Sähköautoilun suunnannäyttäjä? Opel Ampera-e:n erikoisuus on sormijarru – näin se toimii - Autot - Ilta-Sanomat

Sähköautoilun suunnannäyttäjä? Opel Ampera-e:n erikoisuus on sormijarru – näin se toimii

Opel on rakentanut kyvykkään ja järkihintaisen sähköauton.

Opel Ampera-e on kansainvälisen kehitystyön tulos. Se on suunniteltu niin Euroopassa, ison veden takana Yhdysvalloissa kuin kaukana idässäkin, Etelä-Koreassa. Kapasiteetiltaan peräti 60 kWh:n akusto on erityisesti tähän autoon suunniteltu ja eteläkorealaisen LG Chemin valmistama.

7.5.2017 8:45

Kuinka pitkälle sähköautolla pitää päästä yhdellä latauksella, että murehdinnan perille pääsystä voi heittää mielestään? 300 kilometriä? Vai 400? Vai vieläkin enemmän? Oikeasti?

Harva suomalainen tarvitsee päivittäisissä ajoissaan edes 100 kilometrin toimintamatkaa, ja suuntaansa 150 kilometrin mökkimatkaakin pidetään usein jo pitkänlaisena.

Ampera-e on vain 4,16-metrinen, siis melko lyhyt auto, mutta tarjoaa selkeästi ainakin yhtä kokoluokkaa suuremman auton sisätilat. Tämän mahdollistaa sähköautoille ominainen, tehokkaampi tilojen järjestely

Näihin lukuihin peilaten Opelin Ampera-e on kiinnostava sähkäriuutuus, sillä saksalaistehdas ilmoitti sen viralliseksi toimintamatkaksi viime syksynä parhaimmillaan jopa 520 kilometriä.

Sittemmin lukema on tuosta selkeästi palannut maan pinnalle, sillä autolle luvataan uuden, tiukemman WLTP-mittaussyklin mukaisesti 380 kilometrin toimintamatka yhdellä täyslatauksella.

Sekin on edelleen hyvä lukema, varsinkin kun auton ensitestin perusteella lukemaan pääsee ilman erikoista yrittämistä ja myös silloin, kun autoa täytyy jonkin verran lämmittää.

Muutoinkin Opelin uutuuden tärkeimmät valttikortit ovat numeroissa. Autossa on peräti 60 kWh:n akkupaketti, joka on paketoitu taidokkaasti Ampera-e:n lattian alle. Akun lataus onnistuu niin hitaasti kuin pikalatauksenakin. Kapasiteetiltaan näin suurta akustoa ei ole aiemmin nähty kuin huomattavasti kalliimmassa Teslassa.

Järkevä hankintahinta onkin Ampera-e:n kolmas merkittävä vahvuus, sillä auto maksaa esimerkiksi Saksassa noin 39 000 euroa ennen veroalennuksia, noin 35 000 euroa sikäläisten insentiivien tukemana.

Ampera-e ei ole nuhapumppu: Nollasta sataan kirmataan 7,3 sekunnissa, ja myös ohituksissa vaadittava sitkeys on tomeraa.

Kun Ampera-e jossain vaiheessa ensi vuonna saadaan myös Suomeen, voidaan sen hinnan olettaa jäävän alle 40 000 euron rajapyykin, sillä sähköautojen autoverot laskevat joka tapauksessa lähivuosina merkityksettömän pieniksi, muutamiin prosentteihin.

Toisaalta valtiovallan suunnalta on väläytelty viime aikoina, että sähköautoille saattaisi olla Suomessakin luvassa hankintatukea päästöttömyyden perusteella. Opel Ampera-e saattaa hyvinkin alkaa rakentaa sähköautojen markkinapeliä myös Suomessa.

Opel Ampera-e on kansainvälisen kehitystyön tulos. Se on suunniteltu niin Euroopassa, ison veden takana Yhdysvalloissa kuin kaukana idässäkin, Etelä-Koreassa. Auto valmistetaan Lake Orionin tehtaalla Michiganissa, USA:ssa.

Peräti 10,2-tuumainen kosketusnäyttö on voimakkaasti eteenpäin kallistettu. Ensimmäisissä autoissa ei vielä ole sisäänrakennettua navia, vaan se toimii alkuun Apple CarPlayn kautta. Eri toimintojen ja näyttöjen hallinta on kohtalaisen sujuvaa.

Seitsemäntuumainen mittaristo on täysin digitaalisesti toteutettu ja sisältää paljon informaatiota. Oikealta laidalta voi lukea kulloinkin käytettävän energiankulutuksen, tai vaikkapa alamäessä regeneroituvan energian määrän.

Noin 4,2 metrin kokonaismitastaan huolimatta Ampera-e ei ole sisämitoiltaan pikkuauto, vaan autossa pystyvät pitkätkin aikuiset istumaan väljästi peräkkäisillä paikoilla. Neljä aikuista matkustaa mukavasti, viides ahdistaa kuitenkin jo takaistuimella. Toisaalta vajaan 400 litran tavaratila ei ole erityisen suuri, ja tilan kannen reunat jäävät harmillisen alas. Niihin on helppo kolhaista itsensä tavaratilaa täyttäessä.

Kulkupuoli on kunnossa: puheet hitaasta ”kikottimesta” voi unohtaa. Ampera-e kiihtyy sataseen 7,3 sekunnissa, ja jatkuvasti käytössä oleva vääntö tekee ohituksista rivakoita.

Kapasitetiltaan peräti 60 kWh:n akusto on erityisesti tähän autoon suunniteltu.

Ajaminen on hiljaista. Ohjaustuntuma on perheautolle tavanomaisen neutraali, mutta auton jousituksessa on annos tietynlaista hermostuneisuutta, joka tuntuu ajaessa pienenä nyökkimisenä.

Ampera-e:n erikoisuus on uudentyyppinen sormijarru, jonka avulla voi vasemman käden sormin säätää jatkuvasti auton moottorijarrutusta ja siten myös jarrutusenergian talteenottoa. Toiminto erottuu aiemmista ratkaisuista, sillä siinä ei ole lainkaan porrastusta. Keksinnön idea on taloudellisen ajon optimointi.

Tavaratila on keskinkertaisen kokoinen 381 litrallaan. Se on tarvittaessa myös laajennettavissa 60:40 -suhteessa. Irrotettavan välipohjan alle sujahtavat latausjohdot kätevästi piiloon.

On eittämätön fakta, että automarkkinat ovat sähköistymässä hitaasti mutta vääjäämättömästi, kun yhä useampi autovalmistaja tuo sähköautouutuuksiaan markkinoille.

Nyt Opel on rakentanut lupaavan täyssähköauton. Ensimmäisen testiajon perusteella insinöörien laajakirjoinen yhteistyö on tuottanut onnistuneen suunnannäyttäjän, joka lyönee tähänastiset, saman hintaluokan kilpailijansa kerralla laudalta.

Opel Ampera-e

Kestomagneetti-sähkömoottori 150 kW (204 hv), 360 Nm Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 150 km/h (rajoitettu), toimintamatka 520 km (NEDC), 380 km (WLTP) Kulutus 14,5 kWh/100 km sähkö (NEDC) CO2-päästöt 0 g/km Akku 60 kWh, nikkelirikas litium-ioni polymeeri Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4 164, l 1 854, k 1 594 mm, akseliväli 2 600 mm, omamassa 1 701 kg, tavaratila 381–863–1 274 l Hinta vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?