Autot

Honda Civic hiottiin täysin uusiksi: Tehtaan kaikkien aikojen suurin panostus

Julkaistu:

Ensitesti
Kymmenennen sukupolven Civic on tehtaan suurin panostus ikinä, sanoo Honda.
Hondan upouusi Civic julkaistiin viime vuoden lopulla, ja Suomessa se nähtiin ensimmäisen kerran jo marraskuun Auto 2016 -näyttelyssä. Nyt uutuutta päästiin lopulta ensimmäisen kerran ajamaan, nimittäin Espanjan sileillä asvalteilla.

Yhteenvetona voi todeta, että aluksi viisiovisena hatchback-mallina markkinoille tuleva perheauto yrittää niistää tosissaan eurooppalaisten kilpailijoidensa nenät.


Honda on suunnitellut Civicin puhtaalta pöydältä ja kasvattanut sitä joka suuntaan. Uutuus onmuutaman sentin leveämpi, peräti toistakymmentä senttiä pidempi ja muodin mukaisesti myös muutaman senttimetrin matalampi kuin edeltäjänsä.

Tilankäytön kannalta on merkittävää, että polttoainesäiliö on siirtynyt takaisin takaistuimen alle. Tämä poistaa edellismallin takamatkustamosta löytyneen korkeiden tavaroiden erikoiskuljetusmahdollisuuden. No, niin tai näin, toisaalta tavaratilan vetoisuus on Civicissä lähes sata litraa enemmän kuin useimmissa kilpailjoissa. Sport-versioissa tavaratila on pienempi.


Istuinpaikoilla tilaa on hyvin. Kuljettajalle riittää säätövaraa sekä istuimessa että ohjauspyörässä, ja kaikki hallintalaitteet ovat juuri siellä, mihin ne loogisesti mielessään sijoittaisi. Takaistuimella on polvitilaa mukavasti, mutta keskimittaista pidempien matkustajien pää tapaa kattoon niskatukeen nojatessa. Normaalissa istuma-asennossa ongelmaa ei ole.


Osan sisätiloista selittää akseliväli: Civicissä se on kymmenisen senttiä pidempi kuin esimerkiksi Golfissa ja lähes samaa kokoluokkaa kuin astetta isommassa Toyota Avensiksessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Honda starttaa malliston kahdella eri moottoriversiolla, jotka molemmat ovat täysin uusia.

Kolmisylinterinen, yksilitrainen ja turboahtimella 129 hevosvoimaa kehittävä pikkulohko kulkee kyllä varsin taloudellisesti, mutta sen melutaso erityisesti kiihdytyksissä on lähes korvia huumaava. Tämä korostuu erityisesti variaattorivaihteiston yhteydessä ja täyskaasukiihdytyksessä, kun laatikon ohjaus toimii, no, kuten CVT-vaihteisto toimii – eli pitää kierrokset samassa lukemassa auton nopeuden kuitenkin kiihtyessä.

Isompi nelisylinterinen, puolitoistalitrainen turbomoottori tuottaa jo messevät 182 hevosvoimaa. Sen käyntiääni on niin paljon pehmeämpi, että kiihdyttely kuuluu, mutta ei soi korvissa.

Molempien koneiden yhteyteen saa molemmat vaihteistovaihtoehdot: sekä kuusiportaisen ja sulavaliikkeisen manuaalin että CVT-automaatin.


Honda on CVT:nsä kanssa seurannut kilpailijoita: sekin on ohjelmoinut oikeassa elämässä portaattomaan voimansiirtoon ”vaihteet”, joita auto ”vaihtaa” erityisesti kevyemmissä kiihdytyksissä. Myös rattivivuista nykimällä auto vaihtaa pienemmälle tai suuremmalle.

Ainoa merkitys tälle on psykologia: ihminen on niin tottunut kiinteisiin vaihteisiin, että muutoin kuminauhatunnelmaa tarjoavan CVT-laatikon käyttö on näin luonnollisemman tuntuista.

Myös alusta on uusittu kokonaan. Taka-akselistossa on luovuttu vääntösauvajousituksesta ja jäykästä taka-akselista, ja korvattu se monipistetuennalla. Syheröisillä mutkateillä Civic taipuu kurveihin todella hienosti, eikä vaadi ylimääräisiä taikatemppuja nopeassakaan ajossa.

Ohjaus on myös muuttuvavälityksinen, ja koeajoreitin vuoristo-osuuksille sattuneet, todella tiukatkin kurvit pystyy ajamaan läpi ilman otteen vaihtoa. Civic toimii käännettäessä hyvin tarkasti ja kiilaa hyvin lähelle C-segmentin perusautojen parhaimmistoa – ja ohittaa samalla esimerkiksi Toyota Auriksen vastaavan reilulla marginaalilla.

 

Farmariversiota autosta ei ole enää luvassa lainkaan.

Selkeänä myyntitaktiikkana on asiakkaiden houkuttelu runsaalla turvavarustelulla.

Nykyaikaisista aktiivisen turvallisuuden varusteista mukana ”Honda Sensing”-paketissa onkin mukana lähes kaikki: esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, liikennemerkkien tunnistus sekä jopa ojaanajon estotoiminto löytyvät vakiovarustelistalta kaikista Civiceistä.

Uudet Civicit tulevat tarjolle moottoriversioon sovitetuilla varusteversioilla. Suurempaa moottoria saa joko Sport-, Sport Plus- tai Prestige-versioina. Näistä kaksi ensimmäistä on varustettu toiminnallisten ominaisuuksien ohella aerodynamiikkasarjalla sekä keskipakoputkilla, jälkimmäinen on puolestaan aavistuksen aikuisempi vaihtoehto.


Pienemmän moottorin yhteyteen tulee vaihtoehdoiksi joko Comfort, Elegance tai Executive. Näistä jälkimmäinen sisältää nahkaverhoilun, joka on suositeltava varuste jo pelkästään sen vuoksi, että kangasistuinten yhteydessä kaikki kyynärnojat ovat myös kangaspäällysteisiä – ja niiden siistinä pitäminen lähes mahdotonta.

Ensitestin yhteydessä Honda pudotti myös mielenkiintoisia uutisia tulevista Civic-versioistaan. Käytännössä sedan tuodaan myyntiin myöhemmin tänä vuonna ja raju Type R ensi vuoden puolella. Sen sijaan farmariversiota autosta ei ole enää luvassa lainkaan, ja tehtaan puolesta kiistettiin myös hybridiversion saapuminen markkinoille.

Vaihtoehtoisista energiamuodoista sen sijaan vihjattiin hyvin selkeästi – nimittäin tulevan täyssähköisen version suuntaan.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo CVT Prestige

Moottori R4, turbo, 1 498 cm³, 134 kW (182 hv)/5 500 r/min, 220 Nm/1 700–5 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 220 km/h Kulutus 6,1 l/100 km 95E CO2-päästöt 139 g/km Voimansiirto CVT, etuveto Mitat p 4 518, l 1 799, k 1 434 mm, akseliväli 2 697 mm, omamassa 1 366 kg, tavaratila 479–1 267 l, tankki 46 l Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt