Autot

IS koeajoi uudistuneen Mazda 3 Sedanin – kokonaisuudessa kohennuksia, porrasperäksi varsin kiinnostavasti hinnoiteltu

Julkaistu:

koeajo
Porrasperämalli on Mazdan 3-mallistossa yllättävän suosittu. Syy löytyy hinnasta ja ulkokuoresta. Tai päinvastoin.
Uusi maski ja uusi sumuvalojen ympäristö sekä lisähintaiset uudet led-valot. Siinä muutokset, josta Mazdan uudistuneen kolmosen nyt tunnistaa. Otimme ajoon sedanversion, jonka osuus kolmosen kokonaismyynnistä huitelee tällä hetkellä lähes puolta.

Kolmos-Mazdan tapauksessa farmaria ei (kauppiaiden harmiksi) ole tarjolla kaupassa lainkaan, eli ostaja pääsee tekemään valintansa jokseenkin samanhintaisten viisiovisen luukkumallin ja perinneporrasperän väliltä.


Tämä on luonut Mazda-liikkeisiin tilanteen, jossa ostaja on voinut priorisoida ”ison auton ulkonäköä” monikäyttöisyyden kustannuksella. Myynnillisesti resepti on toiminut hyvin, sillä monilla kilpailijoilla porrasperästä pitää maksaa ekstraa.

Linjoiltaan pikkusedan onkin kiistämättä varsin sopusuhtainen, eikä kontti näytä päälle liimatulta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toisaalta, vaikka sedan on viistoperäversiota puoli vaaksaa pidempi, ei kuorman kanssa juhlita. Eniten käytettävyyttä haittaa takatavaratilan vaatimattoman kokoinen aukko.


Sisällä malliuudistukset näkyvät mm. päivittyneenä viihdejärjestelmänä sekä uudelleen muotoiltuna rattina. Myös käsijarru on vaihdettu sähkötoimiseksi. Yleisesti ottaen sisustan laatuvaikutelma on parantunut, joskin yleisnäkymässä on yhä turhaa karuuttakin.


Mazdan mukaan myös jousitusta ja iskunvaimennusta on säädetty päivityksessä aiempaa mukavampaan suuntaan. Koeajossa suurta muutosta suuntaan tai toiseen ei kuitenkaan ollut mahdollista todeta.

Konepellin alle malliuudistus on tuonut tullessaan G-Vectoring Control -tekniikan, jossa moottorin vääntöä ohjaamalla luodaan pieniä painonsiirtoja. Tämänkään teknologian vaikutusta ei pystynyt ilman vertailua havaitsemaan, mutta ideana on joka tapauksessa saada auto kulkemaan vakaammin ja tasaisemmin.


Erikoista on muuten sekin, että nykymuodista poiketen Mazda 3:n bensamoottorit hengittävät vapaasti.

Kaikkiaan uutta kolmosta voi kuvailla jokseenkin samoin sanoin kun edellistäkin versiota. Siis vähän harmaa, mutta kelpo pyöriteltävä. Tämä on auto, joka tarjoaa – kyllä – aika hyvää vastinetta rahalle.

Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 Premium Plus MT

Moottori R4, bensiini, 1998 cm³, 88 kW (120 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,8 s, huippunopeus 198 km/h Kulutus 5,1 l/100 km 95E CO2-päästöt 119 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4580, l 1795, k 1450 mm, akseliväli 2700 mm, omamassa 1480 kg, tavaratila 419 l, tankki 51 l Hinta 24844 euroa

KIITÄMME:

- Arjessa toimivaa kokonaisuutta

- Hinnoittelua porrasperäksi

MOITIMME:

- Ahdasta takakontin aukkoa

- Kuraantuvaa peruutuskameran linssiä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt