Autot

IS Genevessä: Uusi Subaru XV – boxermoottori ja AWD-neliveto vakiovarusteena, kaupan päälle myös uunituore perusrakenne!

Julkaistu:

Geneve 2017
Uusi Subaru XV julkistettiin lehdistölle ja yleisölle Geneven autonäyttelyssä Sveitsissä.
Alkujaan vuonna 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä ensiesitelty XV on uudistunut perusrakennetta, voimalinjaa, designia ja turvavarusteita myöten.

Uusi XV on rakennettu uudelle Global-perusrakenteelle, joka on Subarun historian suurin yksittäinen auton kokonaissuorituskykyä parantava uudistus.

Uusi perusrakenne parantaa XV:n dynaamista ajovakautta ja -mukavuutta, vaimentaa tehokkaammin korin ääniä ja värinöitä sekä lisää korin ja jousituksen jäykkyyttä 70-100 prosenttia nykyisiin malleihin nähden.

Yhdessä uuden jousitusgeometrian, iskunvaimennuksen ja viisi milliä matalamman painopisteen ansiosta pito tiehen on parempi ja auto tottelee ohjausliikkeitä entistä paremmin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös mitoissa on tapahtunut muutoksia. Uuden XV:n kori on edeltäjäänsä 15 milliä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 25 milliä korkeampi. Akseliväliltään uusi XV on edeltäjäänsä 30 milliä suurempi.


Sisällä mm. ohjauspyörä edustaa uutta suunnittelua, kuten myös kojetaulun keskelle asennettu 8-tuuman kokoinen kosketusnäyttö, johon voi liittää muun muassa älypuhelintoiminnot. Ohjaamon viihtyvyyttä on parannettu uuden urheilullisen ilmeen omaavalla kojetaululla, uusilla laadukkailla materiaaleilla sekä ergonomisella suunnittelulla.

Uuden Subaru XV:n voimanlähteenä on 80 prosenttisesti uudistettu 2,0-litran polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu nelisylinterinen boxermoottori, jonka huipputeho on 115 kW (156 hv). Uudistunut moottori on myös edeltäjäänsä kevyempi ja taloudellisempi.

XV:n vakiovaihteisto on portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto, jonka yhteyteen on lisätty maastoajo-olosuhteisiin kehitetty X Mode -järjestelmä. X Mode –järjestelmä yhdessä XV:n 22 sentin maavaran kanssa helpottavaa XV:n ajamista hankalissa keli- tai maastoajo-olosuhteissa. Järjestelmä kontrolloi muun muassa jyrkissä nousuissa kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaa tarvittaessa. Järjestelmään kuuluu myös mäkilähtöavustin.

Lisäksi XV:n ohjausvälitystä on haluttu tarkentaa ja siksi sitä on nopeutettu 14:1 suhteesta 13:1 suhteeseen. Uusi Subaru XV on tulossa loppuvuoden aikana Suomeen. Sen hinta on tosin vielä vahvistamatta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt