Skoda Citigo koeajossa: Edullista kaupunkiautoa kannattaa tuunata 147 eurolla – säästäväisesti ajavan työkalu - Autot - Ilta-Sanomat

Skoda Citigo koeajossa: Edullista kaupunkiautoa kannattaa tuunata 147 eurolla – säästäväisesti ajavan työkalu

Skoda Citigo on kiihdytyksissä nuhainen, mutta kaupunkipyörittelyssä sitäkin näppärämmin käänneltävä pikkupaketti.

Skoda Citigo on suunnattu toreilla ja niiden ympäristössä pörräämiseen, ja siinä tehtävässä auto onnistuukin mainiosti.­

25.3.2017 11:29

Skodan kaupunkiauto Citigo on käväissyt läpi hienoiseksi luokiteltavan muutoksen. Piskuisen, vain reilun 3,5-metrisen kulkijan keulaa ja perää on muodistettu aavistus, ja sisätilojen ilmettä raikastettu niin ikään.

Muutoin Citigo onkin sitten säilynyt ennallaan. Ajaminen on edelleen näpäkimmillään kaupunkiympäristössä, jossa Citigon pieni koko ja helppo käsiteltävyys ovat tuntuvia etuja. Kääntöympyräkin pysyy reilusti alle 10 metrissä.

Auton mutkaton ajettavuus juuri kaupungissa tekee siitä simppelin, helposti omaksuttavan perusauton.

Auton takaosassa muutokset ovat pieniä. Lähes pystysuora perä ja nurkkiin sijoitetut takapyörät tarkoittavat, että pysäköitäessä auton äärirajat on helppo hahmottaa.­

Citigon yksilitrainen, kolmesylinterinen bensiinipuksutin on omalla tavallaan aika hauska voimanlähde, joka jaksaa kyllä liikutella selvästi alle tuhannen kilon autoa, varsinkin pienemmissä nopeuksissa.

Kun lähdetään kiihdyttämään moottoritienopeuksiin, 75 hevosvoiman huipputeho osoittaa rajallisuutensa: kiihtyminen vie aikansa. Tähänkin tottuu, ja jos omat ajamiset keskittyvät oletusarvon mukaisesti taajamiin, ei voimien vähäisyys ole merkittävä puute.

Kojelaudan päälle kiinnittyvä muovinen teline on tarvittaessa irrotettavissa. Teline sisältyy noin 150 euron Move&Fun-sovelluspakettiin. Leveä ja kiiltävän musta muovilista on puolestaan puhtaasti ulkonäköpohjainen lisävaruste.­

Suuremmissa nopeuksissa paljastuu Citigon toinen, hieman harmittava piirre, suuntavakauden vähäisyys. Autoa täytyy ohjata jatkuvasti, jotta eteneminen olisi suoraviivaista.

Kiinnostavin uutuus Citigossa onkin ehkä hieman yllättäen uusi, lisävarusteena saatava Move&Fun-sovelluspaketti. Sen hinta oli koeajoautossamme autoveroinen 147 euroa.

Koska pakettiin sisältyy myös navigointi ja puhelinteline, voi sen hintaa pitää varsin järkevänä. Move&Fun soveltuu Android ja iOs -käyttöjärjestelmien kanssa käytettäväksi. Testasimme sovellusta iPhonen parina, jolloin se vie vajaat 350 Mb tilaa puhelimen muistikapasiteetista. Sovelluksesta julkaistiin jo ensimmäinen päivitys helmikuussa.

Oman ajamisen taloudellisuuden seuraaminen on vain yksi Move&Fun-kännykkäsovellusten mahdollisuuksista.­

Sovelluskäytön kautta puhelimen näytölle voi ottaa näkyviin myös erilaisia lisämittareita kuten jäähdytysnesteen lämpötilan ja käyntinopeusmittarin.­

Tehdasnavigointi tulee sovelluspaketin mukana suoraan kännykkään. Auton mittarivalikoista voi valita, haluaako käyttää Move&Fun-sovelluksia vai tavanomaista perustilaa.­

Move&Fun paritetaan älypuhelimeen bluetoothin avulla. Paritus sujuu ongelmitta ensimmäisellä kerralla, jonka jälkeen auto tunnistaa puhelimen aina käytännössä automaattisesti. Sovelluksen mukana tulevat tuttuun tapaan puhelinluettelo ja audiostriimaus, mutta myös mainittu TomTomin navigointi ja pari auton tärkeintä lisämittaria sekä taloudellisen ajon seuranta.

Lisämittareiden hyödyllisyys täytyy jokaisen punnita itse, taloudellisuuden mittailu puhelimen avulla kiinnostaa säästäväisesti ajavia varmasti ainakin jonkin aikaa. Kun pitkäaikainen keskikulutus on asettunut uomiinsa, seurannan merkitys vähenee. Koeajolla Citigo kulutti keskimäärin 6,4 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 45 km/.

Jos edullinen kaupunkiauto on harkinnassa, päivitetty Skoda Citigo on edelleen harkitsemisen arvoinen vaihtoehto vertailuryhmässään.

Skoda Citigo 1.0 75 Dynamic 5-ov.

Moottori R3, 999 cm³, 55 kW (75 hv)/6 200 r/min, 95 Nm/3000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 13,5 s, huippunopeus 173 km/h Kulutus 4,4 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 101 g/km Voimansiirto M5, etuveto Mitat p 3 563, l 1 645, k 1 463 mm, akseliväli 2 420 mm, omamassa 929 kg, tavaratila 251–959 l, tankki 35 l Hinta 15 830 euroa

Kiitämme

Ketteryyttä kaupungissa

Vastinetta rahalle

Moitimme

Moottorin vähäisiä voimareservejä

Osin heikkoa suuntavakautta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?