Dieselautojen myynti hiipuu edelleen: käytettyjen arvonmuodostus vielä avoin - Autot - Ilta-Sanomat

Dieselautojen myynti hiipuu edelleen: Käytettyjen arvonmuodostus vielä avoin

Dieselmoottorin taival henkilöautojen voimanlähteenä lähenee väistämättä loppuaan.

Mikäli dieselautojen, kuten tämän viime vuosikymmeneltä peräisin olevan Mercedes-Benzin suosio laskee, niiden jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa nopeasti käytettyjen markkinoilla.­

18.5.2017 7:44

Dieselautot ovat olleet erityisen huomion kohteena tänä vuonna ympäri maailmaa. Varsinainen rummutus nakuttajien ympärillä alkoi kevään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä, kun FCA-yhtymän iso pomo Sergio Marchionne julisti yhtiön tiedotustilaisuudessa suorasanaisesti, että diesel on kuollut – “diesel is dead”.

Marchionne on yksi autoalan vaikutusvaltaisimmista henkilöistä, ja hän viittasi lausumallaan dieselin tulevaisuuden näkymiin henkilöautobisneksessä.

Sergio Marchionne.­

Eikä Fiat-Chryslerin johtaja ja Ferrarin toimitusjohtaja ole mielipiteensä kanssa yksin. Esimerkiksi Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson on keväällä maalaillut synkeän pikaista loppua dieselmoottoreille. Syynä kaikkeen ovat kiristyvät päästövaatimukset, joiden vuoksi dieselmoottoreiden kehitystyö nielisi kohtuuttoman suuret tuotekehitysvarat. Volvolta onkin jo ehditty ennakoida, että se saattaa poistaa dieselmoottorit valikoimastaan vuoden 2020 jälkeen.

EU-tasolla asiaan näyttäisi olevan selkeä linjaus: Euroopan unionin sisämarkkina- ja teollisuuskomissaari Elżbieta Bieńkowska on kommentoinut, että dieselautot saattavat kadota Euroopan teiltä nopeammin kuin on aiemmin osattu odottaa. Linjaus ei ole jäänyt huomiotta Euroopan autoilun mahtimaassa Saksassa, jossa dieselautojen myynti romahti huhtikuussa peräti 19 prosenttia.

Uusia takapakkeja

Tuorein uutinen dieselin tiimoilta tulee Yhdysvalloista. Siellä Mercedes-Benziä valmistava Daimler AG on päättänyt olla hakematta enää jatkossa dieselautojen myyntiin vaadittavia viranomaislupia Yhdysvalloissa, eikä siten enää ainakaan tänä vuonna myydä dieselmalleja Yhdysvalloissa lainkaan. Dieseleiden markkinaosuus on muutenkin ollut marginaalisen pieni ison veden takana.

Dieselautojen suosion sulaminen näkyy jo myös Suomessa. Yhä useampaan uuteen automalliin ei enää esitellä dieselversiota saatavaksi. Viimeisin esimerkki voisi olla vaikkapa juuri uudistunut Skoda Rapid, josta ei enää tule lainkaan dieseliä hinnastoon.

Pienemmissä autoissa ilmiö on yleinen: esimerkiksi Toyota on tiputtanut dieselit tyystin pois Corolla- ja Yaris-malleistaan. Japanilaisvalmistajille diesel ei muutoinkaan ole erityisen läheinen voimanlähde, kun yhä useampi merkki suuntaa katseensa hybrideihin.

Miten käy jälleenmyyntiarvon?

Mihin hiipuva dieselin suosio sitten johtaa? Vanhat dieselautot eivät tietenkään katoa Suomen teiltä hetkessä tai edes kahdessa, ja dieselöljyn saatavuus on taattu pitkälle tulevaisuuteen. Kuluttajien käyttäytyminen voi ohjata nopeastikin dieselin kohtaloa kohti sen vääjäämätöntä loppua. Mikäli dieselautojen suosio laskee, niiden jälleenmyyntiarvo saattaa romahtaa nopeasti käytettyjen markkinoilla.

Toisaalta dieselautot ovat keskimäärin hyviä pitkänmatkan autoja, joilla päästään pieniin kulutuslukemiin etenkin pitkien etäisyyksien Suomessa.

Tällaista autoa tarvitseville vähenevät dieselautot saattavat olla erityisen haluttu ostokohde. Se taas saattaa vaikuttaa kohottavasti autojen arvoon.

Lopulta valtion verotuskohtelulla on asiassa huomattava rooli. Mikäli dieseleille määrätään jatkossa kovempia käyttö- ja haittaveroja, ei suuren dieselauton ylläpitoon ole monella pian enää pätevää syytä, vaikka lompakossa potkua olisikin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?