Onko autossasi lisävarusteita? HS listasi niistä turhimpia: Rattiläpyskät, valokahvat, puolinahat, alustamuovit...

Helsingin Sanomat kysyi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mielipidettä turhimmista lisävarusteista. Lopputuloksena syntyi yhteensä 11 kohdan lista.

3.3.2017 10:11

Vesalainen listasi HS:lle yleisistä lisävarusteista hänen mielestään kymmenen tärkeintä ja yksitoista turhinta.

– Kyseessä on vain minun mielipiteeni, ja joku muu on varmasti toista mieltä. Toiselle auton ulkonäkö on tärkeämpää kuin turvallisuus tai käyttömukavuus. Itse arvostan kahta jälkimmäistä, Vesalainen sanoo Helsingin Sanomille.

Tarpeettomia varusteita ovat Vesalaisen mukaan muun muassa matalaprofiiliset ja tuumakooltaan vakiorengastusta suuremmat renkaat.

Seuraavassa koko 11 turhan varusteen lista:

1. Sähkötoiminen lasikatto

Käytännössä lasikaton verhoa joutuu usein pitämään kiinni auringon paahtaessa. Talvella katto on ikävän kurainen, joten verhoa pitää mieluummin kiinni. Lisäksi kesäaikaan ilmastoidussa autossa avattava katto on käytännössä tarpeeton. Mielestäni tässä varusteessa ei saa järkevää vastinetta rahalle.

 

2. Vaihteenvalitsimet ohjauspyörässä

Käytännössä rohkenen epäillä, ettei kovin moni automaattivaihteiston valinnut juurikaan vaihtele vaihteita manuaalisesti. Suomen nopeusrajoituksilla ja teillä ajettaessa sporttisen fiiliksen luominen sijoittamalla näihin ’läpsyttimiin’ on lähinnä rahanhaaskausta.

 

3. Metalliset poljinpinnat

Kyse on puhtaasti ulkonäkövarusteesta, jolla tavoitellaan sporttisempaa fiilistä. Henkilökohtaisesti en olisi valmis maksamaan tästä.

 

4. Valaistut ovien sisäavauskahvat

Ulkonäkövaruste: oikeasti ovenkahva löytyy varsin hyvin ilman valaistustakin.

 

5. Puolinahkaverhoilu

Lapsiperheelle nahkaverhoillut istuimet ovat usein perusteltu valinta, koska ne ovat kangaspenkkejä helpommat pitää puhtaana. Puolinahkaverhoilussa istuimen tietyt osat – myös selkänojassa ja istuinpinnalla – ovat kuitenkin kangasta. Näin ollen ainakin tuo lapsiperheen näkökulma helpommasta puhtaanapidosta vesittyy.

 

6. Matalaprofiiliset ja tuumakooltaan vakiorengastusta suuremmat renkaat

Suomen uraisilla teillä ja alhaisilla nopeuksilla tämä tekee autosta usein huonomman ajettavan, kun uraherkkyys ja vetely lisääntyvät. Leveät, matalaprofiiliset renkaat kuluvat myös kapeampia nopeammin. Lisäksi ne ovat kalliimpia.

 

7. Taajuuskorjaimet ja subwooferit

Nykyautojen äänentoistolaitteet ovat jo vakiona varsin hyviä ja riittäviä tavalliseen arkikäyttöön.

 

8. Alustan muoviset suojamuovit

Suojamuovit päästävät ajan kuluessa saumoista ja raoistaan suolaa ja muita epäpuhtauksia auton alustaan. Mikäli autoa käytetään vain pesulinjastojen tai -automaattien alustapesuissa, suojien ja pohjan väliin päässeet epäpuhtaudet eivät irtoa vaan ruostuttavat jarruputkia ja muita auton alustan osia hyvinkin nopeasti. Suolakura siis suorastaan muhii suojien alla.

 

9. Monimutkaiset kosketusnäytöt

Nämä ovat valitettavasti jo vakiovarusteita ainakin monien autojen parempien varustetasojen yhteydessä. Kosketusnäytön valikot ovat monesti monimutkaisia ja vaikeita käyttää. Varsinkin auton liikkuessa niiden käyttäminen saattaa viedä kuljettajan huomiota tarpeettoman paljon. Erityisesti ikäautoilijoiden tulisi välttää näitä vaikeita kosketusnäyttöratkaisuja ja pyrkiä valitsemaan auto, jossa on pieni määrä selkeitä, isoja ja kaukana toisistaan sijaitsevia käyttökytkimiä.

 

10. Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä

Tämä järjestelmä on ajatukseltaan hyvä, mutta toteutus ontuu. Toistaiseksi monissa malleissa järjestelmä tarkkailee ohjauspyörän liikkeitä ja tekee siitä päätelmän, onko kuljettaja väsynyt vai ei. Monen auton kohdalla järjestelmä on toistaiseksi lähinnä vitsi. Suomen urautuneilla teillä auton hakiessa tai sivutuulen riepotellessa järjestelmä ilmoittaa vähän väliä kuljettajan olevan väsynyt. Varoitus kokee vähitellen inflaation kuljettajan silmissä eikä sitä tule noteerattua, vaikka tarve tauolle olisi aiheellinen.

 

11. Spoilerit, helmasarjat ynnä muut koristeet

Nämä ovat puhtaasti ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä, jotka monesti hankaloittavat auton arkikäyttöä. Spoilerit vaikeuttavat lumien puhdistamista auton päältä ja sen pesettämistä pesukoneissa, ja helmasarjat taas usein madaltavat auton maavaraa, mikä aiheuttaa ongelmia mökkiteillä tai lumisella kelillä ajettaessa.

Mitä mieltä olet Vesalaisen listasta? Onko jokin turhaksi leimattu varuste sittenkin hyödyllinen? Mitä itse lisäisit listaan. Voit kommentoida juttua alla.

Ainiin, entäs ne tarpeelliset varusteet? No ne löydät Helsingin Sanomien alkuperäisestä jutusta johon pääset klikkaamalla tästä!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?