Johtava tutkija HS:lle: Sähköautojen 400 km:n toimintasäde on tuhlausta – aukoton perustelu? - Autot - Ilta-Sanomat

Johtava tutkija HS:lle: Sähköautojen 400 km:n toimintasäde on tuhlausta – aukoton perustelu?

Toimintasädekisa pitää sähköautojen hinnat korkealla, VTT:n johtava tutkija sanoo.

Opel Ampera-e:n mittaristo.

26.5.2017 15:34

Sähköautoista kirjoitettaessa toimintasäde on keskiössä. Joko se on liian lyhyt tai ihan ok, mutta parannettavaakin jää.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija ja moottoritekniikan asiantuntija Juhani Laurikko tuulettaa asenteita. Nykyisten sähköautojen toimintasäteet ovat Laurikon mukaan usein liian pitkiä.

Sähköautoja ei pidä Laurikon mukaan käsittää polttomoottoriautojen kopioiksi.

– Yli 400 kilometrin toimintasäteet sähköautoissa ovat tuhlausta, Laurikko sanoo HS:n artikkelissa ja viittaa tutkimuksiin suomalaisten ajotavoista.

Liikenneviraston henkilöliikennetutkimuksen mukaan Suomessa ajettavista ajomatkoista neljä viidesosaa on alle 20 kilometrin matkoja. Lisäksi Suomessa tehtävistä ajoista 95 prosenttia voitaisiin tehdä sähköautolla, jos autolla olisi 300 kilometrin toimintasäde ja auton omistajalla mahdollisuus ladata autoa kotona.

Autonvalmistajien kilpajuoksu toimintasäteen pidentämisessä pitää sähköautojen hinnat korkealla, Laurikko sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?