IS koeistui: Tällainen on Skoda Yetin seuraaja Karoq – digitaalisuus lyö nyt isosti läpi - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeistui: Tällainen on Skoda Yetin seuraaja Karoq – digitaalisuus lyö nyt isosti läpi

Eleohjaus on jo arkipäivää myös Skodalla.

Yeti on historiaa. Tämä on uusi Karoq.­

18.5.2017 20:35

Yetin seuraajaksi asemoitu Karoq on, kuten edeltäjänsäkin, kompaktikokoinen katumaasturi.

Uuden mallin pituus on 4,382 metriä, leveys 1,841 metriä ja korkeus 1,605 metriä. Akseliväliä on etuvetoversiossa 2,638 metriä ja nelivedossa kahdeksan milliä vähemmän.

Muotoilussa on nähtävissä runsaasti nyky-Skodille tyypillisiä kristallimaisia kulmia.

Nelivetoversioiden voimansiirto on toteutettu elektronisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Nelivetoisissa malleissa käytettävissä on myös Offroad-tila, joka sovittaa auton ajo-ominaisuudet vaikeammassa maastossa ajamiseen.

Valittavissa on viisi moottoria, joiden tehot asettuvat välille 85 kW (115 hv) ja 140 kW (190 hv); moottoreista neljä on uusia.

Sisätilat ovat luokassaan väljät. Takaluukku aukeaa haluttaessa (lisävarusteisena) käsin koskematta ja pidemmätkin tavarat saa kuljetettua auton sisällä kääntämällä etumatkustajan istuimen eteen.

Uuden Karoq-mallin tavaratila vetää 521 litraa, kun takaistuimet ovat normaaliasennossa. Istuimien kääntäminen alas suurentaa tavaratilan 1 630 litraan.

Jos autossa on VarioFlex- takaistuinjärjestelmä, tavaratilan koko takaistuimia kääntämättä on muunnettavissa välille 479 ja 588 litraa.

Takaistuimet voi myös irrottaa autosta kokonaan. Silloin tavaratilaa on peräti 1 810 litraa.

Uudessa Karoq-katumaasturissa on vakiona joko 16- tai 17-tuumaiset vanteet, joita on tarjolla kolmet erilaiset. 17-, 18- ja 19-tuumaisia kevytmetallivanteita on saatavilla lisävarusteena.

Runsaasti uutta digitekniikkaa

Karoq-mallin tietoviihdejärjestelmissä on edistyksellisiä toimintoja sekä kapasitiiviset kosketusnäytöt. Columbus- ja Amundsen-navigointijärjestelmillä autoon voidaan toteuttaa esimerkiksi langaton WiFi Hotspot- lähiverkko. Columbus-järjestelmään on saatavilla 4G SIM-korttipaikka.

Auton internetyhteys perustuu tämän hetken nopeimpaan matkapuhelinstandardiin, joten matkustajat pystyvät lupausten mukaan ajon aikana surffaamaan puhelimillaan ja tableteillaan netissä ja kirjoittamaan sähköposteja yhteyksien takkuamatta.

Tarjolla on neljä erilaista tietoviihdejärjestelmää. Halvinta lukuun ottamatta niissä on kojelaudan ilmettä selvästi kohottava muodikas kirkaslasinäyttö.

Swing-audiojärjestelmä sisältää kahdeksan kaiutinta, 6,5-tuumaisen näytön, SD-muistikorttipaikan ja kaksi USB-liitäntää (yksi edessä ja lisänä toinen takana), joita voidaan käyttää mobiilipäätelaitteiden lataamiseen. Bluetooth-yhteys älypuhelimelle ja 230 voltin pistorasia keskikonsolin takaosaan ovat myös tarjolla lisävarustelistalla.

Eleohjausta

Perinteisen käyttökonseptin täydennyksenä uudessa Karoq-mallissa on toteutettu eleohjaus, jolla voidaan ohjata tiettyjä Columbus-navigointijärjestelmän toimintoja. Kamera tunnistaa eleliikkeet, jotka kuljettaja kädellään tekee keskikonsolin alueella. Siten kuljettaja pystyy katsettaan tiestä kääntämättä selaamaan tietoviihdejärjestelmän näytön valikoissa käden eleliikkeillä.

Hätäpuhelu-toiminto tulee vakiovarusteeksi Euroopan maissa vuonna 2018. Se on jo nyt käytettävissä Skodan Care Connect -toimintona. Muita online-palveluja voidaan käyttää mobiililaitteeseen ladattavalla sovelluksella. Näiden palvelujen avulla älypuhelimella voi esimerkiksi tarkastaa ja asettaa auton tiettyjä toimintoja sekä paikallistaa auton sijainnin.

Skoda Karoqiin on saatavilla myös monipuoliset avustinjärjestelmät. Mukavuutta lisääviä järjestelmiä ovat pysäköintiavustin, kaista-avustin ja liikenneruuhka-avustin. Kaistanvaihtovaroitin, ennakoivan jalankulkijasuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assistant ja hätätila-avustin parantavat puolestaan turvallisuutta.

Karoqin suurin sallittu perävaunumassa on 2 000 kiloa. Uusi perävaunun peruutusavustin auttaa ohjaamisessa, kun autolla peruutetaan hitaasti.

Lisäksi Skoda Karoqiin saatavat avustinjärjestelmät säilyttävät etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon, turvaavat kaistan vaihtamista, varmistavat omalla kaistalla pysymisen, tunnistavat liikennemerkit ja avustavat pysäköimisessä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?