Autokaupoista vuodessa liki 800 riitaa – Volkswagen Polon korjaus maksoi kauppahintaa enemmän - Autot - Ilta-Sanomat

Autokaupoista vuodessa liki 800 riitaa – Volkswagen Polon korjaus maksoi kauppahintaa enemmän

Autokaupoista riidellään yhä useammin.

16.6.2017 11:12

Kuluttaja osti Volkswagen Polon 2800 eurolla. Se oli huono kauppa: lyhyessä ajassa autoa piti korjata yli 3100 eurolla. Ostajan mukaan kaupanteosta kului vain muutama päivä, kun auton vikavalot syttyivät.

Muitakin vikoja ilmeni ja kuin mätänä kirsikkana kakun päälle moottorin jakohihna katkesi kolmen kuukauden jälkeen.

Usein kuluttaja vaatii korjaamokuluista täyskorvausta, mutta käytetyn auton virheistä kuluttajariitalautakunta suosittaa yleensä vain osakorvausta.

Polon omistajan saama hinnanalennus ja vahingonkorvaus oli yhteensä 1 011 euroa.

– Se johtuu siitä, että kuluttajalle ei voi tulla yllätyksenä, että käytettyihin autoihin tulee korjaustarvetta ennemmin tai myöhemmin, selittää kuluttajariitalautakunnan ylitarkastaja Mikko Uimonen.

Huomioi tulevat remontit ostaessa

Uimonen neuvoo, että käytetyn auton ostajan pitäisi aina varautua suurimpaan mahdolliseen vaurioon ja maksaa autosta sen mukaan.

Henkilöautojen kauppa on yksi eniten kuluttajariitalautakuntaan valituksia aiheuttavista riidanaiheista. Määrä on kasvussa, ja viime vuonna ratkaisupyyntöjä tehtiin 782. Kaikista ratkaisupyynnöstä lähes joka kahdeksas koski henkilöautokauppaa.

Käytetyissä autoissa riidat koskevat yleensä varsin kalliita remontteja vaativia moottoreita, vaihteistoja ja eri toimintojen tietokoneohjain- ja sähkölaitteita.

Uusissa autoissa yleisin riidan aihe on itse kauppatapahtuma, joissa ostaja saa erilaisen käsityksen siitä, mitä auton varusteisiin kuuluu.

Maahantuojat ja takuunantajat epäilevät melko usein, että muualla kuin merkkiliikkeessä tehdyissä huolloissa on puutteita.

– Tällöin kuluttajalle tulee ongelmia, jos ei pysty kunnolla dokumentein näyttämään, että huolto on kunnolla tehty ja millaisia osia ja nesteitä autoon on laitettu.

 Kertomatta jättäminen on usein peruste purkaa kauppa.

Sähköautoissa näkemyseroja tulee erityisesti siitä, kuinka pitkä sähköauton toimintasäde on kylmänä pakkauskautena. Ratkaisupyyntöjä tehdään paljon suhteessa sähköautojen määrään Suomessa.

Kuluttajan järein oikeus on purkaa koko kauppa, jos autossa on merkittävä virhe, jota ei kaupantekohetkellä ollut tiedossa ja sitä ei ole nopeasti auton arvoa alentamatta korjattavissa.

– Myyjän pitäisi aina kertoa se, mitä tietää autosta tai saa helposti selville. Isommat kolarivauriot, minkä osoituksena autossa on uudet kilvet, pitää aina kertoa, koska sillä on paljon vaikutusta auton arvoon. Kertomatta jättäminen on usein peruste purkaa kauppa.

Auton tuontihistoria pitää yhä tuoda esille, vaikka sen merkitys on Uimosen mukaan vähentymässä runsaan tuonnin vaikutuksesta.

– Tiettyjen maiden huono maine vaikuttaa auton arvoon. Huoltotietojen saaminen voi olla paljon vaikeampaa.

Yllä olevalla videolla kerrotaan, kuinka koeajolla ollut asiakas erehtyi auton tankkauksessa, ja miten sen jälkeen kävi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?