Autot

IS koeajoi: Haastaja idästä – Mazda 3 sai pienen päivityksen ja pellin alle uuden kohtuukulutuksisen dieselin

Julkaistu:

koeajo
Dieselmoottorinen kolmonen on kiva vaihtoehto Golf-kokoluokan matka-autoksi.
Vaikka nimen Mazda tuntevat Suomessa kaikki, ei merkki ole enää viime vuosina tavannut hätyytellä rekisteröintitilastojen kärkipäätä. Silti myös Mazdan mallistossa on tapahtunut.

Otimme ajoon hiljattain uudistuneen dieselmoottorisen kolmosen, koreimmalla mahdollisella varustetasolla ryyditettynä.

Kaikkiaan kolmos-Mazdan uudistus on ulkonäöllisesti pieni, eli muutokset ovat enimmäkseen puskuritasoa. Sama linja on käytössä myös sisällä, jossa uutta on pienesti ja siellä täällä.


Tyylillisesti Mazda 3 kosiskelee ostajia yhä jossain eurooppalaisen ja aasialaisen autonsuunnittelun välimaastossa, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Suurinta ja tervetulleinta antia edustaakin tällä kertaa aiemmin vain Mazdan katumaasturi CX-3:ssa nähty 1.5-litrainen dieselmoottori.


Parannus mallistoon on voimalinjan osalta selvä, sillä aiemmin kolmoseen on dieselrintamalla ollut tarjolla ainoastaan 2.2-litrainen vaihtoehto.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ajossa ”pikkumoottori” tuntuu pätevältä. Kulutus on pientä ja vääntöäkin löytyy arkiajoon kaikin puolin riittävästi. Nätisti ajaen diesel-kolmosella pääsee, ei nyt ihan luvattuihin, mutta helposti alle viiden litran keskikulutuslukemiin kuitenkin.

Varustelultaan Premium Plus -malli on pääosin oikein riittävä ja myös järkevä. Ilahduttavaa antia edustavat tällä saralla muun muassa lämmitettävä ratti, kuolleen kulman varoitin sekä peruutustutka.

Tehdasnavigaattori (865 euroa) ja peruutuskamera (583 euroa) tuntuvat kuitenkin kokonaisuuteen nähden aika kalliilta ruksittavilta.


Nykyaikaista, mukautuvaa vakionopeuden säädintä ja automaattisia kaukovaloja ei Mazda 3:n järkidieseliin saa listalta edes rahalla. Kyseiset herkut kun on nimittäin jostain syystä niputettu oudosti vain bensakoneisten mallien yhteyteen.

Tilaa ja käytettävyyttä järkevästi luukkuperäinen kolmonen tarjoaa luokassaan ihan mukavasti. Se on hyvä juttu, sillä farmaria kolmosen mallirepertuaarissa ei ole tarjolla.

Alustassa on hieman turhaa pintakovuutta, mutta vastapainoksi Mazdan käsiteltävyys on esimerkiksi mutkissa parhaimmillaan jopa mainiolla tasolla.


Vaikka mikään ei Mazda 3:ssa varsinaisesti kunnolla ärsytä, niin autosta löytyy sieltä täältä pienempää, yksityiskohtien toteuttamiseen liittyvää sanomista: Käytännössä esimerkiksi peruutuskameran linssi kuraantuu kovin helposti, sähköinen käsijarru ei aina toimi johdonmukaisesti ja kylmemmillä keleillä mittaristossakin palaa koko ajan jäästä varoittava vähän turhankin hallitseva teksti – olipa sitten tiellä liukasta tai ei.


Vaan yhtä kaikki, Mazda 3 on pikkupuutteistaankin huolimatta fiksu perusauto järkihinnalla.

Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 Premium Plus MT

Moottori R4, 1998 cm³, 88 kW (120 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,8 s, huippunopeus 198 km/h Kulutus 5,1 l/100 km Diesel CO2-päästöt 119 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4580, l 1795, k 1450 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1480 kg, tavaratila 419 l, tankki 51 l Hinta 24844 euroa

KIITÄMME:

- Perusjärkevää nykydieseliä

- Hyvää käsiteltävyyttä

MOITIMME:

- Näkyvyyttä taakse ilman peruutuskameraa

- Turhan suppeaa varustepolitiikkaa

- Muutamia suunnittelukukkasia, vaikkakin pieniä ja lieviä sellaisia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt