Lisää ilmettä autoon! Näin automerkit hakevat lisätienestejä ja asiakkaat tyyliä - Autot - Ilta-Sanomat

Lisää ilmettä autoon! Näin automerkit hakevat lisätienestejä ja asiakkaat tyyliä

Autojen tuunaus tehdas­varustein kasvaa koko ajan. Nyt myös automerkkien omat verkkokaupat tekevät tuloaan.

Pienet muutokset eivät välttämättä maksa paljon, mutta nälkä kasvaa tuunatessa.­

22.4.2017 16:46

Aiemmin autojen tuunausosien toimittaminen on ollut hyvin vahvasti niin sanottujen tarviketukkureiden maaperää. Tosin viime vuosina myös autonvalmistajat ovat myös heränneet entistä paremmin autojensa personointiin. Syy on erottumisessa. Sitä tarvitaan, jotta kauppaa syntyy

Käytännössä asiakas voi valita uuteen autoonsa esimerkiksi auton muusta pinnasta väritykseltään eroavan katon ja tehostevärein valitut vanteet sekä peilien kuoret, unohtamatta väriteeman mukaista sisustaa.

Vanteita, vanteita ja lisää vanteita...­

Jälkiasenteisten tehdaslisävarusteiden valikoima kasvaa tällä hetkellä monella merkillä hurjaa vauhtia. Samalla verkkokaupat yleistyvät. Esimerkkinä tarviketukkureiden tontille astumisesta käy erityisesti jälkiasenteisten varusteiden myynti.

BMW on myös kunnostautunut laajalla jälkiasenteisten lisävarusteiden valikoimalla. BMW Group Suomi Oy:n autojen jälkiasenteisista lisävarusteista vastaava aluepäällikkö Markku Hämäläinen sanoo, että pelkästään edustamansa merkin jälkiasenteisien lisävarusteiden myynti on maailmanlaajuisesti todella iso bisnes.

Mustat munuaiset BMW:n keulaan.­

Enää automerkkien lisämyynti ei ole siis pelkkiä fleecepusakoita ja lippiksiä.

Toki automerkin logolla varustetun avaimenperän tai t-paidan voi edelleenkin tilata, mutta monet automerkit myyvät lanseeranneet tuotteilleen myös merkittävät lifestyle-osiot, joilla lisämyyntiä ja merkkiuskollisuutta asiakkaan suunnalta haetaan.

Vanteet ovat perinteisesti olleet yksi suosituimmista tuunauksen kohteista. Audin vuoden alussa esittelemä ratkaisu personointiin on Customer Private Lounge, huone, jossa asiakas voi mallailla värivaihtoehtoja ja eri materiaaleja ja samalla konfiguroida niitä myös mahdolliseen tulevaan autoonsa tietokoneohjelman avulla.­

BMW on vienyt auton ulkomuodon yksilöimisen pitkälle, vaikka verkkokauppaa Suomen merkillä ei ole Suomessa käytössä.

M Performance -lisävarusteilla mitä tahansa uutta BMW-autoa voi tuunata paljon.

– Suosituimman tuotteen, ”mustat munuaiset” eli BMW:n jäähdyttimen säleikön saa alkaen 150 eurolla, Hämäläinen sanoo.

Tuote vaihdetaan jälleenmyyjällä tehtaalla asennettujen kromisten tilalle.

– Pieni muutos, joka muuttaa auton ulkonäköä huomattavasti.

Vanteet, teippaukset, hiilikuituosat ja spoilerit ovat vakiotavaraa jo merkillä kuin merkillä – niin BMW:lläkin.

Pieni, mutta kokonaisuutta korostava elementti.­

BMW on mennyt hyvin pitkälle myös jälkiasenteisissa lisävarusteissa.

M Performance -sarjaan kuuluu muun muassa lisävarusteinen ohjauspyörä, jonka yläkehällä on pieni näyttö. Se kertoo normaalissa ajossa, kuinka taloudellisesti kuljettaja ajaa.

Kun kuljettaja napsauttaa auton Sport-moodiin, ratin tarjoama informaatiokin muuttuu: nyt näyttö kertoo kuljettajalle muun muassa vaihteen g-voimat sekä moottorin kierrokset, ja sitä mukaa se ohjeistaa vaihteiden vaihdossa. Race-asennossa ratti kertoo myös kierrosajan ja paljon muutakin.

Audi on kisassa hyvin mukana, pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Asiakas voi tilata Audiinsa muun muassa renkaiden venttiilihatut, joita komistavat Audin rinkulalogo.

Audilta löytyy myös matkalaukku, joka asettuu nätiksi keskikyynärnojaksi takapenkille.

Perään tyyliä.­

Audin vuoden alussa esittelemä ratkaisu personointiin on Customer Private Lounge, huone, jossa asiakas voi mallailla värivaihtoehtoja ja eri materiaaleja ja samalla konfiguroida niitä myös mahdolliseen tulevaan autoonsa tietokoneohjelman avulla.

– Customer Private Loungessa auton kokee luonnollisemmassa koossa; asiakas näkee sen ihan eri tavalla. Tämä on ehdottomasti tulevaisuutta myös Suomessa, vaikka olemme olleet täällä hieman varovaisia kovin värikkäiden autojen suhteen, VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen toteaa.

Näin perheen pieninkin kasvatetaan saksalaismerkin asiakkaaksi.­

Audin Suomessa viime vuonna lanseeraamassa verkkokaupassa oli ensimmäisen vuoden aikana lähes 80 000 kävijää. Myös VV-Auton muilla maahantuomilla merkeillä, Seatilla ja Volkswagenilla on omat verkkokauppansa.

 Pieni muutos, joka muuttaa auton ulkonäköä huomattavasti.

Opel on toiminut yhtenä suunnannäyttäjänä autojen personoinnissa tehdastilausvaiheessa esimerkiksi Adam-mallillaan.

Ei liene yllätys, että Opelilla on myös verkkokauppa, josta autoonsa voi poimia lisää persoonallisuutta halutessaan. Ei tosin kovin laajasta valikoimasta, mutta kuitenkin.

Minillä, toisella personoinnin pioneerilla, on hienot nettisivut, joissa lisävarusteet ja muut tuotteet on esitelty omina osastoinaan sekä tuotteet tuotenumeroittain, mutta verkkokauppaa Miniltä ei vielä löydy.

T-paidat ovat edelleen osa merkkiin sitouttamista.­

Porschen varusteiden jälkiasennettavuus täyttää jo 20 vuotta ja on yksi kiinteä osa brändiä. Suomenkielisiltä nettisivuilta asiakas ohjataan kansainväliseen nettikauppaan, josta mieleisiään tuotteita voi itselleen poimia ostettavaksi.

Mercedes-Benzillä Suomen nettisivuilla jälkiasennettavista tuotteista malleittain hienot katalogit kuvien ja hintojen kera, mutta sivusto toimii ikään kuin poimintalistana. Kaikki tai valitsemansa tuotteet voi esimerkiksi tulostaa paperille, mutta verkkokauppaa tähän palveluun ei ole kytketty: asiakas marssii ”poimintalistansa” kanssa varaosatiskille ja tekee tilauksensa siellä?

Smartin voi ostaa verkkokaupasta ja sopia samalla rahoituksesta. Samoin Ssangyongin, sen verkkokaupassa näkee myös myytävänä olevat autot, jotka on mahdollista saada nopeaan toimitukseen.

Skodan kypärällä pyörän selkään.­

Näin nämä merkit kauppaavat lisävarusteita

Alfa Romeo – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Audi – lisävarustelistat ja verkkokauppa

BMW – lisävarustelistat sekä Lifestyle Shop -verkkokauppaan ohjaus (saksaksi)

Citroen­ – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Dacia­ – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Fiat – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Ford – lisävarustelistat, oheistuotteille oma verkkosivusto, jossa myös verkkokauppa

Honda­ – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Hyundai – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Jaguar – lisävarustelistat sekä verkkokauppa

Jeep – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Kia – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Land Rover­ – lisävarustelistat sekä verkkokauppa

Lexus – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Mazda – lisävarustelistat sekä verkkokauppa

Mercedes-Benz – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Mini – lisävarustelistat, ei verkkokauppa

Mitsubishi – lisävarustelistat, ei verkkokauppa

Nissan – lisävarustelistat sekä verkkokauppa

Opel – lisävarustelistat sekä verkkokauppa

Peugeot – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Porsche – lisävarustelistat, ohjaus kansainväliseen verkkokauppaan

Renault – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Seat – lisävarustelistat sekä verkkokauppa

Skoda – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Smart­ – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa lisävarusteille, mutta auton voi ostaa verkkokaupasta

Ssangyong – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa lisävarusteille, mutta auton voi ostaa verkkokaupasta

Subaru – lisävarustelistat sekä oheistuotteille verkkokauppa (englanniksi)

Suzuki – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Tesla – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa, mutta auton voi ostaa verkkokaupasta

Toyota – lisävarustelistat, ei verkkokauppaa

Volkswagen – lisävarustelistat sekä verkkokauppa

Volvo – lisävarustelistat sekä oheistuotteille verkkokauppa (englanniksi)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?