Autot

Alfa Romeon ihka ensimmäinen katumaasturi Ilta-Sanomien testissä: Näin se on rakennettu, muotoilussa yhtymäkohta myös Maserati Levanteen

Julkaistu:

maistiainen
Alfa Romeon kauan odotettu Stelvio-katumaasturi on vihdoin saatu kansainvälisen lehdistön testattavaksi. IS:kin ehti paikalle.
Ilta-Sanomat oli paikan päällä Sveitsin lumisissa maisemissa, kun autotoimittajat päästettiin ratin taakse ensimmäisen kerran – ja aivan ensimmäisten medioiden joukossa.

Stelvio on keskikokoluokan SUV, ja se perustuu samalle Giorgio-perusrakenteelle kuin Alfan viime vuonna esittelemä Giulia-sedan.

Kuten Giulia, tämäkin auto on premium-ryhmän tulokas. Sen kilpailijoina voi nähdä ainakin Audi Q5:n, BMW X3:n, Jaguar F-Pacen, Lexus NX:n ja ehkäpä myös Porsche Macanin.

Mutta entäs se yhtymäkohta saman konsernin Maseratiin?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Stelvion kokonaispituus on 4,68 metriä. Keulasta A-pilareihin asti Stelvio on hyvin samankaltainen kuin Giulia, ja vaikka esimerkiksi ajovalot ovat Stelviossa omanlaisensa, on autojen yhdennäköisyys näiltä osin hyvin selkeä.

Takaosastaan Stelvio muistuttaa hyvin paljon FCA-yhtymän toista tuoretta katumaasturia, Maserati Levantea. Silti näillä autoilla ei ole käytännössä mitään muuta yhteistä.

Moottoreiksi Stelvioon on alkuvaiheessa saatavana 2,0-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää messevät 280 hevosvoimaa. 2,2-litrainen turbodiesel on puolestaan 210 hevosvoiman pakkaus.

Voimalinjaltaan Stelvio on lähtökohtaisesti nelivetoinen, mutta myös takavetoinen versio on sitä haluaville saatavilla – vaan ei kuitenkaan todennäköisesti Suomen tuontiohjelman puitteissa.

Ja kotimaasta puheen ollen, Suomeen Stelvio ehtii toukokuussa. Auton ensitestin voit lukea kokonaisuudessaan Ilta-Sanomien paperiversiosta perjantaina 10. maaliskuuta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt