Autot

Kadonneen paluu – Fiat Tipo on tilava ja moderni, mutta niin ovat monet kilpailijoistakin

Julkaistu:

Koeajo
Uusi Fiat Tipo palasi Suomeen kahtena eri koriversiona.
Kun uuden Fiat Tipon näkee ensi kerran, näkymä kiepauttaa ajatukset viime vuosituhannen kautta nykypäivään. Tipo ilmestyi markkinoille 1980-luvun lopussa, se voitti ja se lähti. Vuoden autoksi 1989 Euroopassa valittu Tipo häipyi tuotantolinjalta jo 1995. Sen jälkeen mallinimi oli Brava/Bravo vuoteen 2015.

Samalla muistelukierroksella kannattaa unohtaa vanhan Tipon kulmikas muotoilu. Tipo hengittää nyt vuotta 2017, ja varsinkin sen voimakas keula ja näkymä takaviistosta miellyttävät silmää.


Uutta Tipoa valmistetaan nyt porrasperänä, viistoperänä ja farmarina. Suomessa kaksi jälkimmäistä korimallia on maahantuonnissa.

Halvin hatchback lähtee kohti uutta kotia alle 17 000 eurolla, jos tuntee pärjäävänsä 1,4-litraisen turbottoman bensiinimoottorin kehittämällä 95 hevosvoimalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Otimme ajoon hiukan tehokkaamman viistoperämallin 1,4-litraisella ahdetulla bensiinikoneella ja käsivaihteistolla – sekä lisävarusteilla, joita oli ladattu noin 4 000 euron arvosta.

Tipo on tilava, valitsee sitten viisiovisen viistoperän tai farmarimallin. Takapenkille voi kutsua kolme aikuista ilman erityistä vahingoniloa. Takapaksiin mahtuu enimmillään 440 litran verran tavaraa. Farmarin vetoisuus on 550 litraa.

Kojetaulun pelkistetyt ratkaisut eivät hankaloita käytettävyyttä. Seitsemäntuumainen näyttö kelluu nykymuodin mukaisesti kojelaudan päällä. Kojelauta heijastuu tuulilasiin kirkkaalla säällä, mikä olisi ehkä pelkästään materiaalivalinnoilla estettävissä. Muutenkin matkustamon materiaalit korreloivat auton edulliseen hintaan.


Lounge-varustelu tuo mukanaan hyöty- ja mukavuustoimintoja, kuten esimerkiksi automaattisen ilmastoinnin, sumuvalot kääntymistoiminnolla, led-päiväajovalot ja pysäköintitutkan taakse. Navigointijärjestelmästä ja peruutuskamerasta pitää maksaa lisää. Edullisempaan Pop-varusteluun niitä ei ole edes hinnoiteltu.

Liikkeelle lähdettäessä kyytiläinen mutustelee sanaa kengurubensa pariinkin otteeseen – ja ihan syystä. Kytkimen ja vaihteenvalitsimen pitkät liikeradat tekevät autosta kaupungissa työlään ajettavan. Myös Start & Stop -järjestelmän toiminta yllätti muutaman kerran tuumauksillaan.


Menee aikansa ennen kuin kytkimen ja kaasun oikeaan annosteluun tottuu. Sen jälkeen ajamisesta voikin alkaa nauttia – olkoonkin, että ohjauksessa on lievää falskiutta, minkä vuoksi suoralla tiellä korjausliikkeet ovat tarpeen. Myös selvää uraherkkyyttä ja pientä pompottelua voi ajomatkan aikana kokea.

Eniten ajaessa ilahdutti tuntuva alavääntö.

Fiat Tipo HB 1.4 T-jet 120hv Lounge

Moottori R4, turbo, 1 368 cm³, 88 kW (120 hv)/5 000 r/min, 215 Nm/2 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 200 km/h Kulutus 6,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 139 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4 368, l 1 792, k 1 495 mm, akseliväli 2 638 mm, omamassa 1 542 kg, tavaratila 440 l, tankki 45 l Hinta 21 934 euroa

Kiitämme

Kelpo vääntöä alakierroksilla

Pelkistettyä ohjaamoa

Moitimme

Ohjauksen puutteita

Pompottelevaa alustaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt