Automuotoilija: Tässä katumaasturissa tyyli tulee vakiona – ”voi vain ihmetellä” - Autot - Ilta-Sanomat

Automuotoilija: Tässä katumaasturissa tyyli tulee vakiona – ”voi vain ihmetellä”

Uudesta Volvo XC60:stä löytyy särmää.

XC60:n onnistunut muotoilu ilmentää Volvon uudistunutta brändi-ilmettä, mutta näyttäytyy myös tuoreena ja itsenäisenä muotoiluesimerkkinä.

18.6.2017 9:11

Ikkunalinjan terävä kulmikkuus takimmaisessa D-pilarissa muistuttaa särmikkyydellään menneiden sukupolvien kulmikkaammista kartanomalleista. Siihen yhtäläisyydet vanhojen mallien laatikkomuotoiluun päättyvätkin.

Korin mittasuhteet ovat onnistuneet. Voi vain ihmetellä, kuinka Volvon muotoilijat ovat onnistuneet luomaan XC60:n kokoiseen kaupunkimaasturiin näyttävän pitkän konepellin ja sen jatkeeksi vielä reippaasti tilaa tarjoavan viiden hengen matkustamon. Auto on kuitenkin selvästi isoveljeään, massiivista XC90:stä kompaktimpi. Eroa alleviivaa noin 26 sentin pituusero.

Korimuotoilu on äärimmäisen jäntevää. Konepellillä maskia kohti laskeutuvat muotopokkaukset tekevät konepellin etureunassa hurjan täyskäännöksen ja singahtavat perää kohti muodostaen pehmeänä linjana korin olkalinjan. Lisäsärmää luodaan A-pilaria kohti vahvistuvalla konepellin pokkauksella. Ryhtiä keulan ilmeeseen tuovat etuhelman ilmanoton ympärillä terävästi suuntaa muuttavat, siipimäiset pinnat. Voimakkaalla ja terävällä linjalla korista levenevä takalokasuojan levitys tuo XC60:n linjoihin lisää voiman tuntua.

Uuden XC60:n korilinjat ovat esimerkki Volvon rohkeasta muotoilulinjasta, mikä esiteltiin XC-, S- ja V90-malleissa. XC60:n onnistunut muotoilu ilmentää Volvon uudistunutta brändi-ilmettä, mutta näyttäytyy myös tuoreena ja itsenäisenä muotoiluesimerkkinä. Tyylikkäillä linjoillaan tuore XC60 jättää massiivisen XC90:n vaivatta varjoonsa.

Leveä keulamaski korostuu sen työntyessä ulos muusta keulapinnasta. Led-toimiset, Thorin vasaroiksi kutsutut päiväajovalot eivät jätä epäselväksi, minkä merkin edustaja taustapeilissä siristelee.

Thorin vasarat.

Viisto takalasi jatkaa V90-farmarin esimerkkiä ja nojaa voimakkaasti eteenpäin. Tyyli syö muutaman litran tilavuudesta, mikäli jostain syystä aikoisi sulloa tavaratilan täyteen kattoon asti. Takalasin linja tekee XC60:n perästä varsin linjakkaan.

Uuden XC60:n tutuin elementti viiston takalasin lisäksi on takavalojen muotoilu, jotka ovat suurin yhtäläisyys uuden ja vanhan mallin välillä. Linjat ovat entistä terävämmät, mutta valot kääntyvät edelleen takalasin ja takaluukun ympärille, kuten ensimmäisessä XC60:ssä.

Lokasuojankaaria reunustavat pokkaukset korostavat renkaita ja luovat XC60:llä tuhdin ilmeen. Tehtaan valikoimasta löytyvä kookkaampi rengastus tulee tyylisyistä tarpeeseen. Maasturityyliä toteuttavasta vannevalikoimasta löytyy kiekkoja 18:sta aina jopa 21 tuumaan asti. Kuvien autossa olevat 20-tuumainen rengastus ei näytä XC60:n muotoilussa yhtään liioittelevalta.

Uuden XC60:n tutuin elementti viiston takalasin lisäksi on takavalojen muotoilu.

Ohjaamon fiilis on tuttu 90-malleista. Laatuvaikutelma ja materiaalivalinnat on kohdallaan ja miellyttävät kriittisemmänkin näpräämisen jälkeen. Kookkaan keskinäytön toimintaa on päivitetty. Ensi tuntumalta toimintoja tulee hetken etsineeksi, mutta käyttöön tottuu nopeasti.

Kojetaulun kaareutuvassa puupinnoissa on jotain tuttua. Vaalea puupinta markkinoidaan Volvon puolelta luonnollisesti ”skandinaavisuutena”. Kättä kaarevalla pinnalla liikuttaessa mieleen tulee myös BMW:n sähköauton, i3:n rohkea ohjaamotyyli.

Skandinaavista ilmavaa tyylikkyyttä.

Sisustan suunnittelusta löytyy muutama hilpeä, Volvomainen käytännöllinen ratkaisu. Takapenkkien reunapaikkojen alta löytyy kapea tila, johon voi sujauttaa padin. Säilytystilassa on kumipäällyste, mikä pitää padin paikoillaan, vaikka kyyti muuttuisi syheröisemmäksi.

Toinen mainio piirre löytyy etumatkustajan jalkatilasta. Jalkatuen päältä löytyy pieni tasapintainen hylly kengille. Mikäli kyytiläinen haluaa rentoutua pitkällä ajomatkalla ottamalla kengät jalasta voi sujauttaa sinne, eivätkä ne pyöri jaloissa. Tila on syvällä jalkatilassa katseilta piilossa, joten sinne voi pysäköitäessä jemmata myös esimerkiksi käsilaukun suojaan ylimääräisiltä katseilta.

Volvo XC60 näyttäytyy muotoilullaan houkuttelevana uutuutena. Ensituntuman perusteella auton muut ominaisuudet ovat ansaittujen tyylipisteiden tasolla. Kilpailijat saavat pitää huolen selustastaan, sillä vaikka uusi XC60 ei tyylillään leuhki, turhaa nöyryyttä siltä ei kannata odottaa.

Kirjoittaja on freelance-toimittaja ja automuotoilija.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?