IS pääsi seuraamaan: Moottoripyöräpoliisit hakivat huippuvirettä testiradalta - Autot - Ilta-Sanomat

IS pääsi seuraamaan: Moottoripyöräpoliisit hakivat huippuvirettä testiradalta

Moottoripyöräpoliisit hakevat huippuvireen joka kevät lämmittelykurssilta.

Harjoituspyörä kääntyy todella pienessä tilassa, kun sitä kallistaa tarpeeksi.­

6.5.2017 13:12

Liikkuvan Poliisin lakkautuksen jälkeen Poliisiammattikorkeakoulu (Polamk) on vastannut moottoripyörä-, auto-, skootteri-, moottorikelkka-, mönkijä- ja venepoliisien koulutuksesta.

Ilta-Sanomat sai harvinaislaatuisen tilaisuuden osallistua moottoripyöräpoliisien jokakeväiselle lämmittelykurssille.

Se alkaa luokkahuoneesta. Kahden tunnin kestoisella jaksolla käydään läpi edelliskaudesta muuttunut lainsäädäntö.

Sen jälkeen puetaan ajovarusteet päälle ja lähdetään Räyskälän lentokeskuksen ajopaikoille.

Kurssin johtajana toimii ylikonstaapeli Kimmo Järvinen. Hän neuvoo, että katumotoristit osallistuisivat niin ikään ruosteenpoistokursseille.­

Oppilaat olivat innostuneet kurssista ja sen sisällöstä.­

Suomen teillä ajaa 155 moottoritiepoliisia. Lisäksi skootteripoliiseja on 35. He kaikki joutuvat osallistumaan joka kevät lämmittelykurssille, jossa painotetaan useita eri asioita.

Ensiksi palautetaan mieliin aikaisemmin hankitut opit.

Toiseksi opitaan takaisin talven aikana mahdollisesti ruostuneet ajotaidot.

Kolmanneksi korostetaan työturvallisuutta.

Vanhempi konstaapeli Markus Lehtiö opastaa toimittaja Tero Kiiraa ajo-opetuksen saloihin.­

– Mielestäni olemme onnistuneet koulutuksessa mainiosti. Viimeisin kuolemaan johtanut työtapaturma moottoripyöräpoliisille on tapahtunut vuonna 1967. Koska ajamme vuodessa hyvin vaihtelevissa olosuhteissa noin miljoona kilometriä, on saavutusta voitava pitää vähintäänkin hyvänä, kertoo lämmittelykurssin johtaja ylikonstaapeli Kimmo Järvinen.

Ajoharjoittelu lähtee käyntiin monimutkaisella harjoitteluradalla. Radalla simuloidaan ”vaikeaa” kaupunkiajoa, joka pitää sisällään monia erilaisia ajosuoritteita. On risteyksiä, jarrutuksia, kiertoliikenne ympyröitä, nopeaa ajoa ja monta muuta toistoa. Opittuja asioita kaivetaan sieltä selkäytimestä takaisin ulos. Moottoripyöräpoliisien innostus on silmiinpistävää.

Yksi heistä totesikin osuvasti:

– Me odotamme ajokauden alkua yhtä innostuneesti kuin muutkin motoristit, koska hei, mekin päässemme ajamaan tien päälle kaksipyöräisellä.

Hiekalla ajo parantaa ajotaitoa vaikeissa olosuhteissa.­

Toinen ajorasti on taitoajo. Siinä on kaksi osuutta. Ensimmäinen on sama taitoajo kuin moottoripyöräpoliisien kurssin pääsykokeessa. Siinä tasapainotellaan lankun päällä, on rusettimutkittelua, pujottelua ja mikä hankalinta – vain 5,5 metrin levyisessä ”autotallissa” suoritettu käännös ilman, että liike pysähtyy tai että jalka ottaa maahan.

Sitten on ohjelmassa u-käännös, jonka aikana vasemmalla kädellä pitää napata maasta kesken ajon painava purkki. Se pitää nostaa ylös ja sitten siirtää polttoainesäiliön ylitse oikealle kädellä ja laskea edelleen ajossa maahan.

Toinen osuus on sama, mutta siinä on moottoripyörän kääntö, työntäminen käyntiin ja vain viisimetrinen autotallikäännös, jossa pitää hallita kytkimen, kallistuksen, kaasun ja takajarrun käyttö lähes täydellisesti. Pienikin moka ja pyörä on helposti nurin.

Tehojarrutus on yksi tärkeä osa kevätharjoittelua.­

Viimeinen rasti on pehmeässä hiekassa ajettava motocross-ajo. Harjoituksen tarkoituksena on parantaa ajotaitoa vaikeissa olosuhteissa. Harjoitus on erittäin vaikea, ja oppilailla nouseekin nopeasti hiki pintaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?