Uusi Crossland X on esimerkki saksalais-ranskalaisesta autonvalmistamisesta - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitesti: Opel ranskalaisilla – uusi Crossland X on yhteistyön mannekiini

Sukulaisuus Peugeot’n ja Citroënin vastaaviin malleihin on häivytetty muotojen osalta käytännössä kokonaan.

Julkaistu: 27.5.2017 16:12

Uusi Crossland X on esimerkki saksalais-ranskalaisesta autonvalmistamisesta.

Maaliskuinen Geneven autonäyttely toimi estradina paitsi Opelin uuden crossover-mallin, Crossland X:n ensiesittelylle, mutta samaan syssyyn julkistettiin myös uutinen GM:n omistaman Opelin myymisestä ranskalaiselle, Peugeot- ja Citroën-autoja tuottavalle PSA-yhtymälle.

Uusi Opel Crossland X toimii sujuvasti mannekiinina uudelle omistuskuviolle, sillä auto on kehitetty yhdessä tulevan Peugeot 2008 -mallin kanssa, ja mallit jakavat yhteisen pohjalevyrakenteen. Samaa rakennetta tullaan hyödyntämään myös Citroënin tulevassa C3 Aircross -mallissa.

Crossland X on pituudeltaan 4 212 millimetriä.

Crossland X:n ratin taakse päästiin Pohjois-Italian maisemissa. Ensivaikutelmalta uusi Crossland X jatkaa Opelille tutulla linjalla. Sen muotoilu pyrkii enemmän toteuttaman brändin nykyilmettä, kuin keksimään jotain täysin uutta.

Korin mittasuhteet muovautuvat ohjaamotilan ehdoilla, mutta yksityiskohdissa on haettu vahvistusta maasturityylillä. Ranskalainen kehitystyö ei kuskin paikalle näy, ainakaan tyyliseikkoina. Tuttua on ainoastaan koeajoauton mittariston päältä esiin nouseva tuulilasinäyttö.

Crossland X:n voimanlähdevalikoima on Peugeot- ja Citroën-malleista tuttua ranskalaistekniikkaa. Bensiinimoottorit ovat 1,2-litraisia kolmesylinterisiä moottoreita. Vapaasti hengittävä versio tuottaa tehoa 81 hv. Kulutukseksi luvataan 5,1 l/100km ja CO2-päästöt 114 g/km.

Maasturimaisia mausteita ulkonäössä.

Turbolla maustetusta versiosta tarjotaan 110- ja 130-hevosvoimaiset versiot. Näistä ensimmäisen saa viisivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi myös kuusivaihteisella automaatilla varustettuna. Tehokkaammassa on aina kuusivaihteinen käsivaihteisto. Kulutukseksi 110-heppaisella ilmoitetaan 4,8 l/100km ja 109 g/km. Automaatti kuluttaa sadalla puoli litraa enemmän.

Dieselmoottori on 1,6-litrainen Ecotec-moottori, josta on kaksi tehoversiota, 99 hv tai 120 hv. Kulutukset ovat vastaavasti 3,6 ja 4,0 l/100km.

 Erillisiä takapenkkejä voi liikuttaa pituussuunnassa 15 senttiä.

Koeajossa 130-hevosvoimaisen bensamoottorin äänet kantautuvat kiihdytyksissä ohjaamoon, mutta eivät pahemmin häiritse. Rengasmelu pysyy Pohjois-Italian teillä kurissa. Tilanne kotimaan karkeammilla päällysteillä selvinnee, kun Crossland X saapuu Suomeen kesäkuun lopulla.

Sisätiloiltaan Opel Crossland X tarjoaa erinomaiset tilat neljälle. Reunapaikoilla matkustavalle takapenkki tarjoaa hyvät polvitilat, vaikka edessä istuisi pidempikin kyytiläinen. Pääntilaa on sekä edessä että takana ruhtinaallisesti. Kolmen aikuisen istuutuessa takapenkille tunnelma tiivistyy jo astetta ahtaammaksi.

Kojetaulun päällyspinta on joustavan pehmeää materiaalia, mutta ovien yläosat ovat kovaa, halvan oloista muovia, mikä tekee pienen särön muutoin hyvään laatuvaikutelmaan.

Moottorivaihtoehtoja on useita.

Koeajoautot olivat varustettu Astrasta ja Mokka X:stä tutuilla AGR-etuistuimilla. Jakkarat tarjoavat hyvän tuen. Säädettävä reisituki miellyttää pidempijalkaisia kuskeja. Ohjauspyörän todella reilu syvyyssäätö viimeistelee mieleisen ajoasennon.

Venetsian pohjoispuolen vuoristossa kiemurtelevat serpentiinitiet kiinnittävät huomion massiivisiin A-pilareihin. Crossland X:n pitkä matkustamo on siirtänyt A-pilarit tuntuvasti eteenpäin ja jyrkemmissä käännöksissä kuljettaja joutuu päättämään kummalta puolelta pilaria kurkkii ajolinjalleen.

Kaksoispohja on mainio arkiominaisuus.

Crossland X:n tavaratila riittänee hyvin peruskäyttöön. Takapenkin selkänojat taittuvat vakiona kahdessa osassa 60:40 suhteessa. Lisävarusteena penkkijaon voi muuttaa suhteessa kolmessa osassa, suhteessa 40:20:40 taittuvaksi. Tällöin erillisiä takapenkkejä voi liikuttaa pituussuunnassa 15 senttiä.

Tinkimällä takajalkatiloista tavaratila kasvaa 520 litraan. takaselkänojat alas taitettaessa tila laajenee 1 255 litraan. Tavaratilan molemmilta reunoilta löytyy muoviset kassikoukut. Tavaratilan pohja on toteutettu kaksoispohjalla, jonka alle saa halutessa pienempää tavaraa näkösuojaan.

Mittaristo on tavanomainen.

Crossland X on saatavilla kahdella varustelutasolla: Enjoy ja Innovation. Jälkimmäisessä korin saa kaksivärisenä katon ollessa joko musta, harmaa tai hopea. Katon C-pilari on toteutettu Adam-mallista tutulla tavalla niin sanotusti kelluvana.

Opel Crossland X:n hinnat alkavat vapaasti hengittävän bensamoottorin 19 548 eurosta. Turboahdettu 1,2-litrainen irtoaa 20 814 eurolla. Enjoy-varusteinen diesel kustantaa 21 360 euroa.

Moottori R3, 1 199 cm³, 96 kW (130 hv)/ 5 500 r/min, 230 Nm/ 1 750 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 9,1 s, huippunopeus 206 km/h Kulutus 5,0 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 114 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4 212 mm, l 1 765 mm, k 1 605 mm, akseliväli 2 604 mm, omamassa 1 274, tavaratila 410 l, tankki 45 l Hinta 22 760 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?