Autot

Lexus IS 300h: Tavanomaista enemmän autoa kuin veroa

Julkaistu:

Koeajo
Lexus IS 300h kasvoi aikuiseksi, mutta petrattavaa myös jäi.
Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin ainoastaan 230 Lexusta. Lexus on Suomessa poikkeus äveriäämpien kärryjen rintamassa, jota tavallisesti Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz ja Volvo hallitsevat.

Harvinaisuus voi olla toivottuakin. Kaikki eivät halua taipua tuttuun peruskaavaan. Lexus tulee tunnetusti Toyotan hulppeammasta premium-putkesta, josta autonvalintaa suoritetaan tavallista paksummalla lompakolla. Jos sen pohjalla sattuisi nyt poltella vajaat 50 000 euroa ylimääräistä, olisi uudistunut Lexus IS300h yksi mahdollinen vaihtoehto. IS-mallisarjan 300h-hybridiversio on ehdottomasti suosituin.

Lexus IS300h saa kilpailijoihinsa nähden selkeän edun verotuksessa, sillä sen CO2-päästöt ovat vain 101 grammaa kilometrillä. Sen seurauksena autossa on veroa 6 636 euroa, mikä on kokonaishinnasta maltilliset 14 prosenttia.


Autonostaja saa tässä Lexuksessa siten suhteessa tavanomaista enemmän autoa kuin veroa, mikä on tietenkin mieltä lämmittävä ajatus. Toyotan lähes kahden vuosikymmenen aikana kehittämä timantinkova hybridiosaaminen toimii todellakin autoilijan hyväksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suhteellisen järkevän autoveron ja kokonaishinnan vastapainoksi IS300h:ssa saa paljon nykyaikaista hybriditekniikkaa, jollaista kilpailijoilla ei välttämättä ole tarjottavana lainkaan. Yllättäen kaksi vastakkaista maailmaa kohtaavat.

Mallinimi IS tulee sanoista Intelligent Sport eli suomeksi fiksu sportti. Vuonna 2017 IS on oikeasti sellainen.


Uuden IS:n muutokset ovat tyypillisen maltillisia. Autossa on muuttunut ulkoisesti eniten keula, jossa ajovalot ja etupuskuri on muotoiltu uudella tapaa. Päiväajovalot muodostavat näkyvän L-kirjaimen, ja etumaskin ilmeeseen on haettu enemmän sporttisuutta. Myös led-takavalot ovat muuttuneet hienoisesti: näkyviä vaakakerroksia on nyt kolme.

Kaikkein huomionarvoisinta on kuitenkin se, että nyt Lexus IS on kasvanut kenties mallihistoriansa kypsimpään kuosiinsa. Haastavien, muotoilullisesti ympäripyöreiden vuosien jälkeen IS on löytänyt oman, erottuvan identiteettinsä.


Samaan aikaan jotkin sen kilpailijoista kamppailevat säilyttääkseen muotokielensä puhtauden. Ei ole ihme, että Euroopassa Lexus-brändillä menee edelleen nousujohteisesti.

IS300h käyttää täsmälleen samaa tekniikkaa kuin vuosi sitten ajamamme RC300h-coupé. Hybridivoimalinja on toiminnaltaan äärimmäisen toimivaksi hiottu, ja taajamissa voi käyttää päästötöntä sähköajoa. Portaaton automaatti toimii viiveettä, mutta ei tarjoa juurikaan moottorijarrutusta, mihin täytyy tovi totutella.


Takaveto pitää ajettavuuden eloisana. Auton ajodynamiikkaa on parannettu etu- ja taka-akseleiden tukivarsien sekä heilahduksenvaimennuksen päivityksin, ja luistonesto on säädetty siten, että talviliukkailla takaveto antaa kuulua itsestään usein. Luistonesto ja ajonvakautus tekevät töitä lähes herkeämättä. Näin aliohjautuminen pysyy hallinnassa.

Kuten RC300h, myös IS300h on hybridi, jota on nautittava ajaa, vaikka suorituskyky on vain kohtuullinen.

Puutteitakin löytyy. Lexus on itsepintaisesti sitä mieltä, etteivät hybridiasiakkaat jaksa pelailla latausjohtojen kanssa. Tämä käsitys edustaa mennyttä aikaa, sillä tulevaisuus ja nykyisyyskin on lataushybridien. Auton hybridiakun kapasiteetti on niin pieni, että IS300h:n sähköajot jäävät parhaimmillaankin muutamiin kilometreihin. Lataushybridin esittely lisäisi tämän ekoarvoa – samoin kuin Toyota on tehnyt Priusin kanssa.

Lisäksi sedan asettaa auton monikäyttöisyydelle haasteensa. Tavaratilalitroja on kyllä kohtuullisesti, mutta tilan lastausaukko on auttamattoman pieni.


Ajamamme Executive-versio on IS300h:n viidestä varustetasosta toiseksi alin, Comfortin yläpuolella. Se maksaa peräti viisi tuhatta euroa Comfortia enemmän. Executiven ydinsisältöä ovat kaksialueilmastointi, pysäköintitutkat eteen sekä taakse, peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä ja avaimeton käynti.

Uudesta Lexus Safety System + -turvavarustepaketista pitää maksaa vielä reilut seitsemän sataa euroa lisää.

Paketin mukana tulee muun muassa törmäyksiä ennakoiva Precrash-järjestelmä ja mukautuva tasanopeuden säädin. Jälkimmäinen toimii muuten pehmeästi, mutta on toiminnoissaan hyvin varovainen, eikä kaikissa tilanteissa jarrutta autoa pysähdyksiin saakka, vaan luovuttaa ohjat turhan herkästi kuljettajalle. Autonomisen ajamisen rintamassa Lexus sijoittuu varauksellisiin tarkkailijoihin.

Lexus IS 300h Hybrid A Executive

Moottori R4, 2 494 cm³, 133 kW (181 hv)/6 000 r/min, 221 Nm/4 200–5 400 r/min, sähkömoottori 105 kW (143 hv), 300 Nm, järjestelmän yhteisteho 164 kW (223 hv) Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 200 km/h Kulutus 4,3 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 101 g/km Voimansiirto A1, takaveto Mitat p 4 680, l 1 810, k 1 430 mm, akseliväli 2 800 mm, omamassa 1 680 kg, tavaratila 450 l, tankki 66 l Hinta 48 986 euroa

Kiitämme

Saumatonta hybriditekniikkaa

Kehittynyttä muotoilua

Moitimme

Latausmahdollisuuden puutetta

Epäkäytännöllistä tavaratilaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt