Lausuntovaiheeseen edennyt tieliikennelain kokonaisuudistus puuttuu myös aiheettomaan hidasteluun Suomen teillä. Olennaista uudessa lainkohdassa on, että nyt tilannenopeuden merkitystä korostetaan myös tieliikennelain
24 §:ssä, jonka mukaan liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti.
Lakiesityksessä liian hitaasti ajaminen kiellettäisiin uudella liikennemerkillä, joka kertoisi vähimmäisnopeusalueen alkamisen ja loppumisen.
Jurnuttaminen ja nönnötys loppuu?
Jos uusi lakiesitys menee suunnitellusti läpi, liikennettä ei jatkossa saa ”aiheettomasti häiritä kuljettamalla ajoneuvoa huomattavasti alhaisemmalla nopeudella kuin muu liikenne.”
Aihe on puhuttanut suomalaisia vuosikymmeniä, sillä nykyinen laki ei ole selkeäsanaisesti määritellyt mikä on liian hitaasti ajamista. Osa autoilijoista on tulkinnut asian niin, että alinta sallittua nopeutta ei ole olemassa.
Se voidaan kuitenkin tulkita liikenteen vaarantamiseksi, mikä on tieliikennelain vastaista.
Sopivasti virran mukana
Tulevaisuudessa tilanne muuttunee niin, että ajoneuvon kuljettajan pitää sovittaa nopeutensa liikenteen rytmin mukaiseksi: liian suuri nopeus aiheuttaa vaaraa, liian alhainen nopeus haittaa muuta liikennettä ja aiheuttaa liikenteen ruuhkautumista.
Tieliikennelain 23 § edellyttää, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet.
Myös kuljettajan ajotaidot ratkaisevat.