Autot

Kaikkien aikojen suurin Mini kiristää kaupunkimaasturikisaa omaperäisyydellään

Julkaistu:

Koeajo
Nykymaksimiinsa kasvanut Mini säväyttää tyylillään.
Kun katumaasturien menestys näyttää loputtomalta menestystarinalta, onko järkeä hypätä voittajien vankkureihin tuomalla kisaan jotain aivan peruskaavasta poikkeavaa?

Kun varsinkin pienimmän kokoluokan kaupunkimaasturit näyttävät toistensa kopioilta, Mini hakee huomiota herättävästi oman tilansa lähtöviivalta.

Ehkä Mini Countryman hakee samalla pesäeroa sekä omiin juuriinsa että autoluokkaansa. Aiempien kehitysversioiden jälkeen 2015 esitelty kolmas sukupolvi etääntyi koollaan entistä enemmän alkuperäisestä Ministä. Tänä vuonna Suomeen saapunut Countryman on lähes 4,3 metriä pitkä, mikä alkaa olla jo keskikokoluokan mitoissa. Mittojen lisäksi muodot herättävät huomiota kaikkialla missä autolla liikkuukaan.


Uusi Mini Countryman on merkin kaikkien aikojen suurin malli. Se on hyvinkin viisihenkisen perheen kulkuväline, jonka tavaratilakin on suhteellisen kookas.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Autossa istutaan korkealla, ja niinpä sisääntulot ja poistumiset hoituvat sutjakkaasti ilman ylimääräisiä jumppaliikkeitä. Kattavasti varustellun koeajoauton lisävarustepenkit vaikuttivat tutustumisjakson perusteella mainioilta: säädettävyys, tuenta, pintamateriaali ja matkustusmukavuus säväyttivät.

Takapenkillä on hyvin tilaa joka suunnassa. Lisäksi tarpeen mukaan penkkiä voi liu’uttaa 13 senttimetriä eteenpäin.

Tässä autossa voi huomata paljon sukulaisuutta isäntämerkkiinsä BMW:hen. Vaikka Minin keskikonsoli on muotoiltu omintakeisesti ja kytkimet ovat puhdistettua retroa, etenkin 8,8-tuumaisen näytön toiminnallisuudet ovat tuttuja nykyisistä Bemareista. Omintakeista tyyliä edustaa ratin korkeussäädön tahdissa liikkuva mittaristo.

Countryman ilahduttaa myös piknikpaikalle saavuttaessa: tavaratilan pohjalevyn alta voi rullata puskurin yli istuinalustan, joka suojaa myös kurottelijan vaatetusta, kun takapaksin uumenista etsitään tavaroita.

Koeajossa oli Cooper S ALL4 A -versio, joka sisältää automaattivaihteiston ja nelivedon. Näin lähtöhintakin nousee perusmallin 33 563 eurosta reilun kymppitonnin.

x


Kaksilitrainen bensiinimoottori kuljettaa napakasti jousitettua autoa kyllin riittävästi, varsinkin kun Sport-moodi asetetaan päälle. Edes kaarteissa Countryman ei tunnu niin raskaalta ja korkealta kuin se on. Tässä nelivedollakin lienee oma osansa.

On mahdotonta sanoa, mitä edesmennyt Mini-kuski Timo Mäkinen sanoisi Countrymanin Mini-dnasta, mutta ajamisen ja varmasti myös omistamisen tunnelma on omanlaisensa.

Koeajojakson aikana sekalainen ajo tuotti ajotietokoneeseen tulokseksi reilut seitsemän litraa sadalla kilometrillä, mikä ei ole paljon auton kokoonpanoa ajatellen.

Sitten se väistämätön pohdinta: samassa liigassa kisaavia kilpailijoita saa edullisemmin, mutta saako niiden myötä samanlaista persoonallisuutta?


Kun edes nelivetomallin kulutus ei kasva erityisen suureksi, originellin auton hankintaa harkitseva ottanee mietintämyssynsä parikin kertaa päähänsä.

Mini Cooper S ALL4 A

Moottori R4, turbo, 1 998 cm³, 141 kW (192 hv)/5 000–6 000 r/min, 280 Nm/1350–4600 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s, huippunopeus 222 km/h Kulutus 7,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 146 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 299, l 1 822, k 1 557 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1 646 kg, tavaratila 450–1 390 l, tankki 51 l Hinta 42 798 euroa

Kiitämme

Yksilöllistä yleisvaikutelmaa

Matkustamon tiloja

Moitimme

Lisävarusteiden myötä korkeaksi nousevaa hintaa

Ujoa sporttisuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt