Nyt ovat palikat paikoillaan: Uusi Seat Ibiza on parempi kuin koskaan aiemmin - Autot - Ilta-Sanomat

Nyt ovat palikat paikoillaan: Uusi Seat Ibiza on parempi kuin koskaan aiemmin

Yli kolme­kymppinen Seat Ibiza on nyt parempi kokonaisuus kuin koskaan ennen.

Seat Ibiza on yllättäen ensimmäinen auto, jossa VW-yhtymän uusi MQB A0 -perusrakenne. Ratkaisun myötä Ibizan sisätilat ovat kasvaneet huomattavasti. Myös ajettavuus on entisestään pätevöitynyt. Kolmionmuotoiset led-ajovalot sekä lukuisin linjoin ja muotoleikkauksin korostettu keula tekevät etuilmeestäkin nykyaikaisen.­

20.5.2017 16:59

Niin sanotun B-segmentin eli noin nelimetristen pikkuautojen ryhmässä jatkuu tiivis kuhina, joka on ollut vallalla jo jonkin aikaa.

Soppaa haluaa sekoittaa myös täysin uusittu Seat Ibiza. Huomattavin seikka autossa on puhtaasti tekninen, sillä uudessa Ibizassa sovelletaan uutta VW-konsernin modulaarista MQB A0 -perusrakennetta.

Käytännössä se tarkoittaa, että tämän teknisen innovaation ansiosta auton eri rakennuspalikoita voidaan pyöritellä vapaammin, jotta lopputuloksesta saadaan haluttu. Esimerkiksi eri akselivälit ja korityypit ovat nyt helpommin toteutettavissa.

Uutta alustaratkaisua käytetään ensi kerran tässä kokoluokassa, mikä vihjailee siitä, että Seatin viidenteen sukupolveen edennyt Ibiza on erittäin tärkeä auto koko VW-konsernille.

Rakenteen käytön merkitystä korostaa sekin, että Seatin vielä myöhemmin tänä vuonna päivänvalon näkevä kompakti Arona-katumaasturi pohjautuu samalle alustalle. Seat ajoi siis emomerkin edelle tällä kertaa.

Kaikki uudistukset eivät kuitenkaan ole vain teknisiä, vaan myös ulkomuotoon on kiinnitetty onnistuneesti huomiota. Ibizalle on jo ehditty myöntää alan tavoiteltu ja kunniakas Red Dot 2017 -palkinto tuotemuotoilukategoriassa. Tunnustuksen tuomaristossa toimi 40 puolueetonta asiantuntijaa eri puolilta maailmaa, joten kotiinpäin vetäminen ei tässä mittelössä onnistu.

Muotoilu on tietenkin aina makuasia, mutta uusi Ibiza onnistuu näyttämään tuoreelta – ja on silti heti Seatiksi tunnistettavissa. Kukapa väittäisi, ettei auton ulkonäköseikoilla ole merkitystä?

Uusi Ibiza levenee ja sen akseliväli kasvaa lähes kymmenen senttiä, mikä on tässä kokoluokassa paljon. Myös raidevälit kasvavat. Muuttuneiden mittojen myötä Ibiza istuu tukevammin tassuillaan ja ennen kaikkea sisätilat ovat kasvaneet huomattavasti. Jopa niin paljon, että autossa on jonkin verran pienen tilaihmeen leimaa.

Tavaratila täyttää pikkuautolle asetetut perustarpeet hyvin. Tilassa on liikuteltava välipohja, jonka alle matalia tavaroita saa pois tieltä.­

Neljä normaalimittaista aikuista matkustaa uudessa Ibizassa ilmaan minkäänlaista ongelmaa. Myös tavaratila on kasvanut reilusti (63 litraa) ollen nyt ilahduttavasti 355-litrainen.

Ibiza on pikkuauto, mutta taakse mahtuu normaalikokoinen aikuinen ongelmitta, vaikka kuljettaja olisi 185-senttinen. Pidemmillä takamatkustajilla pää hipoo helposti kattoa.­

Ibizan moottoreiksi on tulossa 1,0-litrainen ahtamaton MPI-bensiini (75 hv), 95- ja 115-hevosvoimaiset turboahdetut 1,0-litraiset EcoTSI-bensiinit; VW Golfista tuttu, uusi 1,5-litrainen TSI Evo (150 hv) sekä 1,6-litrainen TDI-diesel (95 ja 115 hv). Vaihteisto on viisi- tai kuusiportainen manuaali, mutta myös DSG-automaatti tulee saataville 115-heppaisen bensiinin ja 95-heppaisen TDI:n pariksi.

Vaihtoehtoisia voimanlähteitä harkitseville Seat tarjoaa syksyllä saapuvaa, niinikään litraista kaasuversiota. Seatin 4Drive-nelivetoa Ibizaan ei ainakaan toistaiseksi ole tulossa.

 Jos autosta tahtoo etsimällä etsiä heikkouksia...

Voimanlähdevalikoima on rakennettu näin siksi, että auton hinta saataisiin pysymään houkuttavana.

Ibizaan tarjotaan neljää eri varustelutasoa: Reference, Style, FR ja Xcellence. Kaksi aiempaa ovat perustasot, FR-varustelutaso tarjoaa urheilullisuutta ja Xcellence puolestaan enemmän mukavuuteen painottuvia ominaisuuksia. Ensitestiautomme oli 115 hevosvoiman EcoTSI manuaalina ja Xcellence-varusteltuna.

Sisälle astuessa on helppo havaita, että Seat on selkeästi tosissaan Ibizan kanssa. Laatuvaikutelma on moitteeton ja siisti, pikkuautoon jopa hienostunut.

Aivan kuten isoveli Leonissa, Ibizan mittaristo on selkeä ja ilmeeltään raikas. Ulkoasussa voi jopa nähdä vaikutteita kahta hintaluokkaa arvokkaamman Audin tyylistä.­

Uusi Ibiza on ongelmattoman tasapainoinen ajettava muiden tuoreiden Seat-mallien tapaan. Alusta toimii sivistyneesti, eikä jousituksessa ole turhaa pintakovuutta juuri havaittavissa. Auto etenee niin suoralla kuin mutkissakin juuri sinne minne kuljettaja tahtoo, ja perustunnokas ohjaus on luonteeltaan nöyrän herkkä. Matkustamo on kohtalaisen hiljainen.

Liitettävyys on hyvällä mallilla. Ibizaan on saatavilla Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut. Kaikki toiminnot ovat ensimmäistä kertaa käytettävissä integroidulla kahdeksan tuuman kosketusnäytöllä, joka sisältyy reilun 700 euron Xcellence Pack –lisävarustepakettiin.

Kuten pykälää isommassa Leonissa, monet arjessa ajamista helpottavat lisävarusteet, kuten mukautuva tasanopeussäädin, automaattinen hätäjarrutustoiminto ja Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin ovat lisähinnalla saatavilla, ja ne toimivat emomerkille tutulla täsmällisyydellä.

Jos autosta tahtoo etsimällä etsiä heikkouksia, kattokahvojen ja takkikoukkujen puuttuminen ovat sellaisia – muutoin uusi Ibiza vaikuttaa lupaavalta uutuudelta.

Ensimmäiset uudet Seat Ibizat saapuvat Suomeen kesäkuussa.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 115 Xcellence

Moottori R3, 999 cm³, turbo, 85 kW (115 hv)/5 000-5 500 r/min, 200 Nm/2 000–3 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 195 km/h Kulutus 4,7 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 108 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4 059, l 1 780, k 1 444 mm, akseliväli 2 564 mm, omamassa 1 140kg, tavaratila 355 l, tankki 40 l Hinta 19 909 euroa

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?