Autot

Sähköllä ladattava Mini kulkee luvattua kauemmaksi

Julkaistu:

Koeajo
Mini ei lupaile liikoja, kun se kertoo Countrymanin sähkömoottorin toimintasäteeksi 40 kilometriä.
Mini seuraa nykyaikaa paitsi kehittämällä autoja supersuosittuun katumaasturiluokkaan myös tuomalla sähkön voimalinjaratkaisuihin.

Mini Couantryman Cooper S E ALL4 A on vastaus nykyajan vaatimuksiin. Autoon voi pakata viikonloppumatkalle tarvittavat tavarat, sillä voi nelivedon myötä ajaa sinne missä nelivedosta on hyötyä ja siihen voi ladata sähkövirtaa töpselillä.

Valmistaja lupaa sähköajon toimintasäteeksi 40 kilometriä, ja jos autoteollisuus onkin jäänyt viime vuosina toistuvasti kiinni epärehellisyydestä, niin nyt ainakin sorrutaan pienoiseen vähättelyyn: koeajon aikana kilometrimittari osoitti kahdesti 40 kilometrin ylittänyttä sähköistä matkantekoa.

Myönnettäköön, että kiireettömällä ajotyylillä pyrittiin hakemaan mahdollisimman hyvää lopputulosta.


Mini hyödyntää Countrymanissa emoyhtiönsä BMW:n hybriditekniikkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pistokehybridin bensiinikäyttöinen, 1,5-litrainen turbomoottori tuo voimaa etuakselille, kun taas sähkömoottori pyörittää taka-akselia.

Kolmesta ajotilasta voi valita mieleisensä tai tilanteeseen parhaiten soveltuvan.

Auto eDrive kytkeytyy oletusarvoisesti, kun autoon kytketään virta. Tila määrittää hyötysuhteeltaan parhaan yhdistelmän sähkö- ja bensiinimoottorin käytölle ajonopeuden, kiihdytyksien ja akun varauksen tilan perustella. Jos akun varaus on vähintään seitsemän prosenttia, autolla voi ajaa ilman CO2-päästöjä tai polttoainetta.

Polttomoottori kytkeytyy käyttöön automaattisesti vain tarvittaessa. Kun akun varaus laskee alle seitsemän prosentin tason, täyssähkötilassa voi ajaa enintään 30 km/h:n nopeudella, mutta silloinkaan ajotila ei siedä tuntuvia kiihdytyksiä. Silti hitaasti tai tasaisella nopeudella voi ajaa enintään 88 km/h:n nopeudella.


Max eDrive -tilassa CO2-päästöjä ei synny, eikä myöskään polttoainetta kulu. Bensiinimoottori kytkeytyy käyttöön automaattisesti vasta kun talla painetaan pohjaan.

Save Battery -tilaan siirrytään, kun akun varaus alkaa olla lopussa. Tässä tilassa bensiinimoottori lataa akkua tai pitää varauksen 90 prosentin tasolla. Save Battery -tilassa bensiinimoottorin urakoinnin avulla sähkömoottoria voi käyttää, kun ajetaan esimerkiksi moottoritieltä kaupunkialueelle.


Pari viikkoa sitten Ilta-Sanomat julkaisi vastaavan, polttomoottorilla varustetun mallin koeajoraportin. Erot ovat loppujen lopuksi pieniä.

Pistokehybridin erottaa keltaisista korosteväreistä niin keulan S-merkissä kuin latausluukun kuoressa.

Kumman valitsisi, jos valinta pitäisi tehdä kahdesta automaattivaihteistolla varustetusta, nelivetoisesta Cooper S Countrymanista?

Kun hinnatkin osuvat samoille tonteille, niin vaaka kallistuisi pistokehybridiin. Ajo-ominaisuudet pysyisivät voimalinjaratkaisuista huolimatta suhteellisen samoina, hevosvoimillaan hybridi veisi voiton ja 2,1 litran polttoaineen kulutus työmatkoilla houkuttelisi myös.

Mini Cooper S E Countryman ALL4

Moottori R3, 1 499 cm³, 100kW (136 hv)/4 400 r/min, 220 Nm/1 250-4 300 min ja sähkömoottori 65 kW (88 hv)/4 000 r/min, 165 Nm/0-3 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 198 km/h Kulutus 2,1 l/100 km 95E CO2-päästöt 49 g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 4 299, l 1 822, k 1 559 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 660 kg, tavaratila 405–1 275 l, tankki 36 l, akku 7,6 kWh Hinta 40 898 euroa

Kiitämme

Moottoreiden yhteistehoa

Kilpailukykyistä hintaa bensiinimoottoriversioon nähden

Moitimme

Suurta omamassaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt