Taksiautoilija parahti ylinopeuksien nollatoleranssista: Ei voida kohta ajaa enää ollenkaan! - Autot - Ilta-Sanomat

Taksiautoilija parahti ylinopeuksien nollatoleranssista: Ei voida kohta ajaa enää ollenkaan!

Anne Aro ajaa ammatikseen taksia.

Anne Aro ajaa ammatikseen taksia.

Julkaistu: 18.5.2017 16:15

Jos autoilija ajaa tulevaisuudessa 61 kilometrin tuntivauhtia 60 km/h -rajoitusalueella, voi kuskille pamahtaa 70 euron sakko.

Taksiautoilija Anne Aro, 67, pitää ajatusta hulluna.

– Ajan työkseni taksia, eikä me voida kohta ajaa enää ollenkaan, jos tällaisia uudistuksia tulee.

Autoliittossa esitettyä rangaistusasteikkoa pidetään rahastusautomaattina. Tiukkaakin tiukemmat rajat luovat muun muassa valvontaongelman. Toleranssia ei olisi.

– Nykyistä ympäripyöreää muotoilua on voinut poliisin ohjeella täsmentää, mutta jatkossa edessä on tilanne, jossa poliisin pitäisi määrittää puuttumiskynnys vastoin lain ilmaisemia täsmällisiä nopeusrajoja, toimitusjohtaja Pasi Nieminen lataa.

Autoliiton mukaan realistiset mahdollisuudet poliisin omiin ohjeisiin sekä riittävä käytännön toleranssi tulisikin säilyttää myös jatkossa.

– Sallitussa nopeudessa pysyminen muuttuu kovin hankalaksi, jos mitään virhemarginaalia ei ole. Se taas johtaa suoraan siihen, että osa kuljettajista tiputtaa nopeuttaan varmuuden vuoksi oikein reilusti, ja koko liikennevirran nopeus laskee, Nieminen sanoo.

Ajatuksen vahvistaa myös Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

– Puuttumiskynnyksen muuttaminen vaikuttaa tutkitusti nopeuden valintaan. Tästä on tehty aikoinaan kokeilujakin, muun muassa kantatie 51:llä, jossa kameravalvontaa ja tiedotusta tehostettiin ja puuttumiskynnystä alennettiin.

Uuden tieliikennelain valmistelussa tiiviisti mukana ollut liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä ei halua ottaa kantaa käytännön valvontamarginaaleihin.

– En voi ottaa kantaa poliisin ohjeistuksiin. Lainvalmistelun tilanne on sellainen, että ministeriössä on lakiehdotukseen liittyen toistatuhatta sivua lausuntoja kahlattavana, ja se työ on todennäköisesti valmis juhannukseen mennessä. Tavoite on, että hallituksen esitys annettaisiin eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä, Kiiski kertoo.

Ville Valkonen, 29,

–Tavoitteen huomioon ottaminen, eli nopeuksien valvominen, niin se voi olla ihan toimiva ratkaisu. Syystähän ne rajoitukset siellä teillä ovat.

–Uskon, että siinä voi tieliikenneturvallisuus parantua. Ja olisi se selkeämpää, kuin tulkinnanvarainen linja.

–Olen saanut itsekin ylinopeussakkoja, mutta se on aina ollut oma vika.

Eero Ettala, 32,

–Kuulostaa aika huonolta ajatukselta.

–Luulen, että porukka alkaa himmailee liikenteessä, mikä on sekin vaarallista.

–En tietenkään kannusta ketään hurjastelemaan, mutta mielestäni nykyinen linja on ihan hyvä.

Joanna Mäkikorte, 42,

–Ei ole hyvä idea.

–Nykyautoissa nuo mittaritkin heittelevät, niin on aika mahdotonta seurata nopeutta kilometrin tarkkuudella.

–Jotta tuota voitaisiin valvoa, niin pitäisi sitten uusien autojenkin mittaristotekniikkaa muuttaa.

–Eikä siinä voi keskittyä ajamiseen, kun pitää tuijottaa mittareita.