IS vieraili todellisessa robottien keskittymässä: Tässä on tätä menoa pian koko Suomen suurin tehdas - Autot - Ilta-Sanomat

IS vieraili todellisessa robottien keskittymässä: Tässä on tätä menoa pian koko Suomen suurin tehdas

Valmet Automotiven autotehtaasta on kasvamassa henkilömäärällä mitattuna jo maan suurin tehdaslaitos. Työpaikat mitataan jo tuhansisssa ja pelkkiä teollisuusrobotteja halleissa suhisee jo yhteensä yli 600 kappaletta.

Uudenkaupungin autotehtaan päätuote on Mercedes-Benzin A-sarja (vasemmalla). Ohessa valmistetaan myös katumaasturikorista GLC:tä, jonka tuotanto on pian täydessä vauhdissaan. Tulevaisuudessa tontille on nousemassa myös uuteen kiinalaisomistukseen ja sähköautojen murrokseen tukeutuva akkutehdas.

20.3.2017 7:54

Uusi Nokia. Tuhansia uusia työpaikkoja. Ensimmäinen Suomessa sarjavalmistettu Mercedes-AMG. Yhtenä omistajanaan Kiinan johtava autoteollisuuden akkuvalmistaja. Siinä muutamia Valmet Automotiveen tällä hetkellä liittyviä lauseenpätkiä.

Ilta-Sanomat pääsi vierailemaan legendaarisessa Uudenkaupungin autotehtaassa, joka on muuttunut Kekkosen hengessä Saabeja ja Talboteja tuottavasta metallipajasta jo itsensä Mercedes-Benzin huipputeknistä AMG-mallia (tosin vielä vain yhtä sellaista) tuottavaksi robottiluokan ihmeeksi.

Pelkän oven kimpussa voi häärätä yhteensä kymmeniä asentajia.

Tästä kaikesta meille kertoo rividuunarin – tai autonrakentajan, kuten uusikaupunkilaisittain sanottaisiin – raidalliseen perusunivormuun pukeutunut viestintäpäällikkö Mikael Mäki.

– Varmaan tunnette tuon herran, Mäki sanoo ja osoittaa koruttomassa esittelyhallissa värisevää videotykin kuvaa. Se esittää muhkeaviiksistä Daimlerin pääjohtajaa Dieter Zetscheä. Ja kahta hänen vierellään seisovaa Valmet Automotiven suomalaisjohtajaa, pokkaamassa ”Mercedes-Benzin paras kumppani” -palkintoa.

Katumaasturin kori alkaa hiljalleen hahmottua.

– Saksalaiset olivat sitä mieltä, että Uusikaupunki on jatkuvasti ylittänyt odotukset. Olemme nopeita, laatu on huippua ja tiedotamme kaikesta esimerkillisesti, Mäki toteaa ja näyttää samalla kovin suomalaiselta.

Vaatimattomalta sellaiselta, tiedätte kyllä.

Uudessakaupungissa ei selvästikään turhia pröystäillä. Ei, vaikka linja pukkaa korkean arvoluokan autoja ulos toinen toisensa perään.

Valmiiksi kootut moottorit odottavat asennusta muoveihin käärittyinä.

Kehun aiheista 50-vuotiaalla tehtaalla ei kuitenkaan olisi juuri nyt pulaa, sillä legendaarinen laitos on tällä hetkellä suurempi kuin koskaan ennen. Siis suurempi kuin vaikkapa Saabin aikoina konsanaan.

Ja pelkkiä ysisatasia täällä valmistettiin vuosien mittaan sentään lähes 240 000 kappaletta.

Saab 900 Turbo oli aikanaan Uudenkaupungin huipputuote. Myöhemmin Saabit ja Talbotit vaihtuivat Opel Calibrojen ja Lada Samaroiden kautta Porscheiksi sitten Fisker Karmaan ja uusimpana menestystarinana Mercedes-Benziin.

– Näyttää siltä, että vuonna 2018 olemme henkilömäärällä mitattuna jo Suomen suurin tehdas, Mäki heittää äänenpainoa muuttamatta, ikään kuin ohimennen.

Tuotantoennätykset paukkuvat, kun sadat ja taas sadat huippumodernit teollisuusrobotit suhisevat ja vinkuvat muodikkaita katumaastureita kasaan. Hitsaamo-nimityksestä huolimatta kipinöitä näkyy koriosastojen robottihäkeissä vain harvoin. Sekin kertoo omaa kieltään prosessin tarkkuudesta.

Aistein mitattuna hitsaushallissa tuntuu suuruuden ja hydraulivinkunan ohella lähinnä vain hitsauksen tuottama otsonin käry. Häkitettyjä hitsausrobotteja näkyy parhaimmillaan silmänkantamattomiin.

Ja pakko sanoa, että yhdenkään niiden vajaan parinkymmenen autotehtaan korinrakennusosasto joissa olen itse vuosien varrella vieraillut, ei ole näyttänyt näin puhtaalta.

Jättimäisen korihitsaamon lisäksi samaan kokonaisuuteen kuuluu myös maalaamo ja kokoonpanolinja. Lisää hallitilaa on viime vuosien mittaan rakennettu hehtaaritolkulla.

– Akkutehdas tulee jossain vaiheessa. Se on kiinalaisten omistajien myötä jo täysin selvää, Mäki kuittaa tiedustelut seuraavista laajennussuunnitelmista. Ilme ei vieläkään värähdä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?