Ministeriön taustapaperi: Bensiinin ja erityisesti dieselin hinnan raju nostaminen olisi tehokasta ja nopeaa - Autot - Ilta-Sanomat

Ministeriön taustapaperi: Bensiinin ja erityisesti dieselin hinnan raju nostaminen olisi tehokasta ja nopeaa

Myös liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) vetämä parlamentaarinen työryhmä selvittää parhaillaan sitä, miten ja millä keinoilla Suomessa päästään liikenteen osalta vuoden 2030 ilmastotavoitteisiin.

Myös liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) vetämä parlamentaarinen työryhmä selvittää parhaillaan sitä, miten ja millä keinoilla Suomessa päästään liikenteen osalta vuoden 2030 ilmastotavoitteisiin.

Julkaistu: 4.5.2017 12:20

Polttoaineiden valmisteverojen ”erittäin merkittävällä nostamisella” olisi valtion ilmastositoumusten kannalta suotuinen vaikutus, toteaa ympäristöministeriön taustaselvitys.

Aalto-yliopiston nimissä tehty, ”Liikennettä koskeva säännöstely ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi” -niminen raportti liittyy parhaillaan lausuntokierroksella olevaan Suomen ilmastopoliittiseen suunnitelmaan.

Kyseinen suunnitelma puolestaan keskittyy jo hyväksytyn kansalliseen energia- ja ilmastostrategian eli niin sanotun Pariisin sopimuksen toteuttamiseen.

Käytännössä strategiassa muun muassa linjataan, että liikenteen päästöjä vähennetään vuoteen 2030 mennessä jopa 50 prosenttia vuoden 2005 tilanteeseen verrattuna.

Kuvituskuva

Kyseessä on näin ollen eräs maailman tiukimmista liikenteelle asetetuista päästövähennystavoitteista.

Raportin sivu 80: ”Dieselin vero norminmukaiseksi. Merkittävä veron korotus”

Ajoneuvosääntelyn eli esimerkiksi verotusmahdollisuuksien ja erilaisten lakien osalta Aalto-yliopiston taustapaperi mainitsee sekä nopeat, että keskipitkän ja pitkän aikavälin keinot.

Nopeista tehokkaimpia olisivat raportin mukaan merkittävä lisäys liikenteen uusiutuvien polttoaineiden prosentuaaliseen osuuteen sekä liikennepolttoaineiden valmisteverojen merkittävä nostaminen.

Kuvituskuva

Erityisesti raportti ottaa kantaa dieseliin, jonka vero tulisi ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi asettaa samalle tasolle bensiinin kanssa.

Samassa yhteydessä poistuisi myös autojen niin sanottu diesel- eli käyttövoimavero.

Muutoksen muista kuin ilmastovaikutuksista raportti tyytyy toteamaan, että dieselin rajulla hinnannousulla olisi ”merkittäviä vaikutuksia paljon ajaville”.

Päästöverojen rajukaan porrastus sen paremmin auto- kuin ajoneuvoverossakaan ei juuri auta

Autoveron hiilidioksidipäästöihin sidotun veroporrastuksen rajukaan jyrkentäminen ei raportin mukaan sen sijaan vaikuttaisi ilmaston kannalta nopeasti.

Sama koskee ajoneuvoveron vuotuisen perusveron muuttamista, sillä henkilöautokannan uusiutuminen on kaikesta huolimatta suhteellisen hidasta.

Työnantajan tarjoaman pysäköintiedun huomioiminen luontoisetuna työntekijän tuloverotuksessa olisi raportin mukaan niin ikään vaikututtavuudeltaan kovin hidasta. Samaan kategoriaan kuuluu myös kilometrikorvauksen ylikompensaation poistaminen ja liityntäpysäköinnin kehittäminen.

Tuoreimmat osastosta