Autot

Peugeot laski ison cityleijonan irti

Julkaistu:

Ensitesti
Peugeot’n uusi 5008-katumaasturi on tilava ja moderni.
Tuskin on minkäänlainen yllätys, että Peugeot’n uusittu 5008-malli on ranskalaistehtaan mukaan ennen kaikkea SUV, eli katumaasturi. Tämä on edelleen se autoluokka, jossa riittää vetovoimaa, eikä yksikään valmistaja tahdo jäädä myyntipidoista paitsi. PSA-yhtymässä herättiin katumaasturibuumiin hieman jälkijunassa. Nyt virhe halutaan paikata.

Toisen polven 5008-uutuus on 19 senttiä pidempi ja muutenkin kokoluokkaa suurempi kuin hyvän vastaanoton saanut 3008-katumaasturi. 5008:n kokonaispituus on 4,64 metriä, joten auto pysyy vielä hyvin kokoluokkansa rajojen sisällä. Leijonamerkillä nähdään, että autojen ei tulisi kasvaa liiaksi, vaan eri luokkien pitää säilyä hallittuina ja painoiltaan keveinä. Näin kulutusta ja päästöjä on helpompi hallita.

Samasta syystä nelivetofaneille on huonoja uutisia: 5008:sta ei ole tulossa nelistäjää. Peugeot’n mukaan suurilla markkinoilla, kuten Kiinassa, sille ei ole tarvetta. Lisätekniikka nostaisi myös auton painoa. PSA-yhtymä onkin eri merkkeineen onnistunut viime vuosina parhaiden joukossa vähentämään koko mallistonsa CO2-päästöjä.

Nelivedon sijaan 5008:aan saa lisävarusteena Advanced Grip Control -ajotilajärjestelmän erilaisille ajopinnoille helpottamaan vaikeampia pitotilanteita. Järjestelmä sisältää myös mäkilähtöavustimen. Nelivedon pois jättäminen on ratkaisu, jolla Peugeot yhtä kaikki antaa kilpailijoille hieman tasoitusta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Järkevistä mitoistaan huolimatta Peugeot on asettanut tavoitteekseen tarjota 5008:ssa erinomaiset tilat, ja autosta on pyritty tekemään jopa luokkansa mittapuu. Kuljettajan ympärille rakennettu i-Cockpit ohjaamo on toimiva ja käytännöllinen, eikä viihtyvyyttäkään sovi moittia.

Poistuvaan malliin verrattuna esimerkiksi akseliväli kasvaa tuntuvat 11 senttimetriä. Sen ansiosta polvitilat kasvavat takaistuimella kuuden senttimetrin verran. 5008:ssa onkin hyvin tilaa sekä ensimmäisellä että toisella penkkirivillä. Toisen penkkirivin kolme erillisistuinta liikkuvat pituussuunnassa, ja selkänojissa on mukavuutta lisäävä kallistustoiminto.

Auton saa Suomessa joko viisi- tai seitsemänpaikkaisena. Jälkimmäisessä tapauksessa kolmannen penkkirivin kevyet istuimet ovat helposti irrotettavissa. Lisäistuimet maksavat ennakkotietojen mukaan noin 1 500 euroa. Taaimmalle riville mahtuu yllättäen myös aikuinen, jos keskirivillä hieman joustetaan jalkatiloista.


5008:ssa on myös todella suuri tavaratila, viisipaikkaisena perusmuodossaan peräti 780-litrainen. Se on selkeästi enemmän kuin erittäin toimivista tilaratkaisuistaan tunnetun Skodan uudessa Kodiaq-katumaasturissa. Laajennuksessa tila kasvaa huimaan 1 940 litraan. Tilojen suhteen uusi 5008 heittääkin Kodiaqille ja muille kilpailijoilleen kovan haasteen.

Moottorit tulevat PSA-yhtymän nykyisestä valikoimasta: tekniikkavaihtoehtoja on yhteensä kahdeksan, kolme bensiiniä ja viisi dieseliä. Bensiinien tehot ovat 130 ja 165 hevosvoimaa, dieseleiden välillä 100–180 pollea.


Ensitestiin valitun 130-heppaisen PureTech-bensiinin ja EAT6-automaatin toiminta on sujuvaa, ja moottorin tehot riittävät vähintään tyydyttävästi auton liikuttamiseen.


Pikkuveli 3008:n tapaan 5008 on luonnikas ajettava: ohjaustuntuma on kunnossa ja auto tottelee käskyjä etenemissuunnasta neutraalisti. Tiukoissa mutkissa pitkähkön akselivälin mukanaan tuoman lievän kankeuden huomaa ja kori kallistelee hieman. Jousitus on säädetty yleiseen tapaan tiukan puolelle, mikä kostautuu esimerkiksi suomalaisten routakuoppien raiskaamien tapaisilla hiekkateillä kovina iskuina matkustamoon. Tasaisilla pinnoilla uusi 5008 etenee sujuvan tyylikkäästi.

 

Nelivedon pois jättäminen on ratkaisu, jolla Peugeot yhtä kaikki antaa kilpailijoille hieman tasoitusta.

Varustetasoiksi tulevat Access, Active, Allure ja GT. Vakiovarusteluun luvataan sisältyvän esimerkiksi sellaiset herkut, kuten 12,3-tuumainen, muokattavissa oleva digitaalimittaristo, kahdeksantuumainen kosketusnäyttö, kuljettajan vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistus.


Ensitestatussa Allure-tasossa tulevat muun muassa mukautuvat led-ajovalot, aktiivinen kaistavahti sekä pysäköintitutkat eteen.

Kaiken kaikkiaan viisipaikkaisena hintaeron 3008:aan verrattuna luvataan pysyvän maltillisena, noin kahdessa tuhannessa eurossa, mutta hintoja ei ole vielä virallisesti vahvistettu.

Suomeen uusi 5008 saapuu loppukesällä. Lanseeraus tapahtuu syyskuussa.

Peugeot 5008 1.2L PureTech 130 S&S EAT6 Allure

Moottori R3, 1 199 cm³, turbo, 96 kW (130 hv)/5 500 r/min, 230 Nm/1 750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 188 km/h Kulutus 5,2 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 120 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4641, l 1 844, k 1 640 mm, akseliväli 2 840 mm, omamassa 1 517 kg, tavaratila 780–1 940 l, tankki 56 l Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt