Älyautoja ei saada täysin virheettömiksi – vaaratekijä löytyy yhä ratin takaa, Liikennevilkku kirjoittaa - Autot - Ilta-Sanomat

Älyautoja ei saada täysin virheettömiksi – vaaratekijä löytyy yhä ratin takaa, Liikennevilkku kirjoittaa

BMW:n älyautoksi kutsuttu i8 käyttää esineiden internetiä.

Julkaistu: 6.6.2017 16:09

Älyliikenne ei itsessään takaa sujuvaa ja turvallista liikkumista, sillä kuljettaja voi käyttää ajoneuvon älyominaisuuksia myös väärin.

Näin kirjoitetaan Liikenneturvan Liikennevilkussa.

Vuosikymmenten päässä siintävät täysautomaattiautot karsivat todennäköisesti ihmisten aiheuttamat onnettomuudet lähes kokonaan. Siihen pääsemiseksi tarvitaan kuitenkin monta välivaihetta, artikkelissa mainitaan.

– Jo nyt tiedämme, että automatisoidut autot ovat huonoja tulkitsemaan ihmisten liikenteessä tekemiä ratkaisuja. Tämä ongelma ei kokonaan poistu robottiautoilla, sillä niiden seassa tulee jatkossakin liikkumaan pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, Liikenneviraston johtava ITS-asiantuntija Risto Kulmala pohtii.

– Turvallisuus on tärkein yksittäinen osatekijä älyliikenteen ratkaisujen kehittämiselle. Oma roolinsa on sujuvalla liikenteellä ja ympäristövaikutuksilla, mutta painopiste on tähän mennessä ollut liikenneturvallisuudessa ja sen edistämisessä, Kulmala sanoo.

Yli 90 prosenttiin liikenneonnettomuuksista liittyy inhimillinen virhe.

Kuljettaja voi käyttää ajoneuvon älyominaisuuksia myös väärin. Kaistavahtiin saatetaan suhtautua kuin automaattiautoon ja vakionopeudensäädön ollessa toiminnassa jalat siirretään kokonaan pois polkimilta.

– Jos peruutustutkan päälle muodostuu kovilla pakkasilla jäätä, se voi hälyttää koko ajan. Tutkan puhdistamisen sijaan se on helpompi kytkeä pois päältä. Tällaiset väärät hälytykset ovat tyypillisesti suurin syy älyominaisuuksien käyttämättä jättämiseen, kertoo VTT:n liikennetutkimusryhmän vetäjä Merja Penttinen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?