Autot

Kuinka litraisen puhti riittää viemään Suzukin krominaamaa nelivedolla?

Julkaistu:

NELIVETO
Suzuki SX4 S-Cross automaatilla: Riittääkö litraisen puhti viemään nelivetoa?
Maltillisesti uudistunut Suzukin keskikokoinen crossover on saanut leveän kromihymyn lisäksi piskuisen turbomoottorin. Riittääkö litraisen puhti viemään automaattivaihteistolla varustettua nelivetoa?

Suzuki on vuosien varrella profiloitunut nelivetomerkiksi lähes salakavalasti. Vielä parikymmentä vuotta sitten sen mallistosta löytyi myös kaksivetoisia malleja, mutta nyt Suomeen tuodaan vain nelivetoja.

SX4 S-Cross ei pyri olemaan täysiverinen maastoauto, eikä oikein edes citymaasturikaan. Merkki itse asemoi sen crossoveriksi, eräänlaiseksi kesyksi maasturintapaiseksi.


Neliveto on kytkeytyvää mallia, oletusarvoisesti Suzuki kulkee etuvetona mutta ohjaa voimaa takapyörille, jos tienpinta muuttuu liukkaaksi. Keskikonsolista löytyvällä kytkimellä voimansiirron ohjelmaa voi muuttaa: Sport-asento höllää ajonvakautuksen suitsia ja ohjaa voimaa enemmän takapyörille, Snow-asento puolestaan on tarkoitettu huonoissa olosuhteissa kahlaamiseen. Maastoon S-Crossin nelivedolla ei pääse, mutta huonolla mökkitiellä se toimii lisäapuna.

Moottori on vain litran vetoinen ja kolmisylinterinen, mutta sentään ryyditetty turboahtimella. Tehoa on 112 hevosvoimaa ja vääntömomentti kirjataan automaattivaihteisessa versiossa 160 Nm:n lukemaan. Paperilla tämä ei ole paljoa, mutta taajama-ajossa ahkerasti vaihtava automaatti antaa tunteen suuremmistakin voimavaroista. Vastaavasti tämä kostautuu moottoritiellä: Suzuki saattaa vaihtaa ylämäessä jopa kaksi pykälää pienemmälle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Maantiellä Suzuki kulkee aavistuksen rauhattomasti, varsinkin liukkaalla pinnalla. Nastarenkailla vakautta voisi varmasti parantaa, paljaalla asvaltilla kulku on rauhallisempaa. Kulutus asettuu moottoritiellä vajaan seitsemän litran lukemiin.

S-Cross on edullinen auto: viisivaihteinen manuaaliversio maksaa 25 000 euroa, automaatilla hintaa tulee reilut 28 000 euroa. Varustelu on varsin kattava: esimerkiksi led-ajovalot, peruutuskamera, Bluetooth musiikki-ominaisuuksin, vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi, Apple Car Play sekä avaimeton käynnistys kuuluvat kaikki vakiovarustelistalle – ainoat valittavat ovat englanninkielinen navigaattori ja metalliväri.

Sisätilat ovat jopa yllättävän hyvät. Pysty istuma-asento tarkoittaa reiluja tiloja. Myös takapenkillä mahtuu istumaan 190-senttinen ilman riskiä pään osumisesta kattoon. Sen sijaan erityisesti etuistuimet ovat melkeinpä kehnot varsinkin isommille matkustajille. Selkänojan yläosa työntyy liian eteen, eikä ristiselkä saa kovin erityistä tukea.

Sisätilojen viimeistelystä huomaa auton hinnan. Vaikka kyseessä on alun perin vuonna 2013 myyntiin tullut automalli, on sisätilojen suunnittelussa kaikuja vieläkin vanhemmista autoista. Esimerkiksi penkinlämmittimien käyttökytkimet ovat taatusti reilun kokoiset, yksinkertaiset keinukytkimet. Ei kovin modernia designia, mutta hyvin käyttökelpoiset myös käsineet kädessä käytettäväksi.

Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet

Moottori R3, turbo, 998 cm³, 82 kW (112 hv)/5 500 r/min, 160 Nm/1 800-4 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 13,5 s, huippunopeus 165 km/h Kulutus 5,6 l/100 km 95E CO 2 -päästöt 126 g/km Voimansiirto A5, neliveto Mitat p 4 300, l 1 580, k 1 785 mm, akseliväli 2 600 mm, omamassa 1 300 kg, tavaratila 430–1269 l, tankki 47 l Hinta 28 190 euroa

Kiitämme

Tiloja myös takana

Kattavaa varustelua

Sopivaa hintaa

Moitimme

Ajettavuutta kitkarenkailla

Epämukavia etuistuimia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt