Koeajo: Toyota C-HR on pieni nelistäjä, joka erottuu kurveillaan massasta - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajo: Toyota C-HR on pieni nelistäjä, joka erottuu kurveillaan massasta

Toyotan coupé-crossoveriin saa bensiinillä käyvän moottorin, nelivedon ja automaattivaihteiston. Ei muuten ole ihan tavallinen yhdistelmä Suomessa.

Toyota C-HR tarjoaa myös luokassaan harvinaisen bensiini-neliveto-turbo-yhdistelmän, jollainen ei ole Suomen markkinoilla kovin yleinen. 1,2-litrainen turbomoottori liikuttaa C-HR:ää hieman nahkeasti.­

8.4.2017 16:55

Täksi vuodeksi Suomeen saapunutta Toyota C-HR:ää voi kuvailla yhdellä sanalla luontevasti: jännittävä.

C-HR sopii hyvin edelläkävijöille, individualisteille, jotka vähät välittävät tasaisen harmaista ja ilman mielikuvitusta piirretyistä peruspurkeista.

Koska uutuuden valmistaja on kaikkien tuntema Toyota, saattaa kynnys siirtyä astetta rohkeampaan kulkineeseen olla matalampi.

Nyt myös Toyota-asiakkaat voivat valita auton, jonka design erottuu.

C-HR:n perä on korkea, ja muodoltaan sellainen, että se likaantuu sateessa ja lumikeleillä nopeasti. Silloin peruutuskameran näkymä häviää käytännössä olemattomaksi.­

Suomessa C-HR:n voi hankkia 1,8-litraisena hybridinä, mutta myös 1,2-litraisen turbobensiinin vauhdittamana. Huomionarvoista on, että 1,2-litraisen pikkukattilan pariksi saa myös AWD-nelivedon, joka on käytännössä Toyotan RAV4:stä lainattu. Lisäksi neliveto on yllättäen aina CVT-automaattivaihteinen.

Reseptin ainekset ovat melko harvinaiset: pieni turboahdettu bensiinimoottori, neliveto ja automaatti – kaikki kompaktissa paketissa. Tällä autolla ei ole kilpailijoita Suomessa liiaksi, mutta toisaalta hintaakin alkaa tälle Toyotalle jo kertyä.

C-HR:ssä istutaan aavistus peruspelejä korkeammalla. Etuistuimille on helppo käydä, mutta jalat edellä sisälle on turha yrittää. Kojelaudan terävään sivukulmaan voi lyödä jalkansa, jos ei ole varovainen.

 Taakse näkyvyys on puolestaan suorastaan huono.

Tilat riittävät hyvin, mutta istuinten säädöt ovat jonkin verran puutteelliset portaallisine kallistuksineen, mikä on tänä päivänä jo poikkeuksellista. Etumatkustajan istuimessa ei ole korkeussäätöä, ja pitkillä matkoilla etuistuimet alkavat hienoisesti puuduttaa.

Näkyvyys eteen on korkeintaan perustasoa, sillä taustapeili ja sivupeilit rajoittavat muutoin kelvollista näkemää.

Taakse näkyvyys on puolestaan suorastaan huono. Auton takaosassa on toinenkin harmillinen piirre, nopeasti ilmavirtojen ansiosta sotkeutuva takakansi ja avauskahva, joissa likaa vaatteensa etenkin rapakeleillä helposti. Lisäksi peruutuskameran linssi muurautuu umpeen, jolloin siitä ei näe mitään.

Takatilat ovat vain keskinkertaiset, lähinnä lapsille sopivat. Osanahkaverhoilu sisältyy ylimpään Premium-varustelutasoon.­

Moottorina puurtava turboahdettu 1,2-litrainen on sama kuin Aurisissa, luokassaan pirteä perusvoimanlähde. Väännössä tämä moottori tosin jää selkeästi verrokeiden parhaimmistolle.

Turbovoiman ansiosta CVT-automaatti ei huudata moottoria kiihdytyksissä aivan niin häiritsevästi kuin hybridiversiossa. Toisaalta kiihtyvyys ei olekaan erityisen vahvaa, mieluummin päinvastoin. Näiltä osin suorituskyky ei vastaa räväkän korin ehkä asettamia odotuksia.

Neliveto on ratkaistu perinteisin tavoin: auto on normaalisti etuvetoinen, mutta tarvittaessa monilevykytkin annostelee voimaa taka-akselille. Liikkeellelähdöt liukkaalla pinnalla sujuvat vaivattoman pehmeästi, eikä nelistävä C-HR ole ennalta-arvaamaton vaikeissakaan paikoissa, sillä ajonvakautus toimii pehmeästi taustalla.

Etenkin kaupunkiajossa autoa pyörittelee kevyen oloisesti. AWD-ratkaisu on kuitenkin sellainen, että C-HR selviää ristiriipuntatilanteista vain runsaalla kaasunkäytöllä.

Ohjaamoilme on Toyotamaisen harmaa. Korkealle nostettu kosketusnäyttö on hyvä ratkaisu siksi, että katsetta ei tarvitse laskea liiaksi näyttöä käyttäessä. Näkymää eteen se ei peitä.­

Pidemmillä matkoilla C-HR taittaa matkaa vakaasti, suuntavakaus on hyvällä perustasolla. Ajomelu pysyy miellyttävällä tasolla nastattomin talvirenkain. Takatilat eivät ole kehuttavat, mutta ei ole autokaan kovin suuri. Jousitus on sen sijaan selkeästi pintakova, mikä voi olla keväisillä suomalaisteillä auton eniten hermostuttava ominaisuus.

Koeajetun C-HR:n hyvästä varustelusta maininnan arvoinen on mukautuva tasanopeussäädin. Se toimii hieman varovaisesti, pysähtyen tarvittaessa kyllä aivan stoppiin saakka, mutta sitten järjestelmä pitää aktivoida jälleen, jotta auto lähtee taas liikkeelle.

Kahdeksantuumainen kosketusnäyttö sisältyy hintaan jo toiseksi alimmasta Active-varustetasosta lähtien. Mukana seuraa peruutuskamera ja Toyota Touch -mediakeskus. Navigointi maksaa noin tuhat euroa lisää siihen.­

Kiertoliittymistä se ei myöskään aina selviä, jos edellä ei aja toinen auto tarpeeksi lähellä. Järjestelmän säädöt liittyvät itse ajavien autojen tuloon, johon Toyotan lähestyminen on varovaisen harkitseva.

C-HR AWD kulutti noin 700 kilometrin koeajojaksolla keskimäärin 6,9 litraa sadalla talviolosuhteissa, kun keskinopeus oli 47 km/h. Maantieajossa kulutus oli noin 6,0 litraa sadalla.

Nelivetokansaa saattavat kiinnostaa myös auton maksimivetopainot, jotka ovat 720/1110 kiloa.

Toyota C-HR 1.2T AWD Premium Multidrive S

Moottori R4, 1 197 cm³, turbo, 85 kW (116 hv)/5 200–5 600 r/min, 185 Nm/1 500–4 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,4 s, huippunopeus 185 km/h Kulutus 6,3 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 144 g/km Voimansiirto A1, neliveto Mitat p 4 360, l 1 795, k 1 565 mm, akseliväli 2 640 mm, omamassa 1 510 kg, tavaratila 377–1 112 l, tankki 50 l Hinta 36 996 euroa

Kiitämme:

Nelivedon toimintaa

Pirteää muotoilua

Moitimme:

Kovaa jousitusta

Näkyvyysongelmia

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?