Kekkosen 3 000 kiloa painava virka-auto nähtävissä Lahdessa – ”kuin uusi auto”

Classic Motorshow’ssa tarjoutuu harvinainen tilaisuus päästä tutustumaan presidentti Urho Kekkosen 1970-luvun virka-autoon.

Presidentti Kekkosen käytössä ollut limusiini on nähtävissä Lahdessa lauantaina avautuvassa Classic Motorshow’ssa.

3.5.2017 7:35

Auto on Chrysler New Yorker Limousine, vuosimallia 1971, Kekkoselle aikoinaan henkilökohtaisesti Amerikassa valmistettu ja pidennetty presidentin tehtäviin sopivaksi. Auto panssaroitiin Ruotsissa Heinelin pajalla. Painoa limusiinilla on noin 3 000 kiloa. Polttoaineen kulutukseksi arvioidaan 30–40 litraa sadalla kilometrillä.

Auton omistaa nykyään lahtelainen Klaus Lindholm, joka tuo ajamalla auton näytteille Lahden Messukeskukseen.

– Ostin auton presidentin kanslian järjestämästä huutokaupasta vuonna 1991. Ehtona kaupan teossa oli muun muassa se, että auton pitää jäädä Suomeen, Lindholm sanoo näyttelyjärjestäjän mukaan.

– Noin vuoden päästä täällä meillä kävi toimihenkilö presidentin linnasta vielä tarkistamassa tilanteen. Mies totesi sitten, että täällä todella vain harrastetaan ja keräillään näitä vanhoja ajoneuvoja. Kaipa ne olivat tyytyväisiä, kun presidentti Koivisto kutsui meidät vaimon kanssa Linnaan kahvillekin. Saatiin samalla nähdä muutkin talleissa olleet presidentin autot. Sain tuolloin valtion lipun ja vaakunatkin autoon koristukseksi.

Ostohinta: 100 000 markkaa

Presidentti Koivisto kertoi Lindholmille, että Kekkonen viihtyi hyvin Chryslerissaan.

– Auton sisustuksen on oltava jotain ihmemateriaalia, kun siinä ei ole mitään kulumisen merkkejä. Matkustajalle tarkoitettu tila on todella iso. Matkustamon ja ohjaamon väliin on lisätty lasiseinä, jotta kuljettaja ei kuule, mitä siellä takana puhutaan. Sain vielä jälkeenpäin autoon kuuluvat puhelimet ja hälytyslaitteetkin, joilla saa poliisit perään, jos on tarvetta. Kaikki on tallessa. Mutta sovittiin, että otan hälyttimen napin irti, ettei se hälytä suotta vahingossa.

– Kaupan teon aikaan autolla oli ajettu 71 000 kilometriä. Se oli kuin uusi auto. Kuten on vieläkin, kolmetuhatta kilometriä on ajettu sen jälkeen. Maksoin autosta vähän alle 100 000 markkaa, ei siinä mitään salaista ole. Euroissa saman suuruisen ostotarjouksen olen jo saanut, en kuitenkaan aio myydä, autoja harrastava Lindholm paljastaa. Hänellä on kaikkiaan 16 erilaista autoa.

 

Vauhdilla Kultarantaan

Urho Kekkosella ei tunnetusti ollut auton ajokorttia. Vähemmän tunnettua on se, että hänellä oli Etsivän keskuspoliisin vuosiltaan ajo-oikeus moottoripyörän kuljettamiseen ja runsaasti kokemusta isoista pyöristä. Kekkonen piti siitä, että matka joutui, autonäyttelyn tiedotteessa kuvaillaan.

UKK:n pitkäaikainen autonkuljettaja Vilho Lemmetty kertoi Mobilisti-lehden haastattelussa yhdestä kovavauhtisimmista reissuista, kun Tamminiemen ja Kultarannan välinen 180 kilometrin matka taitettiin puolessatoista tunnissa – aikana, jolloin moottoritietä riitti pääkaupungista vain Veikkolaan asti.

Presidentin vanhempi adjutantti, eversti Urpo Levo, kärsi nopeusmittarin viisarin jatkuvasta 180 km/h:n näyttämästä niin paljon, että rohkaistui vaatimaan nopeuden pudottamista sallittuun. Siihen Kekkonen totesi kertoman mukaan: "Minä määrään vauhdin, ette Te! Ellette ole kunnolla, jätämme teidät seuraavalle bussipysäkille!"

Kekkosen vaikutus näkyi myöhemmin niin teiden rakentamisessa kuin liikenneturvallisuuden kehittymisessä, muun muassa yleinen kattonopeus maanteille saatiin vasta Kekkosen uudenvuodenpuheen jälkeen vuonna 1973.

Näyttely on avoinna yleisölle 6.-7. toukokuuta Lahden Messukeskuksessa.

UKK halusi, että matka taittuu. Lue alta hurjavauhtisesta matkasta Tamminiemestä Kultarantaan.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?