Autot

Tässä on markkinoiden halvin nelivetoauto Suomessa – Suzuki Swift on sukkela hintajohtaja

Julkaistu:

Ensitesti
Uusi Suzuki Swift on aiempaa edullisempi. Samalla siitä tuli Suomen halvin nelivetoauto.
Suzukin maahantuontistrategian mukaisesti suomalaisille tuodaan vain nelivedolla varustettuja automalleja. Sellainen on myös uusiutunut Suzuki Swift, jonka muilla markkinoilla saa myös etuvetoisena.

Varsinkin B-segmentin autoluokassa etuvetoisten kesken kilpailu on juuri nyt niin kova, että etuvetoinen Swift ottaisi todennäköisesti myyntimäärissä lukua isompia merkkejä vastaan. Ihan pieni merkki Suzukikaan ei ole, sillä se on tuotannoltaan maailman yhdeksänneksi suurin autonvalmistaja.


Uutta Swiftiä oli mahdollisuus ajaa Etelä-Ranskassa. Koska kyseessä oli yleiseurooppalainen esittelytilaisuus, tarjolla oli muiden maiden markkinoita silmällä pitäen vain etuvetoisia Swiftejä.

Testiauton moottori oli sama kuin Suomeen tuotavassa nelivetomallissa eli vapaasti hengittävä 1,2-litrainen bensiinikone. Pieni ero löytyi mittaristoa tutkimalla, sillä testiajossa oli kyseessä kevythybridiversio 12 voltin litiumioniakulla ja sähkömoottorinakin toimivalla generaattorilla. Kyse oli tässä versiossa polttomoottorin buustauksesta ja kulutuksen pienentämisestä.



Tuskin kuitenkaan mainittu lisäominaisuus selittää sitä, että Swiftiä oli ilo ajaa mutkikkailla ja mäkisillä Côte d'Azurin teillä. Moottorin 66 kilowatin (90 hv) teho ja 120 newtonmetrin vääntömomentti saivat kevyen auton liikkumaan aika lailla kuljettajan toivomalla tavalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ohjaus vaikutti kevyeltä, muttei ollenkaan levottomalta. Aiempaa enemmän nurkkiin sijoitetut pyörät, kasvanut raideleveys ja tiukahko jousitus loivat vakauden tunnetta ajamiseen heti ensimmäisten kilometrien jälkeen: mutkiin uskalsi painaa jarruttelematta.


Osansa ajotunnelmaan antoivat myös etupenkit, jotka olivat autoluokan huomioon ottaen laadukkaat ja kylliksi tukea antavat.

Sen sijaan moottoritievauhdissa suuntavakaus tuntui kärsivän hiukan. Sitäkin enemmän mietitytti ajomelun vähäisyys. Swift antoi ainakin Nizzan ja Monacon välisellä moottoritiellä itsestään hiljaisen vaikutelman. Tuulensuhinatkin olivat varsin olemattomat.


Ensivaikutelma: hauska mutta myös samalla kertaa vakavasti otettava pikkuauto.

Kun hintalapussa seisoo 16 390 euroa, niin ainakin edullista nelivetoa haikailevien luulisi kiinnostuvan.

Paino putosi, tilat suurentuivat

Aiempaa virtaviivaisempi muotoilu, tummennetut takasivuikkunat ja takaoven kahvan piilotus raameihin kiinnittävät ensimmäiseksi huomion.

Uusittu, kolmannen sukupolven Swift on mitoiltaan matalampi, leveämpi ja lyhyempi. Erot ovat vähäisiä, mutta ehkä juuri siksi hämmästyttää sisälle luotu lisätila matkustamossa.

Edessä leventynyt kori on antanut mahdollisuuden sijoittaa penkit etäämmälle toisistaan. Hartiat eivät todellakaan hinkkaa toisiaan vasten.

Takapenkille mahtuu kaksi aikuista oikein hyvin. Polvitilaa on riittävästi, eikä pääkään keskimittaisella miehellä raavi kattoa.

Tavaratila on kasvanut 25 prosenttia, mikä merkitsee nyt 265 litran vetoisuutta. Takapenkit voi kaataa suhteessa 60:40. Tällöin kuljetettaville tavaroille syntyy tilaa laskennalliset 947 litraa.

Swift on myös keventynyt. Korissa on käytetty kolme kertaa enemmän ultralujaa terästä ja kaksi kertaa enemmän suurlujuusterästä kuin edellisessä Swiftissä. Laihdutuskuuri vei 120 kiloa painosta.

Perusvarustelutaso GL tuo seitsemän tuuman kokoisen kosketusnäytön peruutuskameralla, mutta suomea osaamaton navigointiohjelma on lisävaruste, josta pitää maksaa veroineen 450 euroa.

Swiftin voi valita punaisen perusvärin lisäksi myös erilaisilla helmiäis- ja metalliväreillä sekä kaksivärisenä.

Suzuki Swift 1.2 Dualjet

Moottori R4, 1 242 cm³,

66 kW (90 hv)/6 000 r/min,

120 Nm/4 400 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 12,6 s,

huippunopeus 170 km/h

Kulutus 4,9 l/100 km 95E

CO2-päästöt 110 g/km

Voimansiirto M5, neliveto

Mitat p 3840, l 1735, k 1520 mm,

akseliväli 2 450 mm, omamassa 1 025 kg, tavaratila 265–947 l, tankki 37 l

Hinta 16 390 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt