IS koeajoi Hyundain sähköauton – riittikö virtaa luvatusti? - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi Hyundain sähköauton – riittikö virtaa luvatusti?

IS koeajoi Hyundai Ioniq EV:n. Parempi akku olisi paikallaan.

Hyundain Ioniq EV on mallina tuore, mutta sähköautot kehittyvät tällä hetkellä niin nopeasti, että sähkis-Ioniq kaipaisi jo suuremman kapasiteetin akkua. Auton erottaa hybridi-Ioniqeista hopeanvärisen umpikeulan avulla.

22.5.2017 7:35

Harry Kuurio

Ioniq EV:n muotoilussa on panostettu aerodynamiikkaan, mikä näkyy takaa katsoen katon muuttumisena suoraan takaikkunaksi, kohti perän poikki sijoitettua pientä spoileria.

Kun Hyundai Ioniq tuli ensimmäisen kerran Euroopan markkinoille noin vuosi sitten, oli kolmen eri malliversion samanaikainen esittely automaailmassa kova juttu. Mikään muu autovalmistaja ei ollut aikaisemmin tehnyt samaa, eli luonut samasta autosta kertaheitolla sekä hybridiä, pistokehybridiä että täyssähköversiota.

Ioniq EV -sähköauton toimintamatkaksi luvattiin esittelyn ja ensitestin yhteydessä parhaimmillaan 280 kilometriä, mutta kaikki toki tiesivät, ettei tämänkään auton kohdalla päästä luvattuihin kulutusarvoihin.

Nyt, noin vuosi myöhemmin Ioniq EV on kokenut myös Suomen talven ja pitkien välimatkojen realiteetit. Hyundain sähköauto on oppinut meikäläisille tavoille, ja ajotietokone summaa pitkän aikavälin tietona todellisen, maksimaalisen toimintamatkan. Täyteen ladatun akun turvin Ioniq EV lupaa, että näin pitkälle päästään, vaikka autoa täytyy talvella myös lämmittää: mittaristossa seisoo lukema 197 kilometriä.

Kun yhden latauksen maksimitoimintamatka alkaa joskus ylittää 300 kilometriä ja pikalataus sujuu noin 20 minuutissa, ei edes pitkien välimatkojen Suomessa ole enää esteitä sähköautojen yleistymiselle.

Näin 280 kilometriä jää siis haaveeksi. Noin parinsadan kilometrin todellinen toimintamatka osoittaa kuitenkin, että Hyundai on aidosti vienyt sähköautoilua eteenpäin, mutta silti Helsingistä matka Jyväskylään olisi tyssännyt ilman välilatausta Sysmän sahtipitäjän jälkeen.

Ongelma ja syy hieman alakuloiseen todellisuuteen ei ole varsinaisesti auton suunnittelussa tai laadussa, vaan itse asiassa sen akun kapasiteetissa, joka on tyypillinen toisen sukupolven sähköautolle, eli 28 kWh. Se oli ehkä vielä viime vuonna ok, mutta asiat muuttuvat nopeasti.

Markkinoille on jo tullut seuraavan sukupolven sähköautoja samaan hintaluokkaan, ja niiden akkujen kapasiteetti on huomattavasti suurempi – jopa yli kaksinkertainen. Näiden uutuuksien rinnalla Ioniq EV ei enää ole toimintamatkan suhteen kilpailukykyinen. Lähemmäs 400 kilometriä pitäisi päästä.

Hyundailla vietetään varmasti unettomia miettien, kuinka tästä alakuloisesta todellisuudesta päästään yli.

Latauslaite on näppärän kokoinen palikka. Maksimi syöttöteho on 6,6 kW.

Suomessa on tehty tutkimus, jonka mukaan 95 prosenttia meikäläisistä päivittäisistä ajoista voitaisiin hoitaa sähköautoilla, joiden toimintamatka yhdellä latauksella olisi vähintään 300 kilometriä, kunhan lataus onnistuisi kotona omasta pisteestä.

Jos jokaiselta ABC-asemalta löytyisi pikalatausasema, lukema kasvaisi jo 99 prosenttiin.

Lataus ei ole Ioniq EV:lle ongelma: täysin tyhjästä akusta 80 prosentin varaustasoon auton litiumionipolymeeriakku voidaan pikaladata 23 –30 minuutissa. Kotona Ioniqin lataaminen onnistuu autoa varten suunnitellun latauslaitteen avulla tyhjästä täyteen akkuun neljässä ja puolessa tunnissa, vaikka käytössä ei olisi kolmivaihevirtaa. Mutta se toimintamatka…

Ioniq EV on toisaalta ehtinyt kerätä kunniaakin. Yhdysvaltalainen ympäristöjärjestö ACEE (American Council for Energy-Efficient Economy) listasi tuoreiden ekoautojen parhaimmiston. Vuoden 2017 eri merkkien mallistoista poimittiin ne automallit, joiden fyysisestä valmistuksesta, käytettävän polttoaineen tuotannosta ja jakelusta aiheutuvat ympäristökuormat sekä kulkuneuvon tien päälliset päästöt ovat yhteenlaskettuna pienimmät. Ioniq EV nousi suoraan listan kärkeen ykköseksi.

Entä itse auton ajaminen? Riittävän väännön ansiosta kulku on mukavan reipasta, ja myös hiljaista. Ioniq EV on muutoin hyvä auto ajaa, mutta talvikauden lopulla ajettu koeajo paljasti, että nastattomat talvirenkaat verottivat selkeästi auton suuntavakautta, varsinkin moottoritiellä.

Silti tuntuma tiehen on kunnossa, ratin pyörittely kaupungissa vaivatonta ja jousitus matka-ajoa ajatellen miellyttävän vastaanottava. Kaupunkiajossa ohjauspyörän taakse sijoitetut lavat auttavat hallitsemaan moottorijarrutusta, jolla jarrutus­energiaa otetaan talteen.

Sähköauton vaihdevalitsin on simppeli: tarvitaan vain neljä painokytkintä.

Tiloiltaan Ioniq EV edustaa kokoluokkansa parempaa keskitasoa, etuistuimilla valitettavaa ei juuri jää. Takaistuimellakin on kohtalaisesti tilaa niin jaloille kuin sivusuunnassakin, mutta pääntilat sen sijaan ovat tavallista niukemmat tiukasti laskevan kattolinjan vuoksi.

Ioniq EV:n varustetasot Comfort ja Style, joiden hintaero on 2 000 euroa. Varustelu on erittäin hyvällä tolalla, jopa mukautuva tasanopeussäädin ja aktiivinen kaistavahti ovat vakiovarusteita. Koeajetun Stylen varustelu on jo niin tuhti, ettei lisävarustelistalle jää kuin metalliväri ja nahkaverhoilu – kaikki muu sisältyy valmiiksi hintaan.

Hyundai Ioniq EV Style

Kestomagneetti-sähkömoottori 88 kW (120 hv), 295 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 165 km/h, toimintamatka 280 km (NEDC) Kulutus 11,5 kWh/100 km sähkö CO2-päästöt 0 g/km Akku 28 kWh litium-ioni polymeeri Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4 470, l 1 820, k 1 450 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 420 kg, tavaratila 350–1 410 l Hinta 38 990 euroa

Kiitämme

Laadullista yleisvaikutelmaa

Kattavaa varustelua

Moitimme

Suuntavakautta talvirenkain

Akuston kapasitteettia

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?