Onko auto täysin uusi vai täysin uudistunut? Kuluttaja saattaa hätäpäissään luulla ostaneensa kokonaan uuden automallin

Automallien elinkaaret ovat pidentyneet 15 viime vuoden aikana hurjasti. Missä menee kovasti mainoslauseissa käytetyn ”uuden” ja ”täysin uuden” raja?

25.2.2017 11:58

Volkswagen-konsernin kaksi syömähammasta sai suunnilleen samaan aikaan freesaukset: kyllä, kyse on pelkästään faceliftista!

Peruskori, alustarakenne ja iso osa moottoreistakin on molemmissa ennallaan, vaikka ilmettä on muodistettu kummankin kohdalla. Skoda on ehtinyt vähän tulkinnasta riippuen joko kolmanteen (nykymuotoiseen) tai neljänteen (mallinimen historiassa) sukupolveensa, mutta joka tapauksessa vuonna 2013 myyntiin saapunut Octavia on nyt uudistettu varsinkin keulan ja perän ilmeen osalta.

Volkswagen Golf puolestaan on seitsemännessä sukupolvessaan – yhtä lailla sen vuonna 2013 myyntiin tullut, kokonaan uusi Golf on saanut nyt pienen raikastuksen osakseen. Siinä missä Skodan tärkeimmät uudistukset liittyvät nyt kaksiosaisiin etuvaloihin ja kovasti hehkutettuun yhdellä kädellä käytettävään pullotelineeseen, listataan Volkswagenin kohdalle sentään tuoreimman sukupolven ajoavustinten lisäksi kokonaan uusi 1,5-litrainen TSI Evo -moottori.

Uusi, uudistunut, täysin uusi vaiko facelift? Kuluttajalla on tekemistä termien kanssa. Kuvassa Volkswagen Golf 1.5 TSI BMT 110 kW Highline, johon IS tutustui viime viikolla Espanjassa. Valmistajan edustaja itse puhui siellä päivityksestä – eikä faceliftista.

Kovasti kehuja tuoreeltaan saanut turbomoottori todennäköisesti päätti downsizing-aikakauden Volkswagenin merkin alla, ja se ilmestynee piakkoin todennäköisesti muihinkin konsernin autoihin – myös siihen Octaviaan.

Sen sijaan molempien autojen markkinoinnissa törmää mielenkiintoiseen sanankäyttöön. Volkswagenin – siis sen oikeasti enemmän uudistuneen – kohdalla maahantuoja käyttää varovaista termiä ”uusi Golf”, joka kaikessa neutraaliudessaan olisi voinut toimia myös viime vuoden mallin autosta puhuttaessa. Upouusi auto kun on vähintään ostajalle ”uusi”, vaikka malli-ikää olisi kertynyt useamman vuoden verran.

IS tutustui viime viikolla Portugalissa uudistuneeseen Skoda Octaviaan.

Skodan tapauksessa käytetään ovelasti termiä ”täysin uudistunut”, joka yleisessä automainostajien jargonissa sekoittaa iloisesti kaksi tavanomaista sanaparia. ”Täysin uusi” tarkoittaa kokonaan uutta sukupolvea, kun taas ”uudistunut” on varattu yleensä nimenomaan faceliftatuille autoille.

Huolimattomasti mainokset tai nettisivut lukeva, autoihin ja niiden mallisukupolviin heikommin perehtynyt kuluttaja saattaa hätäpäissään luulla ostavansa kokonaan uuden automallin, vaikka kyseessä onkin uudet ajovalot saanut, vanha tuttu auto.

Pakkaa sekoittaa entisestään kasvanut malli-ikä: markkinoilla on tälläkin hetkellä parikin automallia jotka ovat saaneet jo toisen faceliftinsä saman peruskorin ja sukupolven sisällä. Verkkosivujen mukaan ”uusi Toyota Avensis” on nimittäin esitelty jo vuonna 2009 ja siis vaihtanut ajovaloja ja puskurin muotoilua jo kahdesti. Oikeasti nykyaikaisten autojen ennätyksenhaltija lienee kuitenkin silti Volkswagen: sen pikkupaku Caddy elää toista tuorennusleikkaustaan, ja on esitelty alun perin vuonna 2004.

Sen osalta tosin maahantuojakin välttelee jo ”uusi” sanan käyttöä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?