Niinpä valtio ottikin pikavauhtia käyttöön niin sanotun tuontisäännöstelyn. Käytännössä se tarkoitti sitä, että ainoat automerkit joita oli helposti saatavilla, olivat ns. itäautoja eli esimerkiksi Moskvitsheja ja Ifoja.
Länsiautoa kuten Volkswagenia joutui tuolloin odottamaan vuosia, ja hinnat olivat huimia.
Vihattu tuontisäännöstely purettiin autojen osalta vuonna 1962.
Autokauppaa leimasivat tämänkin jälkeen valtiovallan toimenpiteet, joista esimerkiksi käy mainiosti vaikkapa ajanjakso 21.9–15.11.1967
Tuolloin Suomessa vallitsi täydellinen autojen tuontikielto, markka devalvoitiin ja uusi autoverolaki astui voimaan 15.11.1967.
Suomen Pankki kiristi lisäksi tuontiluottomääräyksiä, mikä tarkoitti muun muassa sitä, että autoja, joita ei ollut maksettu tehtaalle, ei saanut enää varastoida vapaasatamassa.
Lisää autoveron historiasta voit lukea alta löytyvistä linkeistä.