Autot

IS testasi ensimmäisten joukossa: Stelvio on korityypistään huolimatta aito Alfa Romeo

Julkaistu:

Ensitesti
Alfa Romeo Stelvio haastaa keskikokoiset nelivetokatumaasturit. IS pääsi auton rattiin ensimmäisten joukossa.
Alfa Romeon kauan odotettu Stelvio-katumaasturi on vihdoin saatu valmiiksi. Stelvio on täysin uusi auto, ja samalla historiallinen siksi, että se on 107-vuotiaan italialaismerkin ensimmäinen katumaasturi. Urheilullisesta imagostaan tunnetulle Alfalle katumaasturin valmistaminen on ollut varmasti vaikea paikka, mutta tänä päivänä markkinat määräävät, ja autoilijoille on tarjottava sitä, mitä he toivovat.

Niinpä uutuus tuodaan esiin tiukan pokeri-ilmeen takaa: Stelvio on korityypistään huolimatta aito Alfa Romeo.


Stelvio on keskikokoluokan SUV, ja se perustuu samalle Giorgio-perusrakenteelle kuin Alfan viime vuonna esittelemä Giulia-sedan. Kuten Giulia, tämäkin auto on premium-ryhmän tulokas. Sen kilpailijoina voi nähdä ainakin Audi Q5:n, BMW X3:n, Jaguar F-Pacen, Mercedes-Benz GLC:n, Lexus NX:n ja ehkäpä myös Porsche Macanin.

Vertailuryhmä on laadullisesti tiukempi kuin kehonrakentajan pakaralihas, mutta Alfa yrittää silti löytää paikkansa kovassa puristuksessa. Hankintahinta on ehkä himpun muuta ryhmää edullisempi, mikä näkyy lähinnä sisätilojen viimeistelyn laadussa. Sitä voisi luonnehtia sanalla premium.


Stelvion kokonaispituus on 4,68 metriä. Keulasta A-pilareihin asti Stelvio on hyvin samankaltainen kuin Giulia, ja vaikka esimerkiksi ajovalot ovat Stelviossa omanlaisensa, on autojen yhdennäköisyys näiltä osin hyvin selkeä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Merkille tyypillinen kolmiomaski säilyy Stelviossa. Takaosastaan Stelvio muistuttaa hyvin paljon FCA-yhtymän toista tuoretta katumaasturia, Maserati Levantea.

Näillä autoilla ei kuitenkaan ole käytännössä mitään yhteistä, vaikka Stelvion voikin nähdä eräänlaisena kutistettuna Levantena.


Moottoreiksi Stelvioon on alkuvaiheessa saatavana 2,0-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää messevät 280 hevosvoimaa, sekä 2,2-litrainen turbodiesel, joka on 210 hevosvoiman pakkaus.

Molemmista moottoreista tulevat myöhemmin saataville laimeammat versiot, 200- ja 180-hevosvoimaiset. Vaihteistoksi saa vain kahdeksanportaisen automaatin.

Stelvio on lähtökohtaisesti nelivetoinen Q4-malli, mutta myös takavetoinen versio on sitä haluaville myöhemmin saatavilla – ei kuitenkaan todennäköisesti Suomessa.


Menestyneintä myyntimallia Suomessa odotetaan firman piikkiin -kauppoina 210 hevosvoiman 2,2-litraisesta diesel-automaatista, jonka yhdistetty kulutus asettuu maltillisesti 4,8 litraan sadalla ja tärkeät CO2-grammat 127:ään kilometrillä.

Giuliassa rouheammin käyvä diesel ei ole niin kotonaan kuin pirteämpi bensiiniturbo, mutta Stelvioon sama diesel istuu paremmin. ZF:n valmistaman automaatin toiminta dieselin parina on esimerkillistä, eikä autoon manuaalia edes kaipaa. Auto on sisätiloiltaan miellyttävän hiljainen.


Alfa Romeo on nykyisin ennen kaikkea ajajan auto. Neliveto jakaa voimasta taka-akselille vähintään puolet, mikä tekee ohjaamisesta liukkaalla kelillä eloisaa. Kuivalla asvaltilla Stelvio ohjautuu miellyttävän aktiivisesti, ohjaustuntuma on Alfamaisen herkkä. Lumisissa olosuhteissa auton ajonvakautus korjailee keulaa menosuuntaan nopeasti, jos ajonvakautus havaitsee liikaa luistoa. Voimaa hillitään selkeästi.


Stelvion vahvimpia ominaisuuksia ovatkin pirteä suorituskyky ja nautittavat ajo-ominaisuudet. Tehokkaampi bensiiniversio kirmaisee nollasta sataan 5,7 sekunnissa, ja muutenkin kuljettaja nauttii olostaan ratin takana. Perusetuistuimista on kuitenkin annettava huomautus, sillä niiden istuinosa ei tue reittä tarpeeksi.

Vetotöitä harrastavia kiinnostanee, että nelivetoisen Stelvion jarrullinen maksimivetopaino on varsin kelvollinen, 2300 kiloa. Suomeen Stelvio ehtii toukokuussa.

Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 hv AT8 Q4

Moottori R4, 1 995 cm³, 206 kW (280 hv)/5 250 r/min, 400 Nm/2 250 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h Kulutus 7,0 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 161 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 687, l 1 903, k 1 671 mm, akseliväli 2 818 mm, omamassa 1 660 kg, tavaratila 525 l, tankki 64 l Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt