Ruotsissa hurjia väitteitä korjatuista päästöhuijaus-Volkkareista – ”Emme voi Suomessa sanoa juuta eikä jaata” - Autot - Ilta-Sanomat

Ruotsissa hurjia väitteitä korjatuista päästöhuijaus-Volkkareista – ”Emme voi Suomessa sanoa juuta eikä jaata”

Volkswagenin päästöskandaalin vuoksi korjattujen autojen suorituskyky on laskenut, ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden testit osoittavat.

Päästöskandaalin vuoksi Suomessa ei vielä ole kaikkia päivitykseen kutsuttuja autoja korjattu.

29.3.2017 15:10

Volkswagenin mukaan päästöskandaalin takia korjattavaksi kutsuttujen autojen suorituskyky ei laske verstaskäynnin jälkeen. Teknikens Värld -lehden tekemät testit kertovat ihan muusta.

Lehden mukaan Ruotsissa ajettavuuden heikentyminen voi koskea enimmillään 228 000:aa autoa.

– Autoni on muuttunut paljon heikommaksi, Volkswagen Passatin omistava Erik Lehfeldt sanoi Aftonbladetille.

– Päivityksen jälkeen kyseessä ei ole enää sama auto. Sen ominaisuudet eivät ole samanlaiset kuin ostohetkellä. Nykyaikaiset autot ovat erittäin helppoja ajaa, mutta nämä heikennykset tekevät autoista laiskoja, ikään kuin ne olisi valmistettu 1980-luvulla, sanoo Teknikens Världin päätoimittaja Daniel Frodin Aftonbladetille.

”Suorituskyky heikentynyt”

Teknikens Värld testasi kymmenen erilaista Volkswagen-konsernin autoa. Tulosten perusteella sekä vääntömomentti että moottorin suorituskyky ovat uudelleenohjelmoinnin myötä heikentyneet. Erot voivat olla jopa kymmenen prosenttia. Lisäksi ajoneuvojen polttoaineenkulutus on joissakin tapauksissa kasvanut.

– Lisäksi asiakkaat menettävät rahaa, koska jälleenmyyntiarvo alenee, lehti toteaa.

Volkswagenin tiedotuspäällikkö Ruotsissa kommentoi Teknikens Världille tuloksia.

– Olemme yllättyneitä Teknikens Världin testituloksista, Marcus Thomasfolk sanoi.

Thomasfolkin mukaan Saksassa viranomaistahon (KBA, Kraftfahrt Bundesamt) testeissä kielteisiä vaikutuksia ei ole havaittu.

”Ei ongelmia Suomessa”

Volkswagen-konsernin autoja maahantuovan VV-Auton mukaan Suomessa on 53 000 Volkswagenia, Seatia ja Audia, joissa on päästötestejä huijannut ohjelmisto.

– Emme voi Suomessa sanoa juuta eikä jaata, VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kommentoi Teknikens Världin testituloksia.

Karjalaisen mukaan Suomessa on päivitys tehty korjaukseen kutsutuista Volkswageneista yli 60 prosenttiin, Audeista yli 50 prosenttiin ja Seateista 40 prosenttiin.

Onko Suomessa ilmennyt Teknikens Världin testitulosten mukaisia ongelmia?

– Ongelmia ei ole löytynyt. Ihan yksittäistapauksia on ollut esimerkiksi EGR-venttiileihin (pakokaasun takaisinkierrätykseen) liittyen.

Vuonna 2015 syksyllä paljastui, että saksalaisyritys oli manipuloinut autojensa päästölukemia. Volkswagen-konserni tunnusti typpioksidipäästöjen manipuloinnin ja lisäksi sen, että osaan konsernin valmistamiin autoihin oli ilmoitettu virheellisiä hiilidioksidipäästöjen arvoja. Konsernin mukaan virallisia päästötuloksia vääristävä ohjelma oli asennettu noin 11 miljoonaan dieselautoon.

Volkswagenin ilmoitus Helsingin Sanomissa 12. lokakuuta 2015.

Täsmennetty korjausta Suomessa vaativien Volkswagen- ja Audi-merkkisten autojen lukumäärä. Aiemmin tekstissä mainittu 64 000 kappaletta sisälsi myös Helkama Auton maahantuomat Skodat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?