Autot

Koeajo: Dacia Dusteriin viimein automaattivaihteisto

Julkaistu:

Koeajo
Uusi Renault-pohjainen kaksoiskytkinlaatikko on puutteistaan huolimatta tervetullut lisä Duster- mallistoon.
Jos Dacian (suomalaisittain) ehdottoman suosikkimallin eli Dusterin mallistossa on ollut yksi selkeä aukko, niin automaattivaihteisen version totaalinen puuttuminen. Nyt kyseinen reikä on kuitenkin paikattu – vaikkakin lievästi harmillisesti vain etuvetoisen version osalta.

Otimme uutuuden ajoon, ainoalla mahdollisella moottorivaihtoehdolla eli 110-heppaisella turbodieselillä ryyditettynä. Kaupan päälle tuli myös Dusterin tuore korein varustelutaso eli markkinointikielellä Black Shadow. Se sisältääkin navigaattoria myöten lähes kaiken tarvittavan.

Kaikkiaan pakettia voi tituleerata varsin hyväksi vastineeksi rahalle, joskin samalla jo melko vanhahtavaksi ja karuksikin. Kovamuovia ja ergonomiaoutouksia siis löytyy, mutta toisaalta Dusterissa on monia mainiostikin toteutettuja osa-alueita – varsinkin auton maltillinen hinta huomioiden. Yksi sellaisista on aidosti reilu maavara.

Uusi automaatti vaihtaa hieman epämukavasti liikkeellelähdöissä, mutta toimii vastapainoksi sen jälkeen pääsääntöisen hyvin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Automaattimallin suoritusarvotkin vastaavat, ehkä hieman yllättäen, lähestulkoon keppiversion vastaavia.

Vain silmiinpistävän pitkä vaihteenvalitsin on toteutettu huonosti. Kulissin pykälät ovat opettelunkin jälkeen niin epämääräisiä, että väärä vaihde livahtaa päälle kovin usein. Se ei ole kivaa sen paremmin peruutettaessa kuin pysäköitäessäkään.

Vaan yhtä kaikki, uusi automaattivaihtoehto tuo nyt Dusterin takuuvarmasti aiempaa useamman kuluttajan harkittavaksi. Mielenkiintoista kuviossa on muuten sekin, että jokseenkin samaan rahaan kuin automaatti-etuvedon, saa Duster-mallistosta myös samalla koneella (ja varusteilla) ryyditetyn keppivaihde-nelivedon. Kas kumman ottaisi, siinäpä vasta pulma!

Dacia Duster dCi 110 S&S EDC Black Shadow

Moottori R4, 1 461 cm³, 80 kW (110 hv)/4 000 r/min, 250 Nm/1750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,9 s, huippunopeus 169 km/h Kulutus 4,5 l/100 km diesel CO2-päästöt 116 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 315, l 1 836, k 1 695 mm, akseliväli 2 673 mm, omamassa 1 349 kg, tavaratila 475-1 636 l, tankki 50 l Hinta 20 999 euroa

Kiitämme

Reilua maavaraa

Hyvää varustelua erityisesti hintaan nähden

Moitimme

Vaihdekepin toteutusta

Löperöä ohjausta ja pompottavaa jousitusta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt