Autot

Onko Dacia Sandero Stepway Ihan Oikea Auto? IS koeajoi

Julkaistu:

Koeajo
Dacia Sandero Stepwayhin saa nyt automaattivaihteiston kohtuurahalla.
Kehonkuljetin, siirtymislaite, kulkine ja liikku. Siinä muutama vähättelevä nimitys Dacia-merkkisille autoille, joita ylemmyydentunnetta kokevat arvostelijat herkästi viljelevät muistuttaessaan, ettei edullinen auto voi missään nimessä olla Oikea Auto.

Useimmiten he eivät ole arvosteltavassa autossa edes istuneet, mutta ennakkoluulot istuvat vahvassa. Kuinka väärässä suoralta kädeltä arvostelevat ovat? Vai ovatko ollenkaan?

Ratkaisevin valintakriteeri jokaiselle on tietenkin oma henkilökohtainen tarve ja se, kuinka paljon arvoa kokee saavansa käyttämälleen rahalle. Kun on puhe rahasta, ovat Dacian tuotteet yleensä vahvoilla.

Niin on myös Sandero Stepwayn kohdalla. Vaikka koeajoautoon oli valittu uusi Easy-R robottivaihteisto ja tuhannen euron edestä valinnaisvarusteita (metalliväri, peruutuskamera ja sähkötoimiset lasinnostimet myös taakse), jää auton hinta alle 16 000 euroon – noin puolet siitä, mitä suomalainen keskimäärin käyttää uuden auton hankintaansa.

Hankintahinta on siis varsin kohtuullinen. Sillä saa simppelinoloisen, helppokäyttöisen perusauton, jota on mutkaton lähestyä. Karvalakkiversioksi tätä autoa ei enää voi kutsua, sillä varustelutaso on jo lähtötasolla tärkeimmät turva- ja mukavuusvarusteet kattava: normaalin kattauksen lisämaininnan ansaitsevat hätäjarrutustehostin, mäkilähtöavustin, ajotietokone, navigaattori ja tasanopeuden säädin. Tässä hintaluokassa ne eivät suinkaan ole itsestäänselvyyksiä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Stepwayn olemusta on muodistuksen yhteydessä hieman paranneltu sisällä kohentamalla tiettyjen materiaalien laatuvaikutelmaa. Auto on toki edelleen omalla tavallaan vaatimaton monin paikoin, mutta perusauton vaatimuskriteerit täyttyvät.

Kuluttavassa arkikäytössä tietynlainen yksinkertaisuus on myös vahvuus, kun jokaista sisustuskangasta ja -muovia ei tarvitse erityisesti varoa. Simppeliys voi olla toivottukin ominaisuus.

Tärkein uutuus on kuitenkin automaattivaihteisto, oikeammin automatisoitu eli niin sanottu robottivaihteisto, joka tähän autoon maksaa maltilliset 799 euroa lisää. Sen avulla kuljettaja voi jättää vasemman jalan vapaalle, ja ajamisesta tulee jonkin verran helpompaa.

Yllättäen samalla kulutus laskee hitusen. Robottivaihteiston toimintaan täytyy totutella tovi. Sen jälkeen vaihtamiset sujuvat varsinkin kevyellä kaasulla nätisti. Kovassa kiihdytyksessä automaatti niiaa ennen vaihtotilannetta autoa hieman vedon palaamista. Alaspäin vaihdot sujuvat siistimmin.

Stepwayn ajaminen on suoraviivaisen helppoa. Erityistä ajamisen nautintoa kukaan tältä autolta tuskin odottaakaan, mutta perusasiat ovat kunnossa. Häiritsevin ominaisuus tulee esiin suuremmissa nopeuksissa, sillä autoa täytyy ohjailla jatkuvasti hieman oikean suunnan ylläpitämiseksi.

Automaattina Sandero Stepway kulutti talviolosuhteissa bensiiniä 7,6 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 45 km/h. Lämpimillä keleillä lukema varmasti laskee saavutetusta tuloksesta, mutta silti kulutus on reippaanpuoleista moottorin koko – 0,9 litraa – huomioiden.

Täyttääkö Sandero Stepway sitten Oikean Auton tunnusmerkit?

Ehdottomasti. Tässäkin Daciassa saa mukavasti vastinetta rahalle, jos sille on muutakin käyttöä.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 Easy-R

Moottori R3, 898 cm³, turbo, 66 kW (90 hv)/5 000 r/min, 140 Nm/2 250 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,0 s, huippunopeus 168 km/h Kulutus 5,1 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 114 g/km Voimansiirto A5, etuveto Mitat p 4 080, l 1 757, k 1 618 mm, akseliväli 2 589 mm, omamassa 1 038 kg, tavaratila 320–1 200 l, tankki 50 l Hinta 15 993 euroa

Kiitämme

Konstailemattomuutta

Edullista hintaa

Moitimme

Heikohkoa suuntavakautta

Käytännön kulutusta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt