Autot

Edelläkävijä Renault Scenic sopeutuu katumaastureiden puristuksessa

Julkaistu:

Koeajo
Renault Grand Scenicin uusi painos painottaa tilavaa näyttävyyttä.
Yli 20 vuotta sitten ensimmäisen kerran esitelty Renault Scenic oli aikansa edelläkävijä, kompakti tila-auto. 1990-luvun loppupuolella ei kuitenkaan vielä aavistettu, kuinka suureen rooliin tuolloin vielä nouseva autoluokka, katumaasturit, tulisi markkinoilla nousemaan. Käytännössä ne työnsivät tila-autot vähitellen perin ahtaaseen nurkkaan.

Tänään tila-autot lähestyvät kireän kilpailun pakottamina muodoiltaan katumaastureiden ja crossovereiden näyttävyyttä, ja niin myös Scenic sekä sen pidennetty versio, Grand Scenic. Sen saa myös seitsemänpaikkaisena, mikä keskikokoluokassa luo selkeän etulyöntiaseman tiettyjen asiakkaiden silmissä.


Tilojensa puolesta kasvatettu Scenic onkin onnistunut mukaelma tila-auton ja crossoverin yhdistelmästä. Tarkemmin katsoen kuitenkin huomaa, että tilojen optimoinnin vuoksi Grand Scenicin perusmuoto on edelleen selkeän laatikkomainen.

Muodikkaampiin kuosiin piilotettu laatikkomaisuus on Grand Scenicissä kuin Renaultin suuren tila-auton, Espacen alaspäin skaalattu, pienempi versio. Mutta pienennys on onnistunut. Grand Scenicissä on oikeasti paljon tilaa. Laatikkomaisuus konkretisoituu sisätilojen avaruutena ja suuret ikkunapinnat valoisuutena.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Etuistuimilla ei ole isollakaan kuljettajalla ongelmia, ja pitkittäissuunnassa liukuvalle keskiriville voi istuttaa keskimittaisia aikuisia ongelmitta. Kolmas istuinrivi on tilapäiskäyttöä varten suunniteltu ja käytännössä vain lapsille sopiva, mutta kuitenkin tarvittaessa olemassa.


Kun viimeistä istuinriviä ei tarvita, tavaratila on reippaan kokoinen. On syytä muistaa, että auto on kuitenkin vain 4,6-metrinen, joten suoritus on hyvä.


Uuden Grand Scenicin moottorivaihtoehdot Suomessa ovat kaksi bensiiniä ja kolme dieselmoottoria joko manuaali- tai automaattivaihteistoin varustettuina. Koeajoautomme oli näistä 1,5-litrainen turboahdettu, heikompi eli 110-hevosvoimainen Energy dCi-diesel, jossa vaihtamisen suoritti seitsemänportainen EDC-kaksikytkinautomaatti. Tehokkaampi diesel on iskutilavuudeltaan vain desin suurempi, mutta peräti 160-heppainen. Toisaalta jo pienempitehoinen diesel on kelpo perusvoimanlähde kiireettömiin arkiajoihin.

Nakutin pitää kylmänä selkeästi kuuluvaa ääntä, joka hieman vaimenee moottorin lämmetessä. Sisälle terävää kalinaa ei onneksi juuri kuule. Kulku ei tällä säästödieselillä ole ripeää, mutta autontyypille sittenkin luonnikasta. Moottori ja automaattivaihteisto pelaavat sujuvan huomaamattomasti yhteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Koeajojakso osui talven viimeisille pakkasille, jotka osoittivat Grand Scenicistä pari harmillista puutetta. Ensinnäkin moottori lämpiää hitaasti, mikä vaikuttaa sisätilojen lämpiämiseen ja ikkunoiden huurteenpoistoon. Toisekseen jo pikkupakkaset saivat myös auton ulkokahvat jähmeeseen, jolloin ne jäivät avattaessa auki-asentoon, ja ovia piti joko paiskoa voimakkaasti tai kahvoja painella erikseen kiinni. Grand Scenic ei ole parhaimmillaan pakkasissa.

Kylmässä myös auton jousitus tuntui turhan jäntevältä, ja tämä ominaisuus korostui varsinkin pienillä kuormilla. Tila-autoon odottaisi hieman lempeämpää matkantekoa Suomen huonokuntoisilla teillä. Edes Renaultin Multi-Sense -järjestelmästä Comfort-asetuksen valitseminen ei merkitsevästi paranna asiaa.


Grand Scenicin ohjaustuntuma on asiallinen ja tarpeeksi tarkka perusajoihin, mutta ilmeisesti korkeiden, peräti 20-tuumaisten renkaiden vuoksi ohjaus ei palauta pienissä nopeuksissa kunnolla. Kaupunkiajossa luvassa on siis ahkeraa ratin pyörittelyä.

Auton varustetaso oli korkeampi Bose. Sen mukana saa paljon erilaisia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita, esimerkiksi kuljettaja arvostaa varmasti istuimensa säädettävää reisitukea ja hierontatoimintoa. Bosen myötä saa myös Renaultin R-Link 2 -järjestelmän, joka tuo mukanaan muun muassa suomenkielisen navigoinnin ja ajoa helpottavan liikennetietopalvelun. Samoin ajamisen turvallisuutta lisäävät lukuisat apujärjestelmät ovat osa R-Linkin tarjontaa.

Luvatusta 4,0 litran yhdistetystä kulutuksesta jäimme koeajojaksolla huomattavasti, sillä auto kulutti keskimäärin 6,7 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 42 km/h. Kaupunkiajon painottumisella ja kylmällä kelillä oli tietenkin osuutensa asiaan, mutta silti ero ilmoitettuun on suuri.

Renault Grand Scenic dCi 110 EDC7 Bose

Moottori R4, 1 461 cm³, turbo, 81 kW (110 hv)/4 000 r/min, 260 Nm/1750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,6 s, huippunopeus 184 km/h Kulutus 4,0 l/100 km diesel CO2-päästöt 104 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4 634, l 1 866, k 1 655 mm, akseliväli 2 804 mm, omamassa 1 615 kg, tavaratila 189 – 596 l, tankki 53 l Hinta 37 390 euroa

Kiitämme

Avaria tiloja

Sujuvaa voimalinjaa

Moitimme

Ylinapakkaa jousitusta

Talvikäyttöominaisuuksia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt