IS koeajoi: Isuzu D-Maxin tuorein versio – sisäilme muovinen, kulkee silti maastossa kuin pieni eläin - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Isuzu D-Maxin tuorein versio – sisäilme muovinen, kulkee silti maastossa kuin pieni eläin

Uudelleen muotoillussa keulassa on aiempaa vähemmän ulokkeita. Tuulilasinpyyhkijätkin on vihdoin(!) piilotettu myös Isuzussa konepellin reunan alle.

Julkaistu: 28.5.2017 12:11

Isuzun ainoa malli sai muotopäivityksen ohella myös uuden moottorin.

Japanilainen Isuzu tunnettiin takavuosikymmeninä myös henkilöautoistaan, mutta nykyään merkki valmistaa ainoastaan hyötyajoneuvoja. Niistä Suomeen tuodaan vain D-Maxiksi nimettyä, juuri uudistunutta avolavaa.

Myös lavan takalaita on pokattu uusiksi. Uusi moottori on yli viisikymmentä kiloa aiempaa kevyempi, minkä ansiosta myös D-Maxin kantavuus on kasvanut. kuvan Space Cabin kantavuus on nyt 1120 kilogrammaa.

Kaikkiaan D-Maxin kasvojenkohotuksen voi summata tärkeysjärjestyksessä uuteen moottoriin ja vaihteistoon, pidentyneeseen tehdastakuuseen sekä muutamiin pienempiin toiminnallisiin ja ulkonäöllisiin uudistuksiin.

Lyhyempiohjaamoisessa Space Cab -mallissa olisi tilaa myös etumatkustajien taakse sijoitetuille tilapäisistuimille. Suomessa ne eivät kuitenkaan ole enää sallittuja – norminpurkutalkoista huolimatta.

Mallin ainut moottorivaihto on nyt uusi 1,9-litrainen dieselpannu, joka korvaa edeltäneen 2,5-litraisen version. Aiempaa huomattavasti kevyempi moottori tarjoaa luokassaan järkevän suorituskyvyn, mitä edesauttaa myös vanhaa versiota tiheämmin välitetty uusi kuusipykäläinen vaihteisto.

Sisäilmeeltään D-Max on edelleenkin kovamuovinen ja kilpailijoitaan työkalumaisempi, vaikka paremmin varusteltujen mallien kojelautaan onkin ilmestynyt uuden mittariston ohella mm. uusi seitsentuumainen kosketusnäyttö peruutuskameroineen kaikkineen.

Uudella kosketusnäytöllä hallitaan mm. radiota ja bluetooth-puhelinta.

Ulkonäön osalta uutta näköä on haettu konepeltiä ja valoja myöten uusiksi menneellä keulalla, mutta myös uusiksi pokatulla takalaidalla. Samalla on saatu alas myös ilmanvastusta, joka on tehnyt osaltaan hyvää auton kulutuksellekin.

Maasto-ominaisuudet ovat luokassa tyypilliseen tapaan hyvät. Mm. alennusvaihteistolla varustetun kytkettävän nelivedon apuna ovat lisäksi nykyaikaan kuuluvat mäkilähtö- ja alamäkiavustimet. Kumpikin mainituista varusteista on Isuzussa uusia.

Ohjaamon tunnelma on jopa lava-autoksi erittäin muovinen. Kovassa työkäytössä se voi tosin olla ihan hyväkin asia.

Hiljalleen yhä henkilöautomaisemmaksi muuttuneessa lavamaasturiluokassa Isuzu D-Max erottuu ehkä eniten työkalumaisuudellaan ja karkeudellaan. Se voi olla ihan hyväkin asia, varsinkin kun mukaan laskee malliuudistuksessa peräti viiteen vuoteen pidentyneen tehdastakuun.

Kelpo valtti on myös täydet 3500 kg jarrullista salliva ”täysi” vetokyky sekä kalliin Adblue-ureajärjestelmän puuttuminen.

Isuzu D-Max Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS

Moottori R4, 1898 cm³, 120 kW (164 hv)/3600 r/min, 360 Nm/2000-2500 r/min Kulutus 7,8 l/100 km Diesel CO2-päästöt 205 g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 5295, l 1860, k 1780 mm, akseliväli 3095 mm, omamassa 1885 kg, kantavuus 1115 kg Hinta 37996 euroa

KIITÄMME:

- Vahvan koneen työkykyjä

- Nelivedon ominaisuuksia maastossa

- Pidentynyttä takuuta

MOITIMME:

- Tarpeetonta karkeutta erityisesti ohjaamon viihtyisyydessä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?