Autot

Vältä selän kipeytyminen automatkalla: 6 vinkkiä

Julkaistu:

SELKÄ
Pitkä ajomatka autossa voi käydä selän päälle. Selän asiantuntijoilla on tarjota monta neuvoa.
Selkäliiton vinkeillä mökkireissut ja pidemmätkin kesälomamatkat sujuvat siedettävämmin.

– Autolla ajaminen aiheuttaa monelle niska-, hartia- ja selkäkipuja. Ajon aikana kuljettaja joutuu istumaan pitkään samassa asennossa ja altistuu tärinälle. Liikkumaton asento myös heikentää selän aineenvaihduntaa, kertoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

1) Autoilevan kannattaa kiinnittää huomiota hyvään ajoasentoon ja autoilun tauottamiseen. Istu penkin perälle siten, että selkä saa hyvän tuen selkänojasta. Jos istuin ei tue riittävästi selkää, siihen voi hankkia irrallisen tuen. Selän taakse voi myös laittaa rullatun pyyheliinan tai tyynyn estämään alaselän liiallista pyöristymistä.

2) Rentouta niskan ja hartiaseudun lihakset ajon aikana, niin et aja hartiat korvissa. Istuimen niskatuen käyttö rentouttaa niska- ja hartiaseutua. Vaihtele käsien asentoa ratissa ajon aikana ja vältä puristamasta rattia liian tiukasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

3) Pidä lepotaukoja riittävän usein, vähintään kahden tunnin välein.

4) Tee pysäköintipaikalla vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä, esimerkiksi pyöritä hartioita ja pumppaa niitä ylös-alas. Selän taivutus korostetusti taaksepäin on hyvä vastaliike ajoasennolle.

5) Jaloittele tauolla, tee pieni kävelylenkki tai taukojumppa. Pienetkin liikuntahetket auttavat parantamaan kehon aineenvaihduntaa, aktiivisuustasoa ja energiankulutusta.

6) Nauti taukokahvit seisten.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt