokkaan asettuvat myös palkitut Peugeot 3008 ja Seat Ateca, sekä Škodan uusi Karoq. Tunkua siis riittää.

Niinpä Eclipse Cross joutuukin vertailussa koville. Tilojen suhteen Mitsubishi on ottanut linjan, jossa näyttävyys määrää tahdin. Auton etutilat on suunniteltu korkean keskitunnelin ympärille. Etumatkustajat saavat tyytyä melko pieniin poteroihin sen molemmin puolin. Eclipse Crossissa istutaan koriin nähden korkealla. Jalkatilaa on edessä vain tyydyttävästi.

Kuljettajaa ajatellen ergonomian perusteet ovat silti kunnossa, ja infotainment-näyttö on nostettu ilahduttavasti kojelaudan yläosaan, lähelle luontaista näkökenttää.

Takana kattolinja laskeutuu sen verran nopeasti, että pidemmillä matkustajilla pää hipoo jo sisäverhoilua. Takaistuin liikkuu pituussuunnassa 20 sentin verran, mutta myös takana jalkatilat jäävät keskinkertaiselle tasolle.


Tavaratila on 341-litrainen, vetäen käytännössä neljä lentolaukkua vaivattomasti, mutta ei enempää.

Takaistuinta liikuttamalla tilaa järjestyy 107 litraa lisää, mutta mikään tilaihme Eclipse Cross ei silti ole. Takaistuimen kallistuskulmaa voi myös säätää.

Moottorit ovat turboahdetut, 1,5-litrainen bensiini (163 hv/250 Nm) ja 2,2-litrainen diesel (150 hv/400 Nm). Mitsubishille totuttuun tapaan Eclipse Cross on nelivetoinen, mutta bensiiniversion saa myös etuvetoisena.

Neliveto on Mitsubishin muista malleista tuttu S-AWC -järjestelmä, joka pystyy säätämään etu- ja taka-akseleiden välistä vetoa laajalla skaalalla. Tämä ominaisuus on Eclipse Crossin vahvinta osaamista, onhan Mitsubishilla yli 80 vuoden kokemus nelivedon parista – japanilaistehdas valmisti ensimmäisen nelivetoautonsa jo vuonna 1936.


Tien päällä Eclipse Cross ei yllätä. Ajoon saatiin uusi turboahdettu bensiiniversio, jonka voiman jaosta huolehti automaattinen CVT-vaihteisto.

Siihen on luotu kahdeksan näennäistä porrasta, joita kuljettaja voi halutessaan käyttää ohjauspyörän takaa erillisin vaihtosiivekkein.

Moottori tarjoaa tervettä voimaa, mutta kiihtyvyys on vain tavanomaisella tasolla. Yhdistelmän virallinen kulutus antaa viitteitä siitä, ettei auto ole käytännön arkiajossa myöskään erityisen taloudellinen. Myöhemmin tarjolle tulevan dieselversion tilanne lienee parempi.

Eclipse Cross on luonteva ohjastettava, ja se kääntyy melko pienessä tilassa. Suuremmissa nopeuksissa auto huojahtelee menosuunnassa jonkin verran, ja ohjausta täytyy korjailla silloin tällöin. Melutaso pysyy kohtalaisesti kurissa, mutta tuulen suhinoita kuuluu sisälle niin etu- kuin takapenkilläkin. Pidemmillä matkoilla etuistuimilta toivoisi enemmän säätöjä, esimerkiksi ristiselän tuen säädön ainakin kuljettajalle. Ensitestiautossa ei ollut edes etumatkustajan istuimen korkeussäätöä.


Mitsubishilla on edessään mielenkiintoiset ajat, sillä tarkoituksena on esitellä useita uusia malleja, ja kääntää yhtiön suunta kohti kiinnostavampia aikoja.

Eclipse Crossin varsinainen tuotanto Japanissa alkaa lokakuussa, ja ensimmäiset autot ehtivät Suomeen jo ennen tämän vuoden joulua. Hinnat eivät vielä ole tiedossa.

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 4WD CVT Intense

Moottori R4, 1 499 cm³, turbo, 120 kW (163 hv)/5 500 r/min, 250 Nm/1 800–4 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 200 km/h Kulutus 7,0 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 159 g/km Voimansiirto A1, neliveto Mitat p 4 405, l 1 805, k 1 685 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 625 kg, tavaratila 341–448 l Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt