Autot

IS Sveitsissä: Alfa Romeon ihka ensimmäinen katumaasturi testissä – Näin se on rakennettu

Julkaistu:

Ensitutustuminen
Alfa Romeon kauan odotettu Stelvio-katumaasturi on vihdoin saatu kansainvälisen lehdistön testattavaksi. Ilta-Sanomat oli paikan päällä Sveitsin lumisissa maisemissa, kun auton ratin taakse päästiin ensimmäisen kerran.
Stelvio on keskikokoluokan SUV, ja se perustuu samalle Giorgio-perusrakenteelle kuin Alfan viime vuonna esittelemä Giulia-sedan.

Kuten Giulia, tämäkin auto on premium-ryhmän tulokas. Sen kilpailijoina voi nähdä ainakin Audi Q5:n, BMW X3:n, Jaguar F-Pacen, Lexus NX:n ja ehkäpä myös Porsche Macanin.

Stelvion kokonaispituus on 4,68 metriä. Keulasta A-pilareihin asti Stelvio on hyvin samankaltainen kuin Giulia. Vaikka esimerkiksi ajovalot ovat Stelviossa omanlaisensa, on autojen yhdennäköisyys näiltä osin hyvin selkeä. Takaosastaan Stelvio muistuttaa hyvin paljon FCA-yhtymän toista tuoretta katumaasturia, Maserati Levantea.

Näillä autoilla ei kuitenkaan ole käytännössä mitään yhteistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Moottoreiksi Stelvioon on alkuvaiheessa saatavana 2,0-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää messevät 280 hevosvoimaa. 2,2-litrainen turbodiesel on puolestaan 210 hevosvoiman pakkaus. Stelvio on lähtökohtaisesti nelivetoinen, mutta myös takavetoinen versio on sitä haluaville saatavilla – ei kuitenkaan todennäköisesti Suomessa.

Suomeen Stelvio ehtii toukokuussa.

Palaamme auton ensimmäisiin koeajotunnelmiin tuonnempana.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt