Öljyalan pomo: Diesel on sähköautoa puhtaampi – näin hän sen perustelee - Autot - Ilta-Sanomat

Öljyalan pomo: Diesel on sähköautoa puhtaampi – näin hän sen perustelee

Öljy- ja biopolttoainealan toimitusjohtaja ei niele väitteitä sähköautoilun nollapäästöistä.

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä väittää, että liikenteen energiakeskustelu vilisee faktoideja.

26.5.2017 9:43

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä kirjoittaa blogissaan faktoideista eli faktan näköisistä väitteistä. Yksi sellaisista on Vänskän mukaan väite sähköautojen nollapäästöistä.

”Tarkalleen ottaen tämä on fakta nykyisen autojen päästölaskennan valossa, jossa autojen päästöt mitataan niin sanotusti ”pakoputken päästä”. Väite muuttuu kuitenkin faktoidiksi, jos sitä käytetään esimerkiksi sähköautojen ja biopolttoainetta polttoaineenaan käyttävän polttomoottoriauton päästöjen vertailuun”, Vänskä kirjoittaa.

Sitten Vänskä puhuu faktoista. ”Fakta on, että uusiutuvaa dieseliä käyttävä dieselauto peittoaa päästöiltään sähköauton, kun päästöjä verrataan ottaen huomioon sekä polttoaineen ja energian että itse ajoneuvon päästöt.”

 Päästöt mitataan niin sanotusti ”pakoputken päästä”.

Hän kuitenkin myöntää, että ”on totta, että vanha dieselautokanta aiheuttaa runsaasti haitallisia pienhiukkas- ja typenoksidipäästöjä.”

”Toisaalta uusien Euro 6 -moottorilla varustettujen dieselien päästöt ovat murto-osa vanhojen autojen päästöistä uudenaikaisten pakokaasupuhdistusmenetelmien ansiosta", Vänskä kirjoittaa.

Vänskän mielestä erilaisten autojen ja polttoaineiden ja voimanlähteiden faktapohjainen vertailu olisi mahdollista, jos siirryttäisiin käyttämään autojen päästöjen laskennassa hiilidioksidin mittaamisen sijaan energiatehokkuuden mittaamista (eli g CO2/km sijasta energiatehokkuutta mittaavaa MJ/km) sekä polttoaineiden eli käytetyn energian osalta mittaamaan tuotettuja hiilidioksidipäästöjä (gCO2/MJ).

”Edellä mainitut yhteenlaskettuna saataisiin vertailukelpoiset ”well-to-wheels” -päästöt eri vaihtoehdoille eli mukaan tulisi koko ketju polttoaineen tuotannosta autoon.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?