Autot

Kumpi on jännittävämpää: Jalkapallon seuraaminen vai superauton kyyti? Nissan selvitti

Julkaistu:

JÄNNITYS
Nissan vertasi jalkapallo-ottelun synnyttämää jännitystä pelkääjän paikalla istumiseen GT-R-superautossa.
Jalkapallon Mestarien liigan virallinen autosponsori Nissan selvitti, kuinka jännittävää jalkapallo oikeasti on.

Tätä varten Nissan teetti sarjan testejä yhteistyössä Loughborough’n yliopiston urheilutieteiden asiantuntijoiden kanssa. Tutkimuksen osanottajat käyttivät kehollaan antureita, joiden avulla kerättiin tietoja sykkeestä, hengitystaajuudesta ja galvaanisista ihoreaktioista.

Tarkoituksena oli tutkia jännityksen fysiologisia vaikutuksia ja selvittää, kumpi on jännittävämpää: jalkapallon seuraaminen vai nopean auton kyydissä istuminen.

Jalkapalloa koskevat tiedot kerättiin Mestarien liigan huippuotteluiden aikana. Tietoja verrattiin reaktioihin, jotka mitattiin koehenkilöiltä ammattikuskin ohjaaman Nissan GT-R:n kyydissä Spa-Francorchamps’n kilparadalla Belgiassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tässä ovat tulokset:

Keskimääräinen sykkeen nousu: Jalkapallo 39 % – GT-R-ratapäivä 37 %.

Keskimääräinen syke 91 bpm –100 bpm

Keskimääräinen maksimisyke 124 bpm –136 bpm

Keskimääräinen hengitystaajuuden nousu: 140 % – 144 %

Keskimääräinen hengitystaajuus: 15 hengenvetoa minuutissa – 15 hengenvetoa minuutissa

Keskimääräinen suurin hengitystaajuus: 35 hengenvetoa minuutissa – 35 hengenvetoa minuutissa

Tohtori Dale Esliger Loughborough’n yliopistosta kommentoi löydösten vertailun johtopäätöksiä näin:

– Aikaisemmin olemme voineet arvioida vain subjektiivisesti, kuinka jännittävää tiukan jalkapallo-ottelun seuraaminen tai Nissan GT-R:n kaltaisen superauton kyydissä istuminen voi olla. Nissan Excitement Index -tutkimuksen antureista saadut tiedot ovat auttaneet meitä ymmärtämään osallistujien fyysisiä reaktioita jännittäviin elämyksiin. Olemme myös voineet tehdä olettamuksia siitä, mitkä elementit näissä kokemuksissa ovat kaikkein jännittävimpiä.

Jalkapallofanien ja Nissan GT-R:n kyydissä olleiden sykkeet olivat keskenään hyvin vertailukelpoisia. Syke myös nousi huippuunsa hetkinä, jolloin se oli odotettavissa, kuten maalin syntyessä tai tiukoissa kaarteissa.

Suurimmat fysiologisten vasteiden väliset erot havaittiin GT-R:n matkustajien ja jalkapallokatsojien hengitystaajuudessa. Jalkapallo-otteluissa hengitystaajuus nousi välillä ja laski sitten hetkellisesti, kun katsojat pidättivät hengitystään ennakoidessaan esimerkiksi maalitilannetta.


Lopputulos:

Koe osoitti, että jalkapallo-ottelun seuraaminen on kuin 90 minuuttia kestävä tunteiden vuoristorata. GT-R:n kyydissä olleiden ihmisten hengitystaajuus sen sijaan nousi tasaisesti, mikä viittaa jatkuvaluonteisempaan jännitykseen.
Tuoreimmat