IS koeajoi: Uudistunut Citroën C4 Grand Picasso – kuin nojatuolissa matkustaisi! - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Uudistunut Citroën C4 Grand Picasso – kuin nojatuolissa matkustaisi!

Malliuudistus on tuonut tullessaan uuden kitamaisen etupuskurimuodon.

Julkaistu: 1.5.2017 11:56

Sitikan C4 Picasso on iloisesti erilainen, mutta myös tilankäytöllisesti hieno kokonaisuus.

Jos tila-autosta on etsinyt sekä viihtyisyyttä, että käytännöllisyyttä, on Citroënin C4 Picasso perinteisesti ollut laite jota on kannattanut vähintäänkin harkita.

Aiemmin vain parempiin varusteversioihin kuuluneet valojen 3D-muodot ovat nyt ilmestyneet kaikkiin C4 Picasso -malleihin.

Nyt tämä ranskalaisuuden perikuva on uudistunut sieltä täältä; niin sisältä, ulkoa, kuin teknisestikin.

Mainituista vähäisimmäksi asettuu tällä kertaa ulkonäkö, jonka osalta muutokset rajoittuvat uudelleen muotoiltuun etupuskuriin sekä ”kolmiulotteisten” led-takavalojen muuttumiseen kaikkien versioiden vakiovarusteeksi.

Interiööri on miellyttävä ja lukuisilla ranskalaisilla, mutta hyvin toimivilla yksityiskohdilla maustettu.

Enemmän muutosta onkin koettavissa auton sisällä, jossa kojelaudan suurikokoinen digitaalinen käyttöliittymä on päivittynyt paitsi ilahduttavasti suomenkieliseksi, myös kaikin puolin selkeämmäksi ja monipuolisemmaksi.

Kaikkia kosketusnäytön toimintoja ei valitettavasti voi käyttää esimerkiksi ratin nappuloista käsin.

Miinukseksi voi tältä saralta mainita oikeastaan enää vain sen, että osa kosketusnäytön lukuisista toiminnoista vaatii yhä melko kovia ja tarkkoja painalluksia.

Citroën luottaa C4 Picassossaan kahden vaakanäytön yhdistelmään. Käytössä paketti toimii nyt entistä paremmin.

Tilaa ja avaruutta isossa seitsenpaikkasessa Grand Picassossa on tuttuun tapaan hulppeasti.

Yllättävää on erityisesti se, että vaikka osa design-olohuoneen yksityiskohdista on toteutettu äkkinäkemältä hyvinkin futuristisen eksoottisesti, piilee alla erittäin helppo- ja monikäyttöinen tila-auto.

Takaosaston erillisistuimet ovat mukavat sekä monipuolisesti säädettävissä. Grand-mallissa voi lisäksi tarpeen vaatiessa ottaa käyttöön myös takatavaratilan lattiasta esiin nousevan kolmannen istuinrivin.

Tekniikan osalta uutta on koeajoautossa ollut 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ja kuusiportaisen automaattivaihteiston yhdistelmä. Sen toimintaa voi luonnehtia suorastaan kivaksi - kylläkin edellyttäen, että kuskin ajotyyli on ennemminkin rauhallinen kuin repivä.

Samaa puoltaa toki myös keskikulutus, jonka sai koeajossa jäämään reiluun kuuteen litraan sadalla.

Apukuskin sähköllä säätyvä jalkatuki on perinteinen C4 Picasso -erikoisuus. Ihan kiva.

Tien päällä havaittavaa tuoreutusta löytyy myös pidentyneestä varustelistasta, jossa uutta ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutus törmäysvaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonta, nopeusrajoitusten tunnistus, aktiivinen kaistavahti sekä kuolleen kulman varoitin.

Moottori R3, turbo, 1199 cm³, 96 kW (130 hv)/5500 r/min, 230 Nm/1750 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 11,9 s, huippunopeus 198 km/h Kulutus 5,1 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 115 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4597, l 1826, k 1644 mm, akseliväli 2840 mm, omamassa 1392 kg, tavaratila 645 l, tankki 55 l Hinta 33783 euroa

KIITÄMME:

- Avaruutta ja viihtyisyyttä

- Uudistuksessa parantunutta tietoviihteen käyttökokemusta

MOITIMME:

- Automaatin lievää äkäisyyttä erityisesti mukavuusmielessä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?